آلودگی دارویی، تهدید جدی برای چرخه غذایی حیوانات

به گزارش جعبه مهر، کارشناسان استرالیایی می گویند: داروهای مدرن انسانی به وسیله فاضلاب به چرخه غذایی حیوانات وارد شده و سبب برهم خوردن سیستم های زیستی آنها می شود.

آلودگی دارویی، تهدید جدی برای چرخه غذایی حیوانات

به گزارش خبرنگاران، این دانشمندان با مطالعه روی حیواناتی که در مجاورت شش رود در نزدیکی شهر ملبورن استرالیا زندگی می نمایند دریافتند که در بدن آنها مقادیر بالایی از داروهای ضد درد، داروهای افسردگی و سایر داروها وجود دارد. این داروها پس از عبور از سیستم های فاضلاب شهری وارد آب های این مناطق شده اند.

برای این مطالعه وجود 98 ترکیب دارویی رایج انسانی در بدن آبزیان، پستانداران و حشراتی که در این نواحی زندگی می نمایند آنالیز شده است. به عنوان مثال در بدن حیواناتی چون ماهی قزل آلا و پلاتی پوس که با آب در تماس هستند مقادیر قابل توجهی داروی افسردگی یافت شد. در مقابل، بدن حشرات حاوی مقادیر زیادی داروهای ضد درد، داروهای ضدقارچ، آنتی بیوتیک و داروهای ضدفشارخون بود.

گرچه این تحقیق در استرالیا انجام شده اما وجود آن در کشورهای دیگر غیرمحتمل نیست. استرالیا یکی از بهترین سیستم های فاضلاب و دفع زباله های انسانی را دارد و در نتیجه به نظر می رسد که این مساله در کشورهایی که سیستم های فاضلاب کارآمدی ندارند حادتر است.

پیش تر نیز محققان آمریکایی با مطالعه روی آب رودخانه هادسون که در نزدیکی شهر نیویورک جریان دارد دریافتند که آب این رودخانه حاوی مقادیر بالایی کافئین، شیرین نماینده های مصنوعی و داروهای ضدفشارخون، داروهای معده و انواع مسکن ها است.

مطالعات قبلی وجود داروها در آب های رودخانه هادسون و دیگر نقاط ایالات متحده را تایید نموده است. به تازگی نیز غلظت بالایی از داروهای افسردگی در مغز ماهی هایی که در رودخانه نیاگارا در غرب نیویورک می زیند، یافت شده است.

این داروها نه تنها به چرخه زندگی حیوانات وارد می شوند بلکه می توانند به وسیله آب آشامیدنی و همینطور مصرف حیوانات آبزی به بدن انسان وارد شده و به وسیله سیستم گردش خون در سایر اندام ها پخش شوند.

به گزارش یورونیوز، مساله آلودگی دارویی و گسترش آن در محیط زیست خطر بزرگی است که سلامت انسان و حیوانات را تحت شعاع قرار می دهد. عدم توجه جامعه جهانی به این مساله تبعات زیادی برای سلامت انسان و آسیب به محیط زیست به همراه خواهد داشت.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 615

به "آلودگی دارویی، تهدید جدی برای چرخه غذایی حیوانات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلودگی دارویی، تهدید جدی برای چرخه غذایی حیوانات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید