آشنایی با 6+1 مورد از برترین خواص غذاهای تند که تا به حال نمی دانستید!

به گزارش جعبه مهر، اما چقدر از خواص فلفل ها و ادویه های تند برای سلامتی خبر دارید؟

آشنایی با 6+1 مورد از برترین خواص غذاهای تند که تا به حال نمی دانستید!

تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا از خواص بینظیر غذاهای تند برای سلامتی تان که تا به حال نمی دانستید را برای شما بگوییم تا تصمیم بگیرید از طعم تند فلفل و ادویه ها بیشتر استفاده کنید.

بسیاری از افراد و تعداد زیادی از قومیت های ایرانی به غذاهای تند و پر فلفل علاقه ویژه ای دارند که این تقاضا برای صرف غذاهای تند می تواند به علت آب و هوای محیطی و بسیاری عوامل دیگر وابسته باشد.

به علت اهمیت غذاهای تند و تعداد زیاد هواداران آنها در تقویم روز جهانی غذاهای تند که در ایران مصادف با روز 26 دی ماه است و بسیاری از علاقمندان به این نوع غذاها آن روز را جشن می گیرند.

در ادامه چند مورد از برترین و مهمترین خواص غذاهای تند برای افزایش سطح سلامتی را برای شما توضیح خواهیم داد.

1- کاهش وزن

امروزه یکی از بزرگترین دغدغه های افراد کاهش وزن است. امروزه به علت مصرف بیشتر غذاهای فست فود و رشد بی رویه مصرف روغن و کربوهیدرات و فرایند زندگی ماشینی، بیشتر افراد خواه ناخواه دچار افزایش وزن می شوند.

طبق تحقیقات مصرف بیشتر غذاهای تند باعث افزایش کپسایسین در بدن شده که می تواند به افزایش متابولیسم بدن یاری نموده و برای سوزاندن سریع تر کالری به شما یاری کند.

اقزایش مصرف غذاهای تند می تواند تا 5 درصد متابولیسم بدن را بیشتر نموده و باعث گردد تا شما در هر وعده غذایی حدود 75 کالری کمتری را مصرف کنید یعنی غذاهای تند یاری می نمایند تا شما به طور ناخودآگاه کالری کمتری از آنچه که در حالت عادی در وعده مصرف می کردید غذا بخورید.

اگر در مصرف ادویه های تند دچار محدودیت هستید می توانید با جایگزین مواد غذایی مثل خیارشورهای خوشمزه یا انواع ترشی لیته، بادمجان، فلفل، سیر و آلبالو و مصرف آنها به همراه غذا از خاصیت مهم این مواد غذایی و ادویه های آنها استفاده کنید.

2- کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و مغزی

طبق تحقیقاتی اجرا شده، محققان ادعا می نمایند که مصرف غذاهای تند و موادغذایی تند به صورت مکرر خطر مرگ زودرس را کاهش داده و از بروز سکته قلبی جلوگیری می نماید.

مصرف غذاهای تند حداقل 4بار در هفته می تواند خطر ابتلا به سکته قبلی را کم کند. محافظت در برابر خطر مرگ از نوع رژیم غذایی مستقل است. برای مثال ممکن است فردی رژیم غذایی مدیترانه ای داشته باشد و فرد دیگری رژیم غذایی وعده های کمتر را دنبال کند، اما مصرف فلفل قرمز و غذاهای تند خصوصا ترشی جات تند می تواند کارآمد و مفید و دارای خاصیت محافظتی باشد.

بعلاوه باید بدانید که مصرف موادغذایی تند 44درصد کمتر از سایر افراد به بیماری های قلبی دچار خواهند شد.

غذاهای تنددر فرایند ترشح انتقال دهنده های عصبی مثل سروتونین، دوپامین، نورآدرنالین و گلوتامیت تاثیر به سزایی داشته و باعث تغییرات مثبتی در خلق و خوی افراد دارد. بعلاوه غذاهای تند به کاهش التهاب عمومی بدن نیز یاری می نمایند.

3- کاهش افسردگی

همانطور که گفته شد مصرف غذاهای تند به افزایش کپسایسین در بدن منجر می گردد. کپسایسین در بدن مثل آندروفین عمل کند. غذاهای تند باعث افزایش حرارت بدن شده و بدن به صورت غیرارادی در پاسخ به این گرما سروتونین ترشح نموده و احساس شادی را در بدن افزایش می دهد.

اگر چنانچه شما هم از دوستداران ترشیجات تند و خوشمزه سبز و فلفل قرمز هستید باید بدانید که این مواد غذایی باعث افزایش ویتامین C و مواد مغذی و معدنی دیگری در بدن می شوند. این فرایند به کاهش افسردگی و استرس در بدن یاری شایانی می نماید.

4- کاهش خطر ابتلا به سرطان

بعضی مواد غذایی می توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش یا کاهش دهند. مواد غذایی گیاهی دارای کاروتنوئیدها یا کاروتن های به رنگ قرمز، نارنجی، زرد و سبزیجات سبز می توانند به کاهش احتمال بروز سرطان یاری نمایند.

مواد مغذی مثل پلی فنول ها که در گیاهان، ادویه جات، ترشی جات، سبزیجات، چای و قهوه و... موجود هستند و آنتی اکسیدان هایی مثل بتاکاروتن، سلنیوم، ویتامین های C و E می توانند در برابر خطر آسیب به سلول ها به وسیله رادیکال های آزاد از بدن محافظت نمایند و باعث کاهش خطر بروز سرطان شوند.

پس بی شک استفاده از انواع ادویه و چاشنی های تند برای غذاهای مختلف مثل فلافل، مرغ، ماهی و حتی ترشیجات می تواند گزینه ای عالی برای جلوگیری از بروز انواع بیماری ها در بدن باشد.

5- بهبود گردش خون

غذاهای تند به افزایش گردش خون بدن یاری نموده و می توانند در مواردی به کاهش فشار خون نیز یاری نمایند.

انواع خوراکی های تند دارای ویتامین آ و ث هستند که می توانند به تقویت عملکرد دیواره رگ های خونی یاری زیادی نمایند.

اگر به طور کلی به مصرف غذاهای پر ادویه علاقه ندارید می توانید با خرید خیارشور و انواع ترشی های (لیته، بادمجان، مخلوط، سیر، آلبالو) در کنار وعده های غذایی خود مزایای آنها به خوبی بهره مند شوید.

6- یاری به هضم بهتر با انواع غذاهای تند

آیا غذای تند به هضم بهتر غذا یاری می نماید؟

در گذشته هنگامی که فردی دچار اختلال در معده و هضم غذا میشد مصرف مواد غذایی شیرین به او پیشنهاد میشد و تصور میشد که مصرف موارد غذایی تند می تواند باعث تحریک دستگاه گوارش شده و ناراحتی های بیشتری را ایجاد کند. اما امروزه با تحقیقاتی که متخصصان علم تغذیه انجام داده اند معین شده که در این دوران همه ادویه ها برای شما بد نیستند و گاهی مصرف غذاها و ادویه های تند می توانند به هضم راحت تر یاری نمایند. این مواد غذایی با افزایش گردن خون در دیواره های معده یاری می نمایند تا لایه موکوس معده افزایش یافته و سیستم گوارشی تقویت گردد.

بعلاوه غذاهای تند یاری می نمایند تا باکتری اچ پیلوری (نوعی باکتری که باعث زخم معده می گردد) نیز نابود گردد.

حال سوال مهم این است که منظور از غذا و ادویه های تند چیست؟

تندی غذا یک اصطلاح نسبی است زیرا گاهی با افرادی روبرو می شویم که از حتی از تندی خمیردندان یا آدامس های با طعم نعناع نیز گله مندند و گاهی افرادی را می بینیم که فلفل تند را به راحتی و مستقیم می توانند بخورند.

بیشتر ادویه جات از گیاه فلفل یا فلفل قرمز به دست می آیند که می توان آنها را به صورت خام، پخته شده و خشک شده در وعده های غذایی خود و انواع ترشی جات مصرف کنید.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 22 آذر 1400 بروزرسانی: 22 آذر 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10981

به "آشنایی با 6+1 مورد از برترین خواص غذاهای تند که تا به حال نمی دانستید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با 6+1 مورد از برترین خواص غذاهای تند که تا به حال نمی دانستید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید