نبوغ امروز چهارمین پرواز مریخی خود را تجربه می نماید

به گزارش جعبه مهر، ناسا امروز بعدازظهر ساعت 18:42 می خواهد چهارمین پرواز بالگرد مریخی خود را با مسافت و سرعت بیشتری نسبت به پروازهای قبلی آن انجام دهد.

نبوغ امروز چهارمین پرواز مریخی خود را تجربه می نماید

بالگرد نبوغ(Ingenuity) ناسا که نخستین هوانورد فرازمینی بشر است که در سیاره ای جز زمین به پرواز درآمده، اولین پرواز خود را دوشنبه 30 فروردین(19 آوریل) انجام داد. این بالگرد در این پرواز راستا عمودی مستقیمی را طی کرد و در این پرواز که 39 ثانیه به طول انجامید، سه متر از سطح مریخ ارتفاع گرفت.

سپس سه روز بعد، نبوغ دومین پرواز را در صبح روز پنجشنبه دوم اردیبهشت(22 آوریل) به مدت 52 ثانیه تجربه کرد و 4.8 متر از سطح مریخ جدا شد.

انتها این بالگرد روز یکشنبه 5 اردیبهشت(25 آوریل) سومین و جسورانه ترین پرواز خود را بر فراز مریخ با موفقیت به انتها رساند و مریخ نورد استقامت که پشتیبان آن است، فیلمی از این لحظه ثبت و منتشر کرد. بالگرد نبوغ در ساعت 10 صبح به وقت ایران سومین پرواز خود را شروع کرد و 4.8 متر از سطح مریخ ارتفاع گرفت، سپس مسافت 50 متری معادل نصف یک زمین فوتبال را طی کرد و به حداکثر سرعت دو متر بر ثانیه رسید. پس از آن نبوغ به محل اولیه خود بازگشت و در کل رکورد طی مسافت 100 متری را طی 80 ثانیه ثبت کرد.

اکنون قرار است امروز پنجشنبه 9 اردیبهشت(29 آوریل) ساعت 18:42 به وقت ایران چهارمین پرواز از پنج پرواز برنامه ریزی شده خود را به انجام برساند.

تیم عملیات نبوغ در سومین پرواز این بالگرد، سه هدف لازم را برای موفقیت در اجرای این پروژه آزمایشی برآورده کرد. اکنون تیم عملیات برای چهارمین پرواز آزمایشی خود می خواهد محدودیت های عملکردی این بالگرد را در مریخ حتی به قیمت سقوط آن پشت سر بگذارد دهد و آن را با سرعت بیشتری در یک مسافت بیشتر به پرواز درآورد تا از سنگ ها و دهانه های برخوردی بیشتری عبور کند.

پروازهای این بالگرد فرازمینی 6 سال پیش پس از آنکه در یک محفظه در آزمایشگاه JPL ناسا به پرواز درآمد، برنامه ریزی شد.

باب بالارام مهندس ارشد نبوغ گفت: وقتی نبوغ پس از پرواز سوم خود فرود آمد، ما می دانستیم که اطلاعات بیش از اندازه و کافی برای یاری به مهندسان در طراحی نسل های بعدی بالگردهای مریخی جمع نموده ایم. اکنون ما قصد داریم دامنه، سرعت و مدت زمان پرواز این بالگرد را گسترش دهیم تا بینش بیشتری بر عملکرد آن داشته باشیم.

تیم عملیات نبوغ برای چهارمین پرواز می خواهد که حدود 84 متر از مبدا خود دور گردد و در همان ارتفاع 16 فوتی(4.87 متر) حرکت کند. آنها همچنین زمان پرواز نبوغ را از 80 ثانیه به 117 ثانیه افزایش خواهند داد و حداکثر سرعت آن از 2 متر بر ثانیه به 3.57 متر بر ثانیه خواهد رسید.

ناسا انتظار دارد اولین مجموعه داده ها از این پرواز ساعت 21:51 همین امروز حاصل گردد، بنابراین لازم نیست خیلی منتظر بمانیم تا بفهمیم که پرواز چهارم موفقیت آمیز بوده است یا خیر.

در حالی که تیم عملیات در حال حاضر ایده هایی برای پرواز پنجم در نظر دارد، اما در کوشش است تا اهداف خود را برای پرواز چهارم محقق کند.

پس از پنجمین پرواز انتظار می رود ناسا کوشش های خود در خصوص نبوغ را انتها دهد و تمرکز خود را روی مأموریت اصلی مریخ نورد استقامت(Perseverance) بگذارد که کشف نشانه هایی از حیات باستانی در سیاره سرخ است.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 12 خرداد 1400 بروزرسانی: 12 خرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10042

به "نبوغ امروز چهارمین پرواز مریخی خود را تجربه می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبوغ امروز چهارمین پرواز مریخی خود را تجربه می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید