خبرنگاران دبیر: زنگ خطر برای کشتی به صدا درآمده است

به گزارش جعبه مهر، تهران- خبرنگاران- رئیس فدراسیون کشتی با اشاره به اینکه جمعیت کشتی ایران به زیر 50 هزار نفر کاهش یافته است، گفت: در 10 تا 15 سال گذشته از کار عقب مانده ایم و زنگ خطر برای این رشته مدال آور به صدا در آمده است.

خبرنگاران دبیر: زنگ خطر برای کشتی به صدا درآمده است

علیرضا دبیر در خصوص شرایط و برنامه های فدراسیون کشتی از اواخر اسفندماه سال 98 تا به حال، گفت: بحث کشتی خیلی کلان تر است که بخواهیم سطحی صحبت کنیم. مرداد سال گذشته که جامعه کشتی به من اعتماد کردند و فدراسیون را به بنده سپردند، با آنالیز هایی که انجام دادیم دیدیم که در آخر دهه 70 حدود یک و نیم میلیون نفر کشتی گیر فعال داشتیم و امروز این تعداد زیر پنجاه هزار نفر رسیده است و این یعنی تا 5 سال آینده کشتی رو به تعطیلی می رود و چراغ قرمز و زنگ خطر برای کشتی به صدا درآمده است. اگر به کلیت موضوع نگاه کنیم، نشان می دهد که در 10 تا 15 سال گذشته خیلی عقب افتاده ایم.

وی در خصوص این موضوع که چرا در طی این سال ها تعداد کشتی گیران کم شده است، گفت: چندین موضوع اثرگذار بوده که یکی بحث بودجه است. در سال 1392 بودجه کشتی با دلار زیر سه هزار تومان حدود 14 میلیارد تومان از سوی وزارت ورزش و 5 میلیارد تومان از سوی کمیته ملی المپیک بود. اما امروز باید با حدود 14 میلیارد تومان آن هم با دلار 17 هزار تومان کار کنیم و نسبت به قبل بسیار چانه کشتی کوچک شده است.

دبیر ادامه داد: حدود 70 تا 80 درصد هزینه های تیم های ورزشی برای شرکت در مسابقات از جمله ثبت نام در مسابقات، هزینه بلیط هواپیما و هزینه هتل با دلار بوده و فقط هزینه های آماده سازی ما به ریال است.

این مقام مسوول توضیح داد: ما باید 2 فدراسیون را اداره کنیم. فدراسیون کشتی آزاد و فدراسیون کشتی فرنگی، اما به عنوان یک فدراسیون به آن نگاه می شود. ورزش های دیگر مانند والیبال، بسکتبال یا فوتبال یک رشته هستند. ضمن اینکه در کشتی ما 5 رده سنی در آزاد و 5 رده سنی در فرنگی و 10 تیم کامل داریم. ما در سال حدود 40 اعزام برون مرزی داریم و هر اعزام به طور میانگین حدود یک میلیارد تومان می شود.

وی گفت: این را هم می دانیم که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک نیز محدودیت هایی در بحث بودجه دارند، اما اگر به کشتی به طور ویژه نگاه نشود، در سال های آینده مدال دریافت در آن تبدیل به آرزوی می شود و این نگاه ویژه به کشتی فراتر از یاری های وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک است.

دبیر ادامه داد: اگر همین الان بخواهیم همین 45 هزار کشتی گیر را در سال آینده، همین موقع حفظ کنیم و هیچ توسعه ای نخواهیم بدهیم احتیاج به 70 میلیارد تومان بودجه داریم، اما بودجه ای که به کشتی تعلق گرفته بسیار ناچیز است.

رئیس فدارسیون کشتی در خصوص عملکرد باشگاه های حاضر در لیگ در کار آموزش، گفت: باشگاه داری در کشتی با فوتبال متفاوت است. از طرفی در چند سال گذشته عدم درست اجرا کردن لیگ های کشتی و اینکه مسابقات در چند روز برگزار شده باعث می شود که فعالیت باشگاه ها در تیم داری کم شود.

وی ادامه داد: لیگ معنی دارد و در یک فرآیندی باید انجام شود و حداقل چند ماه طول بکشد تا اسپانسر انگیزه پیدا کند. همچنین در رسانه دیده شود و تبلیغات به خوبی انجام شود. باید طوری برنامه ریزی شود که باشگاه ها تمایل داشته باشند در لیگ شرکت نمایند.

دبیر در خصوص اینکه فعالیت در باشگاه های کشتی چه موقع آغاز می شود، گفت: تقریبا تمامی باشگاه های کشتی کشور دولتی هستند و طبق نظر دولت و وزارت ورزش تصمیم می گیرند. در حال حاضر تمامی باشگاه ها تعطیل هستند و بچه های ما در پارک و فضاهای باز تمرین می نمایند. البته تعدادی از کشتی گیران هستند که برای آن ها باشگاه را باز و به صورت انفرادی مرور فن می نمایند، اما واقعا این موارد برای کشتی گیران جوابگو نیست. مسائل کشتی کم نبود و کرونا هم اضافه شد. بدهی های زیادی برای فدراسیون کشتی از قبل مانده و باید جوابگوی طلبکارها باشیم. عدم به موقع پرداخت ها به ما نیز از دیگر مسائل است.

رئیس فدراسیون کشتی در خصوص اینکه برنامه اش برای برطرف این مسائل چیست، توضیح داد: کشتی حمایت می خواهد. این تهدیدی که برای کشتی بوجود آمده با یاری وزارت ورزش به تنهایی قابل جمع کردن نیست و یک عزم و یاری ملی می خواهد و در گفتن این مورد تعارفی نداریم.

وی ادامه داد: البته با آموزش و پرورش تفاهم نامه داریم که در مدارس برویم و کانون های کشتی را فعال کنیم و هیأت های کشتی استان ها باید بروند این تفاهم نامه با آموزش و پرورش استان خود انجام دهند و کار را از مدارس آغاز نمایند و حتما در اولین نشست با هیأت ها، یکی از موضوعات جدی مان در بحث ارزیابی و عملکرد هیأت ها، اجرای این تفاهم نامه است.

دبیر گفت: وقتی به فدراسیون آمدم، نمی دانستم که چه مقدار بدهی دارد، پس از حسابرسی رسمی متوجه شدیم که حدود 58 میلیارد تومان بدهی قطعی فدراسیون است. البته این ها دلیل نمی شود که کوشش نکنیم و وظیفه داریم که جوابگو باشیم.

وی در خصوص برنامه های کشتی برای المپیک توکیو گفت: از اواخر بهمن فعالیت هایمان تعطیل شد و تا 11 تیر هم اتحادیه جهانی اعلام نموده است که هیچ فعالیتی برگزار نمی شود. تا آن تاریخ به طور قطع فعالیتی نداریم و از آنجایی که زیر مجموعه دولت هستیم، هر موقع ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کند، فعالیت های ورزشی خود را از سر می گیریم.

دبیر ادامه داد: اعلام کردیم اگر 10 تیر فعالیت هایمان آغاز شود، بلافاصله در اول مردادماه لیگ برتر آزاد و فرنگی را آغاز می کنیم. و در این راستا امروز آئین نامه برگزاری لیگ را اعلام کردیم و به همه کشتی گیران هم اطلاع دادیم که بدنشان را آماده نگه دارند و اگر شرایط محیا شود ما قطعا در زمان مقرر لیگ را راه می اندازیم.

رئیس فدراسیون کشتی توضیح داد: از سوی دیگر منتظر اتحادیه جهانی کشتی هستیم که رسما اعلام کند چه زمانی مسابقات نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسالان برگزار می شود. ما باید یک هدفی داشته باشیم. هدف داخلی ما فعلا برگزاری لیگ است و پس از آن برای حضور المپیک یک چرخه انتخابی تیم ملی داریم و منتظریم که چه زمانی می توانیم آغاز کنیم.

وی در خصوص اینکه آیا در زمان فعالی اردوها برگزار می شود، گفت: در حال حاضر اردو نداریم. حدود یک ماه پیش بود که پیشنهاداتی به اتحادیه جهانی کشتی دادیم که شامل 17 راه چاره برای اینکه چگونه در زمان شیوع کرونا می توانیم باشگاه ها را راه بیاندازیم بود.

دبیر ادامه داد: کشتی با فوتبال فرق دارد، در فوتبال مربی تیم ملی 20 تا 30 نفر را انتخاب می نماید اما در کشتی، ملی پوشان باید روی تشک انتخاب شوند. ما تا فردی انتخاب نشود نمی توانیم آن را به اردو دعوت کنیم. نمی خواهیم با عجله در اردو برگزار کردن، خدای ننموده کشتی گیری بیمار شود. کشتی ورزش پرخطری از نظر شیوع ویروس کرونا است و باید منتظر مجوز ستاد مقابله با کرونا در ورزش باشیم چراکه اگر اردو بگذاریم و اتفاقی بیافتد نمی توانیم جوابگو باشیم و ما در این زمینه مسوول هستیم.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6392

به "خبرنگاران دبیر: زنگ خطر برای کشتی به صدا درآمده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دبیر: زنگ خطر برای کشتی به صدا درآمده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید