گردشگری سبز و راهکارهایی برای تجربه سفر دوستدار محیط زیست

به گزارش جعبه مهر، گردشگری سبز، شکلی از اکوتوریسم یا بوم گردشگری است که بر حفظ محیط زیست و فرهنگ منطقه تمرکز دارد. برای آشنایی بیشتر با گردشگری سبز و نکاتی در خصوص حفظ محیط زیست در سفر، در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

گردشگری سبز و راهکارهایی برای تجربه سفر دوستدار محیط زیست

اکوتوریسم یا بوم توریستی، گونه ای از توریستی است که در آن توریستان برای بازدید از منطقه ها طبیعی بکر و دست نخورده جهان سفر می نمایند و به تماشای حیات وحش و جاذبه های طبیعی می پردازند. البته در این نوع از توریستی فقط بازدید از جاذبه های طبیعی مطرح نیست. هدف از این سفر علاوه بر سودرسانی به جوامع محلی، این است که افراد، رفتار با محیط زیست و حفظ آن را یاد بگیرند.

سازمان ملل معیارهایی برای اکوتوریسم در نظر گرفته است اما توریستی سبز، طیف گسترده ای از استانداردها و شرایط را در بر می گیرد. تعداد توریستانی که به گوشه و کنار جهان سفر می نمایند، روز به روز در حال افزایش است به همین علت توجه به توریستی سبز، بیش از گذشته ضروری به نظر می رسد. به عقیده بسیاری از افراد، برترین راه برای حفظ محیط زیست و حفاظت از زیستگاه های طبیعی، منع ورود توریستان است اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که اقتصاد بسیاری از جوامع به توریستی وابسته است.

البته توجه به این نوع از توریستی به معنای صرف نظر کردن از امکانات و تسهیلات مختلف نیست. بسیاری از امکانات توریستی در سراسر جهان، با هدف حفظ محیط زیست طراحی می شوند. اقامتگاه های دوستدار طبیعت و اکولوژهای زیادی در منطقه ها توریستی جهان وجود دارند. علاوه بر این با رعایت چند نکته ساده می توانیم تاثیر زیادی در حفظ محیط زیست و طبیعت اطراف مان داشته باشیم. طبیعتی که حیات مان را مدیون زیبایی و بخشش بی نظیرش هستیم.

چند نکته برای تجربه سفر دوستدار طبیعت

متاسفانه بسیاری از ما هنگام سفر به طور کلی طبیعت و محیط زیست را فراموش می کنیم در حالی که در سفر به خصوص هنگام بازدید از جاذبه های طبیعی، باید بیش از همواره در برابر طبیعت و محیط زیست مسئولیت پذیر باشیم.

درباره گزینه های بوم گردی تحقیق کنید

همین که در حال خواندن این مقاله هستید، به این معنا است که توریستی سبز و حفاظت از محیط زیست برای شما اهمیت دارد. یکی از مهم ترین قدم هایی که می توانید در این زمینه بردارید این است که وظیفه خود را به عنوان یک توریست به خوبی انجام دهید. در خصوص تاثیراتی که سفر شما بر محیط، آب و هوا و فرهنگ مقصد مورد نظر می گذارد، به خوبی تحقیق کنید. اگر این تاثیرات را بشناسید، بهتر می توانید در جهت کاهش یا حذف اثرات مخرب سفرتان گام بردارید.

امکانات اقامتی دوستدار طبیعت را پیدا کنید

هتل و اقامتگاهی پیدا کنید که در جهت حفظ محیط زیست و کاهش اثرات مخرب خود بر طبیعت، کوشش می نماید. اقامتگاه های زیادی حتی اقامتگاه های لوکس و مجلل، اقداماتی در زمینه توریستی مسئولانه انجام می دهند. در جست و جوی هتل دوستدار طبیعت، این موارد را در خصوص خط مشی هتل در نظر بگیرید:

  • الزام به کاهش ضایعات و بازیافت زباله
  • استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر
  • بازبینی مرتب سیاست های زیست محیطی برای اطلاع از استانداردهای به روز
  • افزایش آگاهی کارمندان در زمینه مسائل زیست محیطی و آموزش راهکارها و یادآوری تاثیرات شغلی آنها بر محیط زیست
  • توضیح دادن این تعهدات و الزامات برای مشتریان
  • سرمایه گذاری در جهت کاهش تاثیر کربن (تاثیر کربن عبارت است از اندازه کل انتشار گاز گلخانه ای ایجاد شده به وسیله سازمان، رویداد، محصول یا شخص.)
  • همکاری با سازمان های دولتی و موسسات مربوطه در جهت کاهش فراوری کربن دی اکسید

با بار سبک سفر کنید

هواپیمای سنگین تر به معنای فراوری دی اکسید کربن بیشتر است. پس تا جایی که می توانید سبک سفر کنید. به این ترتیب وزن کلی هواپیما به اندازه قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می نماید. با کنار گذاشتن چتر و کفش اضافه، طبیعت و لایه اوزون از شما قدردانی خواهد نمود.

از سیستم حمل و نقل دوستدار زمین بهره ببرید

وسایل حمل و نقل عمومی، کرایه دوچرخه، استفاده از سرویس های کرایه اتومبیل های اشتراکی و پیاده روی، برترین روش ها برای کاهش فراوری دی اکسید کربن در زندگی روزمره هستند. بنابراین زمانی که سفر می کنید هم این روش ها را مد نظر داشته باشید و تا جایی که ممکن است از آنها بهره ببرید.

از پروازهای بدون توقف بهره ببرید

با کاهش تیک آف و لندینگ هواپیماها یاری شایانی به کاهش آلودگی هوا می کنید. بنابراین اگر برای مقصد مورد نظر شما پرواز بدون توقف وجود دارد، از آن بهره ببرید.

به سیاست های زیست محیطی توجه کنید

به هر مکان تازه ای که سفر می کنید، در خصوص سیاست ها و استانداردهای زیست محیطی آن منطقه تحقیق کنید و به قوانین احترام بگذارید. به خصوص زمانی که قصد سفر بین المللی دارید، حتما پیش از سفر در خصوص اقدامات زیست محیطی مقصد تحقیق کنید و خودتان را برای برداشتن گام های ضروری برای حفظ محیط زیست مقصد، آماده کنید.

از اپلیکیشن های مرتبط بهره ببرید

علاقه روزافزون به سفرهای دوستدار طبیعت، توسعه دهندگان اپلیکیشن ها را تشویق نموده است که نرم افزارهایی در این زمینه طراحی نمایند. این نرم افزارها را جست و جو و از آنها بهره ببرید. با این کار، نکات مفیدی را در خصوص توریستی سبز به وسیله تلفن همراه تان دریافت خواهید کرد.

از شرکت های مشکوک ارائه دهنده تور دوری کنید

هنگام انتخاب تورهای حرفه ای دقت کنید که شرکت های معتبر را انتخاب کنید. شرکت هایی که دارای خط مشی و قوانینی برای حفظات از طبیعت هستند و برای کمترین تاثیرگذاری در زیست بوم محل و حفظ حیات وحش کوشش می نمایند.

سیگار نکشید

در صورتی که نمی توانید این عادت را ترک کنید، در محیط های مخصوص سیگار بکشید. منطقه ها توریستی شلوغ، جایی که تعداد زیادی از بچه ها حضور دارند، ایستگاه های قطار و منطقه ها حفاظت شده حیات وحش محیط هایی هستند که به هیچ عنوان نباید در آنها سیگار بکشید.

هیچ اثری از خود به جای نگذارید

تنها چیزی که باید از شما باقی بماند، درآمدی برای اهالی بومی منطقه است. پیش از ترک هر مکان، زباله های خود را جمع آوری کنید.

به علائم عدم خروج از محدوده تعیین احترام بگذارید

این علائم برای محدود کردن سرگرمی و لذت شما نیستند. به حریم های تعیین شده احترام بگذارید. ممکن است در جایی حضور داشته باشید که زیست بوم حساسی دارد و عبور شما از محدودیت ها به آن آسیب جدی بزند.

پول تان را در کسب و کارهای محلی هزینه کنید

کوشش کنید تا پولی که هزینه می کنید به جیب کسب و کارهای محلی برود. فروشگاه های زنجیره ای بین المللی همه جا پیدا می شوند. مثلا شرکت های کوچک مسافرتی را انتخاب کنید و به جای رفتن به رستوران های بزرگ و مشهور، غذای خیابانی بخورید.

منبع: کجارو / wisegeek.com / tripstodiscover.com
انتشار: 28 اسفند 1400 بروزرسانی: 28 اسفند 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 11086

به "گردشگری سبز و راهکارهایی برای تجربه سفر دوستدار محیط زیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری سبز و راهکارهایی برای تجربه سفر دوستدار محیط زیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید