کندر، هدیه ای از طرف خدا

به گزارش جعبه مهر، کندر میوه درختیست که در صحرا های عمان می روید و از آن جا که مردم در گذشته اعتقاد داشتند این درخت موهبتی الهیست، تکثیر، خرید و فروش این درخت مجاز نبود. البته تاجران دریایی خیلی به این مسائل اهمیت نمی دادند و تمام کوشش خود را می کردند تا از راه فروش این ماده ارزشمند درآمد بسیاری کسب نمایند.

کندر، هدیه ای از طرف خدا

در این مطلب همراه ما باشید تا با تاریخچه این ماده شگفت انگیز بیش تر آشنا شوید.

به نظر می رسد تصور این که شن های سخت و خشک صحرا های عمان در فراوری یکی از ارزش مندترین ماده ها در دنیا تبحر خاصی دارند سخت است. شیر ه ای طلایی رنگ از بریدگی های روی درختان لاغر بیابان های عمان تراوش شده و بعد از سفت شدن زیر نور آفتاب به کندر تبدیل می گردد. کندر به عنوان ماد ه ای افسانه ای و یکی از رزین های معطر در دنیا مشهور است.

پارک طبیعی درختان کندر در وادی دوکه (Wadi Dawkah) که هنوز هم درختان بی شماری از کندر را در خود جای داده، در سال 2000 به سازمان دنیای یونسکو پیوست. گونه هایی از درختان کندر که در ظفار شهری در جنوب عمان رشد می نمایند به دلیل فراوری باکیفیت ترین کندر ها در دنیا معروف هستند.

این عصاره خشک ارزش مند باعث شد تا عمان به یک مرکز تجارت مهم در میان دریا های مدیترانه و سرخ تا بین النهرین، هند و چین تبدیل گردد. تجارت این ماده شگفت انگیز از هزاران سال پیش شروع شده و بعضی از شواهد باستان شناسی تجارت کندر را به عصر نوسنگی نسبت می دهند.

در نتیجه تجارت عمده این محصول عمانی به سراسر دنیا، قلعه های بسیاری در این سرزمین شکل گرفت و امنیت منطقه بیش تر از پیش تأمین شد و هم چنین مکان هایی فراهم گشت تا تاجران بتوانند ماه های زمستان را در آن ها به راحتی سپری نمایند. دریانوردان هندی نیز گاهی اوقات در این مناطق توقف می کردند و پارچه های نخی، ذرت و گندم را با قیمتی گران بها معامله می کردند.

شاید کمی عجیب به نظر برسد که گیاهی با ظاهری ساده و بی تکلف می تواند این چنین ارزشمند به شمار رود. کندر دارای کاربرد های گوناگونی است و مصارف بسیاری به ویژه در صنعت پزشکی دارد. ویژگی های پزشکی و درمانی این ماده ارزشمند در گذشته طوری بود که پزشکان رومی و یونانی تقریباً برای درمان هر نوع بیماری آن را تجویز می کردند و وجود کندر در مقدس ترین بخش های معابد مصر، اورشلیم و روم نشان از اهمیت والای این ماده دارد.

کندر از گذشته تا به حال برای اهداف دارویی، مذهبی و اجتماعی کاربرد داشته و شاید استفاده از عطر آن در مراسم تدفین و عروسی و هم چنین معطر کردن فضاهای معنوی و خانه ها از بهترین کاربردهای این ماده باشد. پر کردن ترک های کوزه های سفالی شکسته شده با کندر ذوب شده که منجر به ضد آب شدن مجدد این ظروف نیز می گردد را می توان یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این ماده برشمرد.

درخت بوسولیا (boswellia) همان درخت کندر، تنها درختی نیست که شکافی روی آن منجر به فراوری ماده ای مفید می گردد. ویولونیست ها، رقصنده های باله و گاو سوار ها نیز همه برای افزایش اصطکاک و کاهش لغزش به کلوفون برگرفته از صمغ درختان مخروطی مختلف نیاز دارند. از صمغ درختان هم چنین در فراوری انواع آدامس ، سیمان و فسیل دندان دایناسور ها نیز استفاده می گردد. شاید صمغ درختان افرا به اندازه درخت کندر در بین تاجران محبوب نباشد که به خاطر آن در بین دریا ها سفر نمایند ولی هیچ پنکیکی در دنیا بدون وجود صمغ این درخت یکسان نخواهد بود.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: ddsafar
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 5667

به "کندر، هدیه ای از طرف خدا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کندر، هدیه ای از طرف خدا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید