آمریکا آشکارا همه معیار های دموکراسی را نقض می نماید

به گزارش جعبه مهر، خبرگزاری خبرنگاران- وزیر امور خارجه روسیه با محکوم کردن تحریم های آمریکا علیه سوریه، حضور نیرو های بیگانه در خاک این کشور را مردود دانست.

آمریکا آشکارا همه معیار های دموکراسی را نقض می نماید

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه، وزیر امور خارجه روسیه با محکوم کردن دوباره تحریم های آمریکا علیه سوریه و مردود دانستن حضور نیرو های بیگانه در خاک این کشور، تأکید کرد آمریکا آشکارا همه معیار های دموکراسی را نقض می نماید.

سرگئی لاوروف روز پنج شنبه در نشست خبری مشترک با فیصل المقداد همتای سوری خود در مسکو گفت: درباره اوضاع کنونی سوریه و تقویت همکاری های راهبردی دو جانبه در همه زمینه ها از جمله همکاری های نظامی، مالی، تجاری و اجرای توافقنامه های امضا شده بین روسای جمهور دو کشور و اتخاذ تدابیر ضروری بیشتر بحث و گفتگو کردیم.

ما بر حتمی بودن ادامه کوشش ها برای حرکت در جهت مذاکرات آستانه تاکید کردیم. با توجه به بهبود شرایط و اوضاع سیاسی و نظامی در سوریه باید فعالیت هایی برای یاری به حل مسائل مالی و اجتماعی صورت بگیرد. حل مسائل مالی و اجتماعی شرایط را برای بازگشت آوارگان سوری فراهم می سازد. در این ملاقات بر موضع ثابت مسکو درباره ضرورت حفظ حاکمیت سوریه و استقلال و تمامیت ارضی این کشور و حق ملت سوریه در معین آینده خود تأکید شد و خاطر نشان کردیم در قطعنامه 2254 شورای امنیت بر همه این اصول تأکید شده است و همه کشور ها باید به این اصول و قطعنامه ها احترام بگذارند.

لاوروف ادامه داد: در خصوص همه موضوعات و مسائل مرتبط با پفراینده حل و فصل بحران سوریه و تازه ترین تحولات مربوط به فرایند سیاسی در این کشور رایزنی کردیم. در این راستا، از پیشرفت مثبت به دست آمده در فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو استقبال و به این موضوع اشاره شد که تشکیل این کمیته مرهون نتایج مذاکرات ملی سوریه در سوچی روسیه در ژانویه 2018 بوده است. همچنین بر کارآمدی و پویایی این کمیته که در اوایل ماه جاری میلادی چهارمین نشست خود را در ژنو برگزار کرد و رایزنی های مفیدی را به ویژه درباره اصول ملی سوریه شاهد بود، تأکید کردیم.

وزیر خارجه روسیه توضیح داد: بعضی کشور ها به کارشکنی در جهت حل و فصل بحران سوریه ادامه می دهند و تحریم های مالی ظالمانه ای علیه این کشور وضع می نمایند. مسکو به ویژه با توجه به شیوع کرونا، تحریم های آمریکا و متحدانش علیه سوریه را مجرمانه و در تضاد با قوانین سازمان ملل در خصوص سوریه می داند و تداوم حضور غیر قانونی نیرو های بیگانه در خاک سوریه را محکوم می نماید. ما معتقدیم تحریم ها یافتن راه چاره برای مسائل مالی و اجتماعی ملت سوریه را به چالش می کشد.

لاوروف در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری سانا اضافه کرد: در چند هفته گذشته در روسیه مجموعه تدابیری اتخاذ شده است تا از توانمندی های دولت سوریه برای بازسازی این کشور و شروع اقدامات برنامه ریزی شده و منظم در این جهت حمایت گردد. در حال حاضر گام های آخر برای آماده کردن سند نهایی توافق جامع دو جانبه به منظور تقویت همکاری های مالی و تجاری بین دو کشور در حال برداشته شدن است.

قرار است کمیته مشترک همکاری های تجاری، مالی، علمی و فنی بین دو کشور در اولین نشست خود در سه ماهه نخست سال آینده در دمشق مسائل مشترک را آنالیز و درباره تحولات اوضاع سوریه و مسائل پیرامون آن بحث و گفتگو نموده و بر مأموریت خود برای تقویت فرایند حل و فصل سیاسی سوریه بر اساس قطعنامه 2254 شورای امنیت به ویژه حمایت از فعالیت کمیته قانون اساسی این کشور تمرکز کند.

لاوروف در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: آمریکا با طرح ادعا های بی اساس، روسیه را به دخالت در امور کلیسای ارتدکس یونان متهم می نماید در حالی که این کشور خودش برای تجزیه ارتدکس های دنیا کوشش می نماید.

بسیار جالب توجه است که مایک پمپئو در اظهارات اخیر خود از اهتمام به سرنوشت ارتدکس های دنیا سخن گفته است. آن ها بار دیگر روسیه را به دخالت در امور داخلی کلیسای ارتدکس یونان متهم کردند در حالی که هیچ دلیلی برای اثبات این ادعای خود ندارند. این در حالی است که آمریکا بهترین نمونه برای سوء استفاده از روش های دموکراتیک برای تأمین منافع انحصاری است.

واشنگتن آشکارا همه معیار های دموکراسی را نقض می نماید و تمام کوشش خود را برای تقویت اختلاف و چند دستگی در میان ارتدکس های دنیا به کار می گیرد. فروپاشی کلیسای ارتدکس اوکراین که از زیر شاخه های کلیسای ارتدکس روسیه بود و تشکیل کلیسای ارتدکس مستقل اوکراین، مصداق شاخص این کوشش ها است.

لاوروف همچنین آمریکا را به کوشش برای اجرای سناریوی مشابه در خصوص کلیسای ارتدکس صربستان متهم کرد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 4 بهمن 1399 بروزرسانی: 4 بهمن 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 8653

به "آمریکا آشکارا همه معیار های دموکراسی را نقض می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا آشکارا همه معیار های دموکراسی را نقض می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید