فرودگاه بین المللی امام خمینی ، تحولی عظیم در حمل و نقل ایران

به گزارش جعبه مهر، شاید زمانی که فرودگاه مهرآباد تهران در حاشیه غربی پایتخت ساخته می شد، کسی در تصوراتش هم نمی توانست به این فکر کند که روزگاری این فرودگاه دور افتاده از مناطق مسکونی دقیقا در میان هیاهوی پایتخت ایران جای بگیرید. با پیشرفت صنعت حمل و نقل هوایی و افزایش سفرهای برون مرزی، کم کم نیاز به ساخت یک فرودگاه بین المللی و مجهز در خارج از منطقه شهری تهران احساس شد. فرودگاه های بین المللی در روزگاری که توریست و گردشگری خود تبدیل به صنعتی پویا و پول ساز شده، یکی از مهمترین و اساسی ترین لوازم این صنعت محسوب می شوند. به همین دلیل با یک جانمایی مناسب از لحاظ دسترسی و ترافیک شهری که البته پایه های آن سال ها قبل انجام گرفته بود، فرودگاه بین المللی امام خمینی احداث گشت. در حال حاضر، فرودگاه امام خمینی تهران محل فرود و برخاست تمامی پروازهای خارجی کشور ایران است به غیر از پروازهای زیارتی به مکه، مدینه و دمشق. فرودگاه بین المللی امام خمینی ایران در سال دو هزار و شانزده میلادی صد و چهل و هشت میلیون و بیست هزار و چهار صد و پانزده مسافر را طی پنجاه و سه هزار و سیصد و پنجاه و نه نشست و برخاست پروازی برای خود ثبت کرد. البته با توجه به باری بودن برخی از پروازهای فرودگاه امام خمینی تهران باید جا به جایی هفت میلیون و هشتصد و بیست و یک هزار و سیصد و شصت و نه کیلوگرم بار را هم اضافه کرد. در ادامه قصد داریم اطلاعات بیشتری راجع به فرودگاه بین المللی امام خمینی ایران کسب کنیم و با خطوط هواپیمایی فعال در آن آشنا شویم.

فرودگاه بین المللی امام خمینی ، تحولی عظیم در حمل و نقل ایران

راه های رسیدن به فرودگاه بین المللی امام خمینی

با توجه به موقعیت قرارگیری فرودگاه امام خمینی که در سی کیلومتری شهر تهران قرار داشته، وسایل متعدد و راه های فراوانی برای رسیدن به آن وجود دارند. این سایت چهارده هزار هکتاری واقع در بزرگراه تهران-قم توسط تاکسی های مخصوص و سواری های مسافر بر قابل دسترس است. تاکسی های خطی این آشیانه پروازی در اتوبان تهران-قم به سمت تهران، بعد از تقاطع اتوبان ستاری، در اتوبان حکیم سمت شرق، سمت غرب و شمال اتوبان آزادگان و نبش خروجی خیابان بهنام قرار دارند. در کنار تاکسی ها و خودورهای مسافربر، اتوبوس های خط 3 - 5 مهرآباد به میدان ونک تا آزادی، اتوبوس خط ده بی آرتی ترمینال آزادی به حصارک تا فلکه دوم صادقیه، اتوبوس های خطی فرودگاه امام خمینی به مهرآباد و اتوبوس خط 1 - 18 مترو صادقیه به میدان ساحل تا خیابان بهنام هم به همین امر مشغول هستند تا مسافران فرودگاه امام خمینی را به موقع به پروازهای خود برسانند. البته اگر پرواز شما بین ساعت هفت تا یازده شب باشد، می توانید با مترو خود را به حرم امام خمینی (ره) برسانید و از آنجا تاکسی یا اتوبوس بگیرید و به پرواز خود برسید.

درباره ساختار و امکانات فرودگاه بین المللی امام خمینی چه می دانیم؟

فرودگاه امام خمینی تهران در کنار باند پرواز و تاکسی وی و سرانجامه هایی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، دارای یک برج مراقبت از پرواز به ارتفاع پنجاه و شش و نه دهم متر بوده که با سازه ای بتونی در زیر بنایی معادل هزار و صد متر بین جاده های شرقی و غربی اسپاین واقع است. اتاق کنترل پرواز برج با تجهیزات بروز و دقیق در مساحتی معادل صد و هفتاد پنج متر بوده که در طبقه یازدهم این ساختمان قرار گرفته است. یک ساختمان چهار طبقه با زیر بنای شش هزار و هشتصد متری هم وجود دارد که با سازه ای بتونی و تمام شیشه مسئولیت پشتیبانی واحدهای فنی و عملیاتی را عهده دار است. در این ساختمان فضاهایی برای امور اداری، اطلاعاتی، خدماتی، هواشناسی، آموزشی و مدیریتی هم در نظر گرفته شد. از دیگر ساختمان های موجود در فرودگاه امام خمینی تهران ساختمان های آتش نشانی، مخابرات، اماکن امنیتی، تعمیر خودروهای سنگین، انبار، پست برق و تصویه خانه است که در کنار پمپ بنزین مساحتی بالغ بر سی و پنج هزار متر مربع را اشغال نموده اند. پارکینگ های ایجاد شده در این منطقه جمعا ظرفیت پارک کردن سیزده هزار خوردو را داشته که به پنج بخش مجزا تقسیم می شود. پارکینگ شماره پنج برای مراجعین گمرک و به عنوان پارکینگ یدکی در زمان های شلوغ پروازهای فرودگاه امام خمینی تهران با ظرفیت هزار و دویست خوردو، پارکینگ های سه و چهار با ظرفیت هزار خودرو برای توقف های چند ساعته و شبانه روزی، پارکینگ شماره دو برای زمان های شلوغی پروازهای فرودگاه امام خمینی تهران و نگهداری خوردوهای توقیفی با ظرفیت هشتصد و چهل خوردو و پارکینگ طبقاتی برای توقف های کوتاه مدت با ظرفیت هزار و هشتصد خوردو از جمله این پارکینگ ها به شمار می آیند. در کنار این امکانات و ساختمان ها می توان به سالن های استراحت اختصاصی، سرویس سی آی پی، فروشگاه ها، کافی شاپ، نماز خانه و رستوران فرودگاه امام خمینی هم اشاره کرد.

تاریخچه ساخت فرودگاه بین المللی امام خمینی

فرودگاه امام خمینی تهران که فاز نخست آن در اردیبهشت سال هزار و سیصد و هشتاد و سه افتتاح شد، در واقع پروژه ای است که توسط سازمان ایکائو در سال هزار و سیصد و چهل و شش هجری شمسی به کشور ایران پیشنهاد گشت و با تصویب بودجه یک میلیارد دلاری در سال هزار و سیصد و پنجاه و سه هجری شمسی احداث آن استارت خورد. این فرودگاه که قرار بود با همکاری ایران و یک شرکت آمریکایی در سال هزار و نهصد و هشتاد و سه افتتاح شود، به دلیل تحولات سیاسی ایران و وقوع انقلاب اسلامی متوقف شد که بعد از سرانجام جنگ با مشارکت چند شرکت ایرانی و یک شرکت فرانسوی در سال هزار و سیصد هفتاد و چهار هجری شمسی ساخت آن از سر گرفته شد. فرودگاه امام خمینی ایران در حال حاضر یک فرودگاه همگانی است که هزار و هفت متر از سطح دریا ارتفاع دارد و کد ایکائو آن OIIE و کد یوتای آن IKA بوده و خطوط اصلی پرواز های ایرانی فعال در آن ایران ایر، آتا، آسمان، کاسپین، معراج، ماهان، قشم، زاگرس و تابان هستند.

سرانجامه های فرودگاه بین المللی امام خمینی ایران

سرانجامه ایران شهر

این سرانجامه قرار است توسط یک شرکت هلندی ساخته شود و مسئولیت پذیرش بیست میلیون مسافر در سال را به عهده بگیرد. با توجه به مطالعات اجرا شده، در صورت افتتاح این سرانجامه، ظرفیت فرودگاه بین المللی امام خمینی تا سی میلیون نفر افزایش می یابد و سرانجامه یک تبدیل به سرانجامه پروازهای فرودگاه امام خمینی تهران بخش داخلی خواهد شد.

سرانجامه یک

سالانه شش میلیون و پانصد هزار نفر مسافر و صد و بیست هزار تن بار از طریق نخستین و تنها سرانجامه فعال فرودگاه امام خمینی جا به جا می شوند.

سرانجامه سلام

سرانجامه سلام که قرار بود در ماه ژوئن سال دو هزار و شانزده میلادی به بهره برداری برسد و ظرفیت پذیرش پنج میلیون مسافر را عهده دار شود، اما به دلیل مسائل مالی افتتاح آن تا ماه می سال دو هزار و هفده به تعویق افتاد و خاتمه در بیست و هشتم خرداد ماه سال هزار و سیصد و نود و هشت هجری شمسی به بهره برداری رسید تا ظرفیت فرودگاه امام خمینی ایران بیشتر شود و پذیرای پروازهای بیشتری باشد.

پروازهای ورودی و خروجی فعال در فرودگاه بین المللی امام خمینی

در این بخش قصد داریم مهمترین شرکت های هواپیمایی فعال در این آشیانه پروازی را معرفی کنیم. نکته قابل ذکر این است که در حال حاضر در حدود پنجاه شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی در این بخش فعالیت دارند و به پرواز مشغولند که شصت و چهار راستا پروازی را ایجاد نموده اند. البته در مناسبت های فصلی معمولا تا ده راستا پروازی به راستا پروازهای فرودگاه امام خمینی تهران اضافه می شوند.

شرکت های هواپیمایی فعال

1- کیش ایر / فرودگاه بین المللی نجف

2- آئروفلوت / فرودگاه بین المللی شرمتیوو

3- کی ال ام / فرودگاه اسخیپول آمستردام

4- کویت ایرویز / فرودگاه بین المللی کویت

5- آستریا ایر / فرودگاه بین المللی وین

6- آلیتالیا / فرودگاه لئوناردو داوینچی - فیومیچینو

7- کرندون ایرلاینز / فرودگاه آنتالیا، فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن

8- کام ایر / میدان هوایی بین المللی حامد کرزی، میدان هوایی مزار شریف

9- ارمنیا ایرکمپانی / فرودگاه بین المللی زوارتنوتس

10- اطلس گلوبال / فرودگاه آدانا، فرودگاه بین المللی آتاتورک، فرودگاه عدنان مندرس

11- هواپیمایی یوام ایر / فرودگاه بین المللی بوریسپیل

12- هواپیمایی کاسپین / فرودگاه بین المللی دمشق، فرودگاه بین المللی دبی، فرودگاه اسپارتا سلیمان دمیرل، فرودگاه بین المللی نجف، فرودگاه بین المللی سلیمانیه

13- انور ایر / فصلی: فرودگاه آدانا

14- اژین ایرلاینز / فرودگاه بین المللی آتن

15- هواپیمایی پگاسوس / فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن و فصلی : فرودگاه آدانا، فرودگاه قاضی پاشا، فرودگاه اوگوزلی

16- هواپیمایی معراج / فرودگاه بین المللی اسن بوغا، فرودگاه بین المللی بغداد، فرودگاه اسپارتا سلیمان دمیرل، فرودگاه بین المللی آتاتورک، فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن، فرودگاه عدنان مندرس، فرودگاه بین المللی کویت، فرودگاه بین المللی ونوکووا، فرودگاه بین المللی نجف، فرودگاه پالکوو، فرودگاه بین المللی سوچی، فرودگاه بین المللی زوارتنوتس و فصلی: فرودگاه آنتالیا، فرودگاه بین المللی دبی، فرودگاه قونیه، فرودگاه وارنا

17- ایر آستانه / فرودگاه بین المللی آلماتی

18- ایر فرانس / فرودگاه شارل دوگل پاریس

19- ایرآسیا ایکس / فرودگاه بین المللی کوالالامپور

20- هواپیمایی ماهان / فرودگاه بین المللی آلماتی، فرودگاه بین المللی اسن بوغا، فرودگاه بین المللی آتن، فرودگاه بین المللی سووارنابومی، فرودگاه بین المللی پکن، فرودگاه بین المللی رفیق حریری بیروت، فرودگاه کپنهاگ، فرودگاه بین المللی ملک فهد، فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی، فرودگاه بین المللی دبی، فرودگاه بین المللی دوسلدورف، فرودگاه بین المللی اربیل، فرودگاه بین المللی بایون گوآنگجو، فرودگاه اسپارتا سلیمان دمیرل، فرودگاه بین المللی آتاتورک، فرودگاه عدنان مندرس، میدان هوایی بین المللی حامد کرزی، فرودگاه بین المللی بوریسپیل، فرودگاه بین المللی کوالالامپور، فرودگاه بین المللی کویت، فرودگاه میلانو مالپنسا، فرودگاه بین المللی ونوکووا، فرودگاه مونیخ، فرودگاه شارل دوگل پاریس، فرودگاه پالکوو، فرودگاه بین المللی شانگهای پودنگ، فرودگاه بین المللی زوارتنوتس

21- هواپیمایی قشم / فرودگاه بین المللی بغداد، فرودگاه بین المللی دبی، فرودگاه بین المللی آتاتورک، فرودگاه عدنان مندرس، فرودگاه بین المللی نجف، فرودگاه بین المللی سلیمانیه

22- ایران ایر / فرودگاه اسخیپول آمستردام، فرودگاه بین المللی اسن بوغا، فرودگاه بین المللی بغداد، فرودگاه بین المللی پکن، فرودگاه بین المللی رفیق حریری بیروت، فرودگاه کلن بن، فرودگاه بین المللی دمشق، فرودگاه بین المللی دبی، فرودگاه بین المللی فرانکفورت، فرودگاه گوتنبرگ-لاندوتر، فرودگاه هامبورگ، فرودگاه بین المللی آتاتورک، فرودگاه بین المللی جناح، فرودگاه هیترو لندن، فرودگاه میلانو مالپنسا، فرودگاه بین المللی چاتراپاتی شیواجی، فرودگاه بین المللی شرمتیوو، فرودگاه اورلی، فرودگاه لئوناردو داوینچی-فیومیچینو، فرودگاه استکهلم-آرلاندا، فرودگاه بین المللی تاشکند، فرودگاه بین المللی وین، فرودگاه بین المللی کوالالامپور

23- ای زد ای ال جت / فرودگاه بین المللی حیدر علی اف

24- هواپیمایی عراق / فرودگاه بین المللی بغداد، فرودگاه بین المللی نجف

25- هواپیمایی زاگرس / فرودگاه بین المللی بغداد، فرودگاه اسپارتا سلیمان دمیرل، فرودگاه عدنان مندرس، فرودگاه بین المللی تفلیس

26- بریتیش ایرویز / فرودگاه هیترو لندن

27- بلاویا / فرودگاه بین المللی مینسک

28- هواپیمایی جنوبی چین / فرودگاه بین المللی پکن، فرودگاه بین المللی اورومچی دیووپو

29- هواپیمایی تابان / فرودگاه آستراخان، فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی، فرودگاه بین المللی دوشنبه، فرودگاه بین المللی آتاتورک، فرودگاه عدنان مندرس، فرودگاه بین المللی نجف و فصلی: فرودگاه بین المللی باتومی، فرودگاه بین المللی بوریسپیل، فرودگاه پالکوو، فرودگاه بین المللی تفلیس، فرودگاه بین المللی دوموده دوو

30- تاجیک ایر / فرودگاه بین المللی دوشنبه

31- تای ایرآسیا ایکس / فرودگاه بین المللی دن موئنگ

32- هواپیمایی بین المللی اوکراین / فرودگاه بین المللی بوریسپیل

33- هواپیمایی ایرعربیا / فرودگاه بین المللی شارجه

34- تای ایرویز اینترنشنال / فرودگاه بین المللی سووارنابومی (آغاز از 1 اکتبر 2016)

35- ترکیش ایرلاینز / فرودگاه بین المللی آتاتورک، فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن، فرودگاه قونیه

36- هواپیمایی ایران ایرتور / فصلی: فرودگاه آدانا، فرودگاه بین المللی حمد، فرودگاه بین المللی دبی، فرودگاه اسپارتا سلیمان دمیرل

37- هواپیمایی امارات / فرودگاه بین المللی دبی

38- تیلویند ایرلاینز / فصلی: فرودگاه آدانا، فرودگاه آنتالیا

39- فری برد ایرلاینز / فصلی: فرودگاه آدانا، فرودگاه ینی شهر، فرودگاه اوگوزلی، فرودگاه عدنان مندرس، فرودگاه قاضی پاشا

40- هواپیمایی اتحاد / فرودگاه بین المللی ابوظبی

41- هواپیمایی آسمان / فرودگاه بین المللی دبی، فرودگاه بین المللی آتاتورک، فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن، میدان هوایی بین المللی حامد کرزی، میدان هوایی مزار شریف، فرودگاه بین المللی سلیمانیه، فرودگاه بین المللی تاشکند، فرودگاه بین المللی زوارتنوتس و فصلی: فرودگاه بین المللی دوموده دوو

42- شام وینگز ایرلاینز / فرودگاه بین المللی دمشق

43- عمان ایر / فرودگاه بین المللی مسقط

44- هواپیمایی آتا / فرودگاه بین المللی حیدر علی اف، فرودگاه بین المللی تفلیس و فصلی: فرودگاه بین المللی باتومی

راه های ارتباط با فرودگاه بین المللی امام خمینی

برای اطلاع دریافت از پروازهای فرودگاه امام خمینی تهران یا دیگر موارد ضروری چندین راه ارتباطی وجود دارد که عباتند از:

تماس با سامانه 09633

تماس با تلفن های 5100118 - 021 و 51001 - 021

ارسال شماره پرواز توسط پیامک به سامانه 30005100

ارسال پست الکترونیک به آدرس [email protected]

مراجعه به کانال تلگرامی https://telegram.me/Ikac2

و در صورت نیاز به پلیس فرودگاه برای بررسی و پیگیری اشیا گمشده تماس با شماره تلفن های 51007328 - 021 و 51007014 -021 و 51007897 - 021

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: همگردی
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 3789

به "فرودگاه بین المللی امام خمینی ، تحولی عظیم در حمل و نقل ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرودگاه بین المللی امام خمینی ، تحولی عظیم در حمل و نقل ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید