وزارت صمت و جهاد کشاورزی تخصص کنترل بازار را ندارند، ادغام وزارت بازرگانی پیروز نبوده است، وضعیت کشاورزان 12 برابر بدتر شده است

به گزارش جعبه مهر، گفت و گوی ویژه خبری امشب 29 خرداد ماه با موضوع بودن یا نبودن وزارت بازرگانی برگزار گردید.

وزارت صمت و جهاد کشاورزی تخصص کنترل بازار را ندارند، ادغام وزارت بازرگانی پیروز نبوده است، وضعیت کشاورزان 12 برابر بدتر شده است

به گزارش خبرنگار ، در گفت و گوی ویژه خبری امشب 29 خرداد ماه با موضوع بودن یا نبودن وزارت بازرگانی با حضور دو تن از نمایندگان مجلس مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

محمد محمودی شاه نشین عضو کمیسیون داخلی مجلس به عنوان موافق تشکیل وزارت بازرگانی گفت: چرخه فراوری تعیین است به طوری که در راستا خود تخصص های مختلفی را می خواهد، برای ما مهم است که اهداف رونق بازار و کسب و کار محقق شده یا نه آیا مسائل عمومی مردم رفع شده یا خیر، آیا نگاه فقط مشتری محوری بوده یا محصول محوری؟

وی با بیان اینکه رونق فراوری و بازار کسب و کار مقوله جدا از هم هستند ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی همه هدف شان پرداختن به مباحث فراوری، اشتغالزایی و حمایت از فراوری داخلی و صنعتگر است، این دو وزارتخانه تخصص و ابزار های کنترل بازار را ندارند و نگاهشان به فراوری کننده است، نه مصرف کننده.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه برای رقابت در بازار باید کیفیت کالا و محصولات مناسب باشد لذا نباید بار مسائل را به دوش مصرف کننده گذاشت اعلام کرد: با افزایش کیفیت مصرف را می توان به سمت فراوریات داخلی راهنمایی کرد.

محمودی با اشاره به اینکه از سال 80 تا 90 رشد سبد کالا به صورت طبیعی بود اضافه نمود: دولت در طول هشت سال گذشته نتوانسته است آیین نامه تهیه کند لذا اهداف اصلی سازمان ها فراموش شده است، وزارت جهاد کشاورزی باید به ترویج و آموزش کشاورزی بپردازد، هدف اصلی ادغام این بود که جهاد کشاورزی واسطه بین کشاورز و مصرف کننده را از بین ببرد.

وی با بیان اینکه در طول هشت سال گذشته ادغام پیروز نبوده است گفت: وقتی محصولی در کشور به اندازه کافی وجود دارد خیانت به کشور است که بخواهیم مشابه آن را وارد کنیم.

عباس پاپی زاده نماینده مجلس به عنوان مخالف گفت: هیچگاه ساختار بازرگانی را در کشور حذف نکردیم این ساختار در وزارت صنعت معدن و تجارت تحت عنوان معاونت های مستقل وجود دارد به طوری که انجام وظیفه می نماید.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مسائل حوزه صنعت و فراوری را زمانی میتوان رفع کرد که زنجیره فراوری را در بازار تامین کنیم ادامه داد: به جای اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت ادغام گردد تجمیع صورت گرفت، اما متاسفانه دولت توضیح وظایف خود را در این رابطه ارائه نکرده است، از روز اولی که قانون انتزاع مصوب شد دولت عزم عدم اجرای قانون را در پیش گرفت.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه ما در بدترین شرایط در بسیاری از محصولات به خودکفایی رسیده ایم اضافه نمود: در محصول شکر نزدیک به خودکفایی هستیم و در گندم خودکفا شده ایم، یک زمانی 5 میلیارد دلار در حوزه کشاورزی منفی بودیم، اما الان این حوزه 9 میلیارد دلار مثبت شده است، سال جاری 14 میلیارد دلار برای واردات کالا های اساسی ارز تخصیص یافته است.

در ادامه برنامه، محمودی شاه نشین با اشاره به نگاه علمی و تنظیم بازار، اعلام کرد: ما باید یک نگاه علمی داشته باشیم امروزه فراوریکننده، کنترل بازار و... در واقع علم خاص خودشان را دارند، من قصد زیرسوال بردن اداره جهاد را ندارم، اما جهاد از کار اصلی خود جامانده است.

نوده فراهانی در برنامه حاضر شد و اظهار کرد: چند سالی است که ادغام وزارت بازرگانی و صنایع و معادن داشته ایم، متاسفانه به نظر بنده وزارت بازرگانی عقب مانده است زیرا صنعت در حوزه فراوری است و بازرگانی هم موضوع خاص خودش را دارد.

وى در ادامه بیان نمود: متاسفانه به صنعت توجه خاصی شده است و بازرگانی به فراموشی سپرده شده است، این بازرگانی و صنعت اگر جدا شوند خیلی بهتر است و هر دستگاه یا ارگانی باید مسئول خاص خودش را داشته باشد.

پاپی زاده با بیان اینکه ما بیش از احتیاج داخل فراوری مرغ داشته ایم، توضیح داد: سال جاری ما بیش از احتیاج داخل فراوری مرغ داشته ایم که حدود 2میلیون و 200 هزار تن بوده است، ولی این افزایش قیمت تحت تاثیر همان تورم عمومی است.

ملک زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور در برنامه حاضر شد و یادآور شد: متاسفانه این بحث هرروزه تکرار می گردد، انگار تجارب وزارت بازرگانی و ضربه آن به فراوریکنندگان را فراموش کردیم و نگاه نمی کنیم که هیچ گونه ابزاری به وزارت جهاد نداده ایم، اما گویا دستگاه های دیگر تصمیم می گیرند.

محمودی گفت: اداره جهاد باید به وظیفه خود یعنی همان حمایت از فراوریکننده توجه بیشتری داشته باشد، چرا منافع ملت ما باید نادیده گرفته گردد؟

ملک زاده افزود: آقای رئیس جمهور فرمودند وضعیت کشاورزان 12 برابر خوب شده است، اما آیا این مسئله صحت دارد؟ اشتباه نکنید وضعیت ما 12 برابر بدتر شده است.

محمودی در خاتمه با اشاره به تعادل در فراوری، مطرح نمود: ما باید فراوری را در همه جنبه ها آنالیز کنیم و میان آنها تناسب و تعادل ایجاد کنیم، ما پشت فراوری قایم شده ایم هدف فراوری آرامش مردم است، اما اینکه احتیاج های مردم را محدود کنیم پیشرفتگی است؟ خیر به نفع مردم هم نیست.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 2026

به "وزارت صمت و جهاد کشاورزی تخصص کنترل بازار را ندارند، ادغام وزارت بازرگانی پیروز نبوده است، وضعیت کشاورزان 12 برابر بدتر شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت صمت و جهاد کشاورزی تخصص کنترل بازار را ندارند، ادغام وزارت بازرگانی پیروز نبوده است، وضعیت کشاورزان 12 برابر بدتر شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید