چرا ترامپ از لغو تحریم های تسلیحاتی ایران هراسان است؟!

به گزارش جعبه مهر، تحلیلگر مسائل اروپا، درباره احتمال تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران از سوی امریکا گفت: گفتگوهای سختی در خصوص تمدید برنامه تسلیحاتی ایران بین اروپا و آمریکا انجام گرفته است.

چرا ترامپ از لغو تحریم های تسلیحاتی ایران هراسان است؟!

مرتضی مکی تحلیلگر مسائل اروپا در گفت و گو با خبرنگاران، درباره مخالفت چین و روسیه برای اقدام امریکا برای تحریم مجدد تسلیحات ایران گفت: شاید نتوان به طور شفاف در خصوص مواضع چین و روسیه صحبت کرد ولی مسائل حاکم بر جوامع و نوع نزاع و ستیزی که بین آمریکا، چین و روسیه واقع شده است، نشان می دهد که احتمال زیادی دارد این کشورها در قبال سیاست های جدید آمریکا در کنار جمهوری اسلامی باشند، ولی در خصوص واکنش اروپاییان نمی توان نظری اینچنینی ارائه داد.

وی در ادامه افزود: در مدت زمانی که از خروج آمریکا از برجام می گذرد اروپا در حفظ برجام تلاش کرد هر چند که در سیاست های عملی حرکت های جدی از اروپا دیده نشد و ایران نتوانست از منافع مالی برجام بهره ببرد ولی از نظر سیاسی این اراده وجود داشت و همواره از سوی اروپا در حفظ برجام تاکید شده است.

مکی با اشاره به رفتار اروپایی ها در این باره شرح داد: با توجه به رفتاری که اروپایی ها در پیش دریافت می توان حدس زد تا زمان برگزار شدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اروپاییان محتاطانه حرکت خواهند کرد و رفتاری از خود نشان نمی دهند که برجام را از دست بدهند. گفتگوهای سختی در خصوص تمدید برنامه تسلیحاتی ایران بین اروپا و آمریکا انجام گرفته است. با اینکه اروپا در بحث نفوذ منطقه ای و برنامه های موشکی ایران با آمریکا هم سو است ولی دستآورد های برجام آنچنان با ارزش است که نخواهند بخاطر همراهی با آمریکا هزینه سنگینی برای از بین بردن برجام بپردازند. مجموعه این واکنش ها و رفتار ها نشان می دهد که آمریکایی ها برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مسیری بسیار سخت و پر چالش پیش رو دارند.

این تحلیلگر مسائل اروپا در پاسخ به این سوال، با توجه به اینکه بیشتر کشورها با ویروس کرونا درگیر هستند و تمام تلاش خود را برای از بین بردن این ویروس گذاشته اند هدف آمریکا از این اقدامات چیست؟ گفت: زمان تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر است شاید از نظر نظامی آنچنان اهمیت نداشته باشد چون نه ایران توان مالی خریدهای تسلیحاتی سنگین را دارد و نه دیگر کشورها همچون چین و روسیه مایل به فروش های بزرگ به ایران هستند. ولی لغو تحریم های تسلیحاتی ایران از منظر سیاسی و حقوقی و تبلیغاتی شکست بزرگی برای ترامپ محسوب می شود.

مکی در ادامه افزود: دو سال پیش آقای ترامپ وقتی از برجام خارج می شد انتظار داشت با این رفتار دولت های اروپایی، چین و روسیه را با خود همراه کند و در نهایت ایران از برجام خارج شود و او به هدف خود که نابودی برجام است برسد. هرچند با خروج ترامپ این توافق به کما رفت و جمهوری اسلامی نیز به دنبال بدعهدی اروپاییان تعهدات خود را به تعلیق درآورد ولی لغو تحریم های تسلیحاتی ایران در این برهه زمانی شکست سنگینی برای ترامپ خواهد بود و او برای انتخابات 2020 به دستاورد پررنگی نیاز دارد که بار تبلیغاتی داشته باشد او به دنبال تحرکات اخیر خود قصد دارد به چنین دستاوردی برسد.

این تحلیلگر مسائل اروپا با اشاره به استراتژیک ایران در این برهه باید چگونه باشد گفت: ایران باید از دیپلماسی عمومی و رسانه ای خود برای رایزنی با کشورهای دیگر و افکار عمومی دنیا استفاده کند و در مقابل این حرکات آمریکا از خود سرسختی و جدیت نشان بدهد. ترامپ نشان داده است که در نزاع بین ایران و آمریکا و در عرصه سیاست این دو کشور زور و قدرت حرف اول را می زند. دیپلماسی عمومی فعال در عرصه دنیای راهکاری برای مقابله با این سیاست آمریکا است تا حداقل روزنه های آمریکا بسته شود و تحرکات این کشور خنثی شود. رایزنی و دیپلماسی ایران در عرصه دنیای باید فعال باشد این تنها راه است.

مکی در پایان با اشاره به اینستکس گفت: اینستکس تا امروز نیز دستآوردی نداشته است. امروز بحث مهم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است اگر ترامپ در این انتخابات شکست بخورد بسیاری از معادلات تغییر خواهد کرد و فشارهایی که بر روی ایران بود کمرنگ تر خواهد شد. امروز دنیا با حالتی از صبر و انتظار چشم به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دوخته است.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6127

به "چرا ترامپ از لغو تحریم های تسلیحاتی ایران هراسان است؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ترامپ از لغو تحریم های تسلیحاتی ایران هراسان است؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید