نگاهی به تاریخچه رشته والیبال

به گزارش جعبه مهر، رشته والیبال این روز ها یکی از گسترده ترین ورزش های دنیا محسوب می گردد که بیش از یک سده قدمت دارد.

نگاهی به تاریخچه رشته والیبال

به گزارش ، ورزش والیبال یکی از رشته های قدریمی دنیا محسوب می گردد که از سال 1895 شکل گرفت و توسط یک معلم ورزش ابداع شد.

این معلم ورزش آمریکایی در حالی به فکر راه اندازی این رشته افتاد که یکی از همکارانش درست چهار سال پیش ازآن توانسته بود ورزش بسکتبال را به وجود بیاورد. او در همین زمان با ترکیب ورزش تنیس و بسکتبال برای نخستین بار یک بازی والیبال را در کالج محل خدمتش راه اندازی کرد و این ورزش به قدری هیجان داشت که به سرعت راستا ترقی و پیشرفت را طی کرد و در کمتر از یک سال بیش تر کالج ها در آمریکا و بیش تر سواحل شاهد برگزاری این بازی بود.

پایان و در همان سال کمیته بین المللی رقابت های ورزشی کالج ها از ویلیام جی مورگان دعوت کرد تا به تشریح این قوانین برای دیگر اعضای آن بپردازد. همین مسئله باعث شد تا این رشته به سرعت و در سایر نقاط مختلف شکل بگیرد و به موفقیت برسد.

نکته جالب درباره این رشته، اما آن بود که والیبال در ابتدا به صورت سالنی برگزار می شد، اما مردم به دلیل علاقه به این بازی آن را به سواحل و مناطق روباز کشاندند و در نهایت این رشته در شکل های دیگری هم مطرح شد.

والیبال ششمین ورزش محبوب و گسترده دنیا است که توسط مسیحیان در ابتدای قرن بیستم وارد آسیای شرقی شد و در سال 1913 یکی از محبوب ترین رشته ها آسیا شد.

فدراسیون دنیای والیبال در سال 1947 تشکیل شد و این رشته برای نخستین بار در سال 1950 شاهد برگزار رقابت های قهرمانی در دنیا بود.

رقابت های والیبال همچنین از سال 1960 وارد رشته های المپیک شد و پس از تشکیل کمیته والیبال ساحلی در سال 1984 این رشته توپی از سال 1996 هم وارد المپیک شد.

والیبال رشته ای فراگیر در دنیا

رشته والیبال به سرعت در دنیا مطرح شد و امروزه می توان در اقصی نقاط دنیا شاهد برگزاری رقابت های آن بود این اتفاق، اما دلایل زیادی دارد که از جمله آن می توان به آسان بودن قوانین ان برای مردم و کم امکانات بودن آن اشاره نمود.

بیش تر مردمی که این ورزش را به صورت همگانی انجام می دهند با یاری یک توپ و تور و حضور چند بازیکن می توانند آن را در نقاط مختلف برگزار نمایند.

والیبال در ایران

فدراسیون والیبال ایران برای نخستین بار در سال 1336 تاسیس شد و در سال 1338 (1959 میلادی) به عضویت فدراسیون دنیای آن در آمد.

همچنین لیگ سراسری والیبال ایران هم برای نخستین بار در سال 1354 در ایران برگزار گردید.

تیم ملی والیبال ایران امروزه یکی از اصلی ترین قدرایت های والیبال در دنیا و آسیا محسوب می گردد.

جعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 1366

به "نگاهی به تاریخچه رشته والیبال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به تاریخچه رشته والیبال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید