10 مرحله آماده شدن هواپیما قبل از پرواز

به گزارش جعبه مهر، مراحل آماده شدن هواپیما قبل از پرواز

اگر شما از دسته افرادی هستید که علاقه مند هستند تا مطالب مرتبط با هواپیما و خلبانی را دنبال نمایند، باید این نکته را بدانید که راهنمایی هواپیما بر روی آسمان یک مسئله کاملا جدا از مسئله پروزا یا تیک- آف (take-off) و یا فرود یا همان لندینگ (Landing) است. تا به حال به این فکر نموده اید که قبل از این که هواپیما آغاز به پرواز نماید باید چه مراحلی را بگذراند؟ در ادامه با ما ر خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر تا مراحل آماده شدن هواپیما قبل از پرواز در قبل از پرواز را آنالیز نماییم.

10 مرحله آماده شدن هواپیما قبل از پرواز

1- پارکینگ هواپیما | Parking

قبل از پرواز هواپیما و در زمانی که خلبان و یاری هایش در کابین خود مستقر شدند، باید هواپیما را از پارکینگ خارج نموده و آن را برای پرواز آماده سازند. در این میان برج مراقبت و بخش فنی فرودگاه نیز به یاری خلبانان می آیند تا در این راستا که ممکن است تا باند اصلی، رمپی پر پیچ و خم نیز باشد، به راحتی به جایگاه مورد نظر خود برسد.

2- هوک کردن هواپیما | Hooking up

در ابتدا بگذارید شرح بدهیم که هوک کردن به معنای قلاب کردن است. موتورهای هواپیما در عین پرواز دارای قدرت الکترونیک هستند و بی شک 90 درصد پرواز خود را بر این اساس جلو می برند. از یک هواپیمای جت خصوصی گرفته تا یک هواپیمای بزرگ تجاری مسافربری همگی از منبع برق ولتاژ بالا استفاده می نمایند که در اصطلاح APU هواپیما با اتکا به ان انجام می پذیرد. APU که کوتاه شده Auxiliary Power Unit در واقع به معنای استارت اولیه موتور، تامین توان برای سیستم تهویه مطبوع و تامین برق لازم برای سیستم های الکتریکی است. در واقع هواپیما با این که همواره برای پرواز کردنش به سوخت احتیاج دارد ولی بی شک در ابتدا باید با استفاده از نیروی برق به کار بیفتد. APU در واقع همان واحد قدرت یاریی است که فقط وظیفه تأمین نیروی برق و هوای لازم برای روشن کردن موتورهای اصلی هواپیما را بر عهده دارد.

3- تنظیم هوای هواپیما | air-con

از زمانی که هواپیما روی زمین و در پارکینگ فرودگاه واقع شده است، باید هوا و دمای داخل آن تهویه و مناسب گردد. این نکته قابل توجه است که هواپیما برای این که بتواند در طول پرواز هوای داخل کابین را به صورت فشرده و در فشار و دمای مناسب نگه دارد، باید تمام ورودی و خروجی های هوا را با سیستم کنترل فشار به طور دقیق تصفیه و مناسب سازی کند. به همین دلیل هیچ راه خروجی اعم از پنجره های مسافران که امکان باز شدن ندارند یا درهای ورود و خروج، نمی توانند در تهویه هوای داخل کابین نقشی داشته باشند.

این کار می تواند با موتور اضافه هواپیما نیز انجام گردد. APU علاوه بر وظیفه تأمین نیروی برق هواپیما، وظیفه تامین هوای لازم برای روشن کردن موتورهای اصلی و سیستم تهویه را روی زمین بر عهده دارد. بعد از نتن مسافرها و بستن درها، زمانی که هواپیما برای روشن کردن موتورها آماده می گردد، سیستم تهویه زمینی از هواپیما جدا می گردد و از آن جایی که مراحل استارت زدن موتورها زمان گیر خواهد بود، سیستم تهویه یاریی وارد مدار هواپیما شده و تا زمان روشن کردن موتورها کابین را خنک نگه می دارد.

بعد از روشن کردن موتورها و با وصل شدن به سامانه تهویه مطبوع اصلی هواپیما به چرخه هوای داخل کابین، دیگر تنها کمپروسورهای موتور جت خواهند بود که روی زمین و در طول پرواز با فشردن هوای ورودی به موتورها برای احتراق و جدا کردن بخشی از آن در مراحل مختلف، با راهنمایی هوای فشرده به سامانه های تنظیم دما و از بین بردن آلودگی های احتمالی، وظیفه تأمین هوای مورد احتیاج برای تهویه مطبوع هواپیما را بر عهده می گیرند.

4- De-planing

با توجه به این که دمای هواپیما تنظیم شده و دیگر کارهای جزئی در هواپیما به نظم رسیده است، دیگر زمان این است که مسافران به سمت هواپیما آمده به یاری مهمانداران در جایگاه خود مستقر شوند. مسافران قبل از این که به داخل کابین بروند می توانند از 2 روش برای سوار شدن استفاده نمایند، یا از پله ها بالا بروند و یا با بالابر آن ها را به ورودی هواپیما برساند که در نوع خود جالب است.

5- بارگیری چمدان و محموله | cargo

دیگر نوبت به بارگیری هواپیما برای چمدان ها و ووسایل همراه مسافران یا مراسلات است. پس از باز کردن درب های قسمت بار، بسته به نوع هواپیما یک لودر و یا یک بالابر وسایل مسافران را با توجه به کدهایی که مسافران دریافت نموده اند، جای گذاری می نمایند.

6- انتقال غذاهای هواپیما | Stocking up with food

پس از این که کترینگ هر هواپیمایی غذاهای منوی پرواز را آماده کرد، آن ها را با ماشین های مخصوص به فرودگاه انتقال می دهند و در داخل هواپیما، غذاها در ظرف ها مخصوصی قرار می گیرند تا دمای مناسب خود را حفظ نمایند. زمان غذا که برسد، مهمانداران با چرخ دستی های مخصوص به پذیرایی از مسافران می پردازند.

7- پاک سازی سرویس بهداشتی | Cleaning

با این که زیاد عنوان شغلی جالبی نیست اما در هواپیما معمولا کسانی هستند که مسئول تمیز نگه داشتن سرویس های بهداشتی هستند و باید همواره آب آن ها را خالی نمایند و به نظافت آن اهمیت دهند. نکته جالب این کار این است که بیشتر کارهای پاک سازی، قبل از پرواز است و جز مراحل قبل از پرواز به شمار میرود.

8- سوخت گیری | Refueling

دقیقا همچون یک ماشین که برای طی کردن مسافت یا سفر سوخت آن را چک می کنید، هواپیما نیز از این قائده مستثنی نیست. قبل از پرواز کامیون های بزرگ مخصوصی به سیستم سوخت رسانی هواپیما به وسیله بال ها متصل می شوند و عمل سوخت رسانی را انجام می دهند.

9- پوش بک | Pushback

پوش بک در واقع زمانی اتفاق می افتد که هواپیما به عقب هل داده شده و به وسیله نیرویی خارجی از گیت فرودگاهی دور می گردد. پوش بک به وسیله وسیله نقلیه ای کم ارتفاع و مخصوص که پوش بک تراکتور یا tug نامیده می گردد، انجام می گیرد.

10- برخاست | take-off

برخاست یا تیک آف در واقع مرحله آخر پس از 9 مرحله قبلی است که هواپیما را در حالت اصلی خود قرار می دهد. برخاست در واقع مرحله ای از پرواز است که در آن هواپیما در حال تغییر از حرکت بر روی زمین یا همان تاکسی کردن به پرواز در آسمان می رسد و معمولاً هم از روی باند پرواز آغاز می گردد.

منبع: الی گشت
انتشار: 19 فروردین 1401 بروزرسانی: 19 فروردین 1401 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 11097

به "10 مرحله آماده شدن هواپیما قبل از پرواز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 مرحله آماده شدن هواپیما قبل از پرواز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید