کرد ها سیاهی لشکر سناریوی نفتی ترامپ می شوند؟

به گزارش جعبه مهر، رئیس جمهور جنجالی آمریکا با هدف اجرای شعار خود درباره خروج نیرو های نظامی این کشور از نقاط بحران خیز، دستور خروج این نیرو ها از شمال سوریه را صادر کرد.

کرد ها سیاهی لشکر سناریوی نفتی ترامپ می شوند؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، رئیس جمهور جنجالی آمریکا با هدف اجرای شعار خود درباره خروج نیرو های نظامی این کشور از نقاط بحران خیز، دستور خروج این نیرو ها از شمال سوریه را صادر کرد و شبه نظامیان کـُرد را در برابر تهاجم نظامی ترکیه تنها گذاشت. اکنون ترامپ که به اذعان خود کـُرد ها از پشت به آن ها خنجر زده ماموریتی جدید برای آن ها در نظر گرفته است. دونالد ترامپ در توئیتی خطاب به نیرو های کُرد شمال سوریه، نوشت: زمان آن فرا رسیده که کُرد ها به منطقه ای در سوریه بروند که میادین نفتی وجود دارد. میادین نفتی که درباره آن ها صحبت شد در اختیار داعش بود تا وقتی که آمریکا با کمک کُرد ها آن ها را تصرف کرد. رئیس جمهور آمریکا مدعی شد که آمریکا هرگز به داعش اجازه نخواهد داد تا دوباره بر این میادین نفتی کنترل پیدا کند.

استقرار تانک های آمریکایی در سوریه

در همین زمینه، یک مقام آمریکایی به شبکه فاکس نیوز گفته است، پنتاگون احتمالا تانک و صد ها نیرو را در شرق سوریه مستقر خواهد کرد. این نخستین بار خواهد بود که آمریکا در سوریه تانک مستقر می کند و این تانک ها از تجهیزات موجود آمریکا در منطقه خاورمیانه به سوریه فرستاده خواهد شد. به این ترتیب به نظر می رسد ترامپ قصد دارد پس از استفاده از کرد ها برای مبارزه با داعش اکنون از آن ها بار دیگر استفاده ابزاری و برای حفاظت از میادین نفتی شمال شرق سوریه از آن ها بهره برداری کند. ترامپ اعلام کرده که آمریکا قصد دارد تاسیسات نفتی در شمال شرق سوریه را تحت کنترل خود نگه دارد و سپس تصمیم خواهد گرفت که با آن ها چه کار کند. پیشتر مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا مدعی شده بود که پنتاگون درنظر دارد شماری از نظامیان آمریکایی را برای محافظت از میادین نفتی در شمال شرق سوریه مستقر کند تا نفت به دست نیرو های داعش و گروه های دیگر نیفتد. به گفته اسپر؛ هدف از این اقدام، جلوگیری از رسیدن درآمد های نفتی به داعش و گروه های دیگری است که ممکن است خواستار دست یابی به این درآمد ها برای فعالیت های زیان بار خود باشند. سوال این جاست که ترامپ بار ها در اظهارات خود مدعی نابودی کامل داعش در سوریه شده، اکنون چگونه بار دیگر مدعی تلاش این گروه تروریستی برای تصرف مجدد میادین نفتی می شود؟ لارا سلیگمن و کیت جانسون کارشناسان سیاسی آمریکایی در مطلبی در نشریه فارین پالیسی نوشته اند: دونالد ترامپ که همواره اعلام کرده بود حمله به عراق باید با تصرف منابع نفتی آن انتها می یافت، حالا به بهانه کوتاه کردن دست داعش از میادین نفتی سوریه، گویا چشم به منابع نفتی این کشور دوخته است.

به نظر می رسد که مقدمات این کار فراهم شده و به زودی آغاز خواهد شد. یک مقام وزارت دفاع آمریکا نیز از تصمیم دولت ترامپ برای ارسال تجهیزات نظامی بیشتر به سوریه خبر داده و مدعی شد که هدف از ارسال تجهیزات نظامی گسترده آمریکایی به سوریه محافظت از نفت در این کشور و ممانعت از اشغال میادین نفتی توسط گروه تروریستی داعش یا دیگر گروه های تروریستی در سوریه است. با این حال توضیحات بیشتری درباره چگونگی و زمان ارسال این تجهیزات نظامی بیان نشده است. ارسال احتمالی تجهیزات نظامی از سوی آمریکا به سوریه در شرایطی است که پیشتر ترامپ از وعده خود برای خروج نظامیان آمریکایی از این کشور خبر داده و وزارت دفاع آمریکا نیز خروج نظامیان آمریکایی از سوریه را تایید کرده بود. اکنون واشنگتن بار دیگر و با بهانه ای جدید به حضور نظامی غیرقانونی خود در سوریه ادامه می دهد. این در حالی است که روسیه به عنوان یکی از بازیگران اصلی عرصه سوریه و متحد دولت قانونی این کشور که به تازگی تفاهم نامه ای با ترکیه درباره ایجاد منطقه امن، عقب نشینی شبه نظامیان کرد و استقرار پلیس نظامی روسیه در مناطق کردنشین شمال سوریه امضا کرده است، بر این موضوع تاکید دارد که همه نیرو های نظامی خارجی که بدون مجوز دمشق در سوریه حضور دارند باید هر چه زودتر این کشور را ترک کنند. دیمیتری پسکوفسخنگوی کرملین در واکنش به تصمیم آمریکا برای حفظ بخشی از نظامیانش در سوریه گفت: تمامی نیرو های نظامی خارجی که به طور غیرقانونی در سوریه هستند، باید این کشور را ترک کنند و این موضوع بعد از حل و فصل کامل اوضاع سیاسی، در اولویت قرار خواهد گرفت. با این حال به نظر می رسد آمریکا به هر بهانه از جمله جلوگیری از کنترل احتمالی نفت سوریه توسط داعش همچنان حضور نظامی خود را در این کشورحفظ کند.

منبع: روزنامه خراسان

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 3727

به "کرد ها سیاهی لشکر سناریوی نفتی ترامپ می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرد ها سیاهی لشکر سناریوی نفتی ترامپ می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید