کشمکش دولت و مجلس در خصوص جاماندگان سهام عدالت ، تاخیر در واریز پول و سردرگمی مردم

به گزارش جعبه مهر، با اینکه کمیسیون مالی مجلس به تخصیص سهام عدالت جدید به جاماندگان تاکید دارد، اما دولت این موضوع را غیر قابل انجام می داند.

کشمکش دولت و مجلس در خصوص جاماندگان سهام عدالت ، تاخیر در واریز پول و سردرگمی مردم

گروه مالی خبرنگاران، طبق اعلام دولت از امروز همزمان با فرارسیدن عید سعید غدیر خم 30 درصد دوم سهام عدالت آزاد شد بنابراین دارندگان سهام عدالت از این پس می توانند 60 درصد سهام خود را بفروشند.

با توجه به آخرین عملکرد بازار سهام در هفته گذشته، ارزش سبد سهام عدالت 532 هزار تومانی به 19.5 میلیون تومان رسیده که 60 درصد آن معادل 11.7 میلیون تومان می گردد. کسانی هم که ارزش سبد سهام عدالت آن ها بیش از یک میلیون تومان بود احتمالا پس از آزادسازی مرحله دوم سهام عدالت با فروش 60 درصد سهام آن ها می توانند منتظر واریز حداقل 24 میلیون تومان باشند.

روایت مردم از واریز های سهام عدالت در 14 مرداد

بااینکه زمان بین ثبت درخواست فروش دارندگان سهام عدالت به روش مستقیم و واریزی از سوی بانک یا کارگزاری بار ها یک تا دوهفته اعلام شده است، اما همچنان بعد از گذشت بیش از 2 ماه بسیاری از واریزی ها به صورت کامل انجام نشده و با تاخیر بسیار زیاد انجام می گردد. جملات ذیل بخشی از هزاران روایت مردمی از واریز پول فروش 30 درصد اول سهام عدالت است:

زنگ زدم کارگزاری بانک کشاورزی میگم کلا 700 ریختن میگه خداتونو شکر کنید همونم ریختن

من 13 خرداد سهام یک تومنی مو دادم به بانک انصار دیروز بعد از دوماه یک و دویست ریخته

سهام من 542هزار تومنه امروز برا من و همسر و بچه هام نفری سه ملیون وشصت تومن بعد از پنجاه روز واریز کرد

دیروز 13 مرداد بانک انصار بعد دوماه یک و دویست بابت سهام یک تومنی واریز کرد حداقل فهمیدم الکی می گفتن اطلاعاتت تکمیل نیست

بعد از 63روز بانک صادرات امروز برام 308هزار تومان واریز کرد.

سلام بیست روزه درخواست فروش دادم کارگزاری مفید 30 درصد سهامم کم شده متاسفا بعد از بیست روز 10 هزار تومن واریز کردن برام …

خدایا منو این همه خوشبختی محاله بانک ملی برام 35 هزار واریز کرد دوستان انشالا واسه شما هم میریزن من که دارم با خانوادم میرم سفر

امروز بعد از یک ماه بانک صادرات برام 6 هزار تومان ریخته. من نمیدونم الان چی رو حساب کردن که اینقدر ریختن. الان من با این همه پول چه کار کنم

بعد دو ماه بالاخره تونستم برم به کارگزاری سپه رفتم دیدم تازه تو این دو ماه 200 هزارتومن بیشتر نفروختن ماشالا خیلی پر تلاشن دستشون درد نکنه

توزیع ناعادلانه سهام عدالت!

آنالیز های وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی که در کمیسیون مالی مجلس مطرح شده نشان می دهد در تخصیص سهام عدالت مسائل زیادی ایجاد شده و بسیاری از افراد سطح پایین جامعه به لحاظ درآمدی مشمول دریافت سهام نشده اند چرا که در زمان تخصیص سهام عدالت در دولت نهم بجای آنالیز درآمد، گروه های اجتماعی به ویژه کارمندان دولت ملاک تصمیم گیری و انتخاب قرار گرفته شده است. به عبارت دیگر بعضی اقشار مستضعف مظلوم واقع شده و مشمول سهام عدالت نشدند. این افراد دسته های گوناگونی را شامل می شوند، بعضی از آن ها مانند بخشی از کارگران از ابتدا سهام عدالت نگرفتند، گروه بعدی افرادی هستند که اخیراً وارد دهک های پایین درآمدی شده اند مثل افرادی که سال 1384 تا به امروز عضو نهاد های حمایتی شده اند و دسته دیگر نیز افرادی هستند که برگه سهام عدالت دارند، اما به سبب مسائل سامانه ها عملاً سهامدار نیستند و سهامی به آن ها تعلق نگرفته است.

از سوی دیگر به گفته نمایندگان کمیسیون مالی مجلس بسیاری از افراد مستحق از دریافت سهام عدالت جامانده اند و این درحالی است که با توجه به شیوه تخصیص سهام عدالت در سال 1384 بسیاری نیز با جزو اقشار متمول جامعه بوده و به دلیل اینکه کارمند دولت بوده اند سهام عدالت دریافت نموده اند.

مهدی طغیانی؛ سخنگوی کمیسیون مالی مجلس در این رابطه گفته است: براورد اولیه مجلس برای پرداخت سهام عدالت به حدود 1 میلیون نفر جامانده این سهام است و اگر دولت میتواند این سهام را ارائه کند می تواند صندوق های ای تی اف را برای جبران کسری بودجه خود عرضه کند به هر ترتیب بایستی شرایط سهام عدالت جاماندگان معین تکلیف گردد.

به گفته این عضو کمیسیون مالی مجلس، طبق آنالیز های صورت گرفته براورد ها نشان می دهد، 20 هزار میلیارد تومان سهام به ارزش سال 1385 به دولت برگشته است، این درحالی است که بعضی از سهم ها حدودا 40 برابر شد ه اند و به طور میانگین پرتفوی سهام عدالت 30 برابر شده است. بر این است حدود 500 هزار میلیارد تومان ارزش سهام برگشتی است که میتواند منابع مناسبی برای ارائه سهام عدالت به جاماندگان باشد.

طغیانی با بیان اینکه، تا کنون حدود 4 میلیون نفر به عنوان مشمولان قطعی سهام عدالت شناسایی شده اند، گفت:بر این اساس 2 میلیون و صد هزار نفر از افراد تحت پوشش نهاد های حمایتی کشور مانند کمیته امداد و بهزیستی سهام عدالت دریافت ننموده اند، همچنین یک میلیون و هشتصد هزار نفر نیز از مجموع افرادی هستند که برگ سهام دریافت نموده اند، اما نام آن ها در سامانه سازمان خصوصی سازی ثبت نشده است.

به گفته طغیانی، به نظر میرسد دولت راضی به پرداخت سهام عدالت به جاماندگان نیست، اما مجلس شورای اسلامی این مطالبه حق جاماندگان را تا خاتمه پیگیری خواهد نمود.

این نماینده مجلس اضافه کرده است: در زمان ارائه سهام عدالت 60 درصد دهک دهم درامدی (ثروتمندان) این سهام را دریافت نموده اند که به تبع نباید افراد حاضر در این دهک جز مشمولان سهام عدالت باشند.

از طرفی به گفته محمد رضا پورابراهیمی؛ رئیس کمیسیون مالی مجلس، حدود 20 میلیون نفر در سال 1385 واجد دریافت سهام عدالت نبوده اند، در واقع با توجه به آنکه جزء دهک های پایین درامدی نبوده اند سهام عدالت دریافت نموده اند. از سوی دیگر حدود 20 میلیون نفر جزو دهک های پایین درامدی بوده اند، اما از دریافت سهام عدالت جامانده اند.

همچنین علی بابایی؛ سخنگو کمیسیون اجتماعی در باره طرح تخصیص سهام عدالت به جاماندگان گفته است: بر اساس مصوبه کمیسیون در این باره مقرر شد تا تمام مردم به جز سه دهک ثروتمند جامعه از سهام عدالت برخوردار شوند. همچنین هیچ محدودیتی از نوع سن و تعداد اعضای خانواده برای دریافت سهام عدالت برای جاماندگان از دریافت این سهام وجود ندارد.

از آن طرف فرهاد دژپسند؛ وزیر اقتصاد و امور دارایی با رد موضوع جاماندگان سهام عدالت گفت: وزیر اقتصاد اضافه کرد: در قانون آمده 6 دهک جامعه باید از سهام عدالت برخوردار شوند که ما سهام عدالت را به 6 دهک جامعه داده ایم یعنی اکنون آمار دارندگان سهام عدالت 49 میلیون و 200 هزار نفر است که اگر 60 درصد جمعیت کشور را در نظر بگیریم حدود همین میزان است.

وی درباره سهام عدالت جدید به جاماندگان گفت: این موضوع هم از نظر فنی امکان پذیر نیست و هم از نظر قانون افراد مدنظر پوشش داده شده اند ضمن اینکه از نظر دارایی هایی که بتوانیم این کار را انجام دهیم محدویت داریم، زیرا آن موقع این حجم واگذاری نشده بود.

دولت و مسئولین جوابگو باشند

در هر حال با توجه به شرایط مالی جامعه و انتظارات مردم از دولت به نظر می رسد وزارت اقتصاد بایستی علاوه بر اینکه در رابطه با دریافت نمایندگان سهام عدالت شفاف سازی کند برای جاماندگان از سهام عدالت که استحقاق دریافت آن را دارند فکری نموده و منابع لازم برای تخصیص سهام عدالت جدید را تامین نماید. در غیر این صورت مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مستقیم مردم باید به جد احقاق حقوق این بخش از جامعه را از دولت پیگیری کند.

همچنین در رابطه با تاخیر یک تا دو ماه در واریز سهام عدالت فروخته شده و با توجه به اینکه از این پس 30 درصد دیگر سهام عدالت آزاد و قابل فروش شده و 30 درصد دیگر در 22 بهمن ماه آزاد می گردد، باید مسئولان مربوطه در سازمان بورس اوراق بهادار و سیستم بانکی کشور نسبت به تاخیر بانک ها و کارگزاری ها در واریز پول درصد سهام فروخته شده جوابگو بوده و هر چه زودتر این مشکل را برطرف نمایند تا مردم از نگرانی و سردرگمی بیرون آمده و بیش از این به دولت بی اعتماد نشوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6994

به "کشمکش دولت و مجلس در خصوص جاماندگان سهام عدالت ، تاخیر در واریز پول و سردرگمی مردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشمکش دولت و مجلس در خصوص جاماندگان سهام عدالت ، تاخیر در واریز پول و سردرگمی مردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید