آیا خاتمه بحران برگزیت در اروپا آغازی بر بحران پسا برگزیت خواهد بود؟

به گزارش جعبه مهر، در حالی که در اواخر ژانویه انگلیس از اتحادیه اروپا خارج می گردد اما این اتحادیه باید به اصرار لندن در دوران 11 ماهه پسا برگزیت مناسبات آینده خود با انگلیس را تنظیم کند که البته به زعم بسیاری از مقامات اروپایی این شدنی نیست.

آیا خاتمه بحران برگزیت در اروپا آغازی بر بحران پسا برگزیت خواهد بود؟

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در حالی که انگلیس تحت نخست وزیری بوریس جانسون می خواهد مذاکرات درباره مناسبات آینده با اتحادیه اروپا را تا انتها سال 2020 مورد مذاکره قرار دهد، اما بسیاری از مقامات اروپایی در این باره ابراز تردید نموده اند.

نمایندگان مجلس عوام انگلیس روز پنج شنبه با 330 رای موافق در برابر 231 رای مخالف به طر ارائه شده از سوی دولت این کشور برای نهایی کردن خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) رای مثبت دادند.

بدین ترتیب راه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ضربا لاجل 31 ژانویه (11 بهمن ماه) پس از ماه ها کشمکش بین دولت و مجلس انگلیس و به تعویق افتادن تاریخ برگزیت، هموار خواهد شد.

البته حالا این پرسش مطرح است که آیا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به مفهوم انتها بحران برگزیت است؟

میشل بارنیه، مذاکره نماینده ارشد اتحادیه اروپا بر این عقیده است که مذاکرات درباره آینده مناسبات تجاری با لندن بیشتر از یک سال به طول می انجامد.

بارنیر روز (پنجشنبه) در سخنانی درباره داشتن توهمات در مذاکرات با اتحادیه اروپا به دولت انگلیس هشدار داده و گفته است : مذاکرات درباره یک توافق جامع برای مناسبات آینده بین طرفین بعد از وقوع برگزیت در اواخر ژانویه بیش از یک سال طول خواهد کشید.

در مقابل نخست وزیر انگلیس اعلام نموده است که نمی خواهد دوران گذار انگلیس بعد از برگزیت را تمدید کند.

مذاکره نماینده ارشد اتحادیه اروپا درباره برگزیت همچنین اظهار داشته است که ما آماده ایم تمام کوشش خود را به کار گیریم تا در عرض این 11 ماه بعد از برگزیت به توافق جامعی دست یابیم، اما ما به زمان بیشتری احتیاج داریم تا در تمام نکات شفاف سازی سیاسی را انجام دهیم.

وی تاکید نمود که اتحادیه اروپا در ماه های آینده باید اولویت هایی را قرار دهد و مهم ترین آن ها این است که همکاری های آینده در زمینه حمایت از آب و هوا و صلح در خاورمیانه را شفاف سازی کنیم. به گفته وی پروژه دوم یک شراکت امنیتی تنگاتنگ بین طرفین است.

بارنیر همچنیناظهار داشت که انگلیس نباید به وسیله استانداردهای اجتماعی و محیطی ضعیف تر به دنبال رقابت با اتحادیه اروپا باشد. جانسون گفته است که وی خواستار هیچ شراکتی با اتحادیه اروپا بر اساس قوانین موجود اتحادیه اروپا از جمله در زمینه اجتماعی نیست.

متعاقب پیروزی حزب محافظه کار در انتخابات مجلسی انگلیس در سال گذشته میلادی، مجلس عوام خروج این کشور از اتحادیه اروپا در روز 31 ژانویه و طرح نخست وزیر بوریس جانسون برای برگزیت را تصویب کرد.

مطابق طرح جانسون، انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا، وارد دوران گذار خواهد شد، به این معنا که طرفین (بروکسل و لندن) 11 ماه فرصت خواهند داشت تا به یک توافق جامع در مورد ابعاد و جزئیات برگزیت دست پیدا نمایند .

همان گونه که اشاره شد، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به معنای ورود این کشور به دوران ثبات و خط کشی شدن روابط مالی و حقوقی این کشور و اعضای به جامانده در این مجموعه نیست .

به عبارت بهتر، در روز 31 ژانویه سال جاری، صرفا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رسمیت پیدا می نماید و تعیین نمی گردد که از میان دو گزینه برگزیت سخت یا برگزیت نرم، کدام یک به صورت عملیاتی محقق می گردد .

اگرچه بوریس جانسون ابراز امیدواری نموده که در انتها دوره انتقالی یک ساله به یک توافق تجاری جامع با اروپا برسد، اما بنا بر گفته بسیاری از منتقدان نخست وزیر انگلیس، زمانبندی یک ساله برای چنین مذاکراتی واقع بینانه نیست. آنها معتقدند رسیدن به یک توافق جامع که در برگیرنده دغدغه ها و ملاحظات انگلیس پس از جدایی از اتحادیه اروپا باشد، مدت زمان بیشتری را می طلبد و بر همین اساس لازم بود تا جانسون دوران گذار را محدود به مدت زمانی 11 ماهه نمی کرد .

دیوید ساسولی، رئیس مجلس اروپا هم چندی پیش خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا در مذاکرات پسا برگزیت با انگلیس موضع سختی را اتخاذ خواهد نمود .

وی خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا اجازه هیچ توافقی را نخواهد داد که در آن انگلیس دسترسی کامل به بازار داخلی اروپا را داشته باشد، اما هم زمان بتواند استانداردهای اجتماعی، کارگری و اکولوژیکی اروپا را تضعیف کند .

از طرفی اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی هم بر این عقیده است که زمان فعلی برای انعقاد یک توافق شراکت بین طرفین از زمان تاریخ مقرر برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا در 31 ژانویه (11 بهمن ماه) تا انتها دوران انتقالی در اواخر سال 2020 بسیار کوتاه است .

فون در لاین که برای انجام مذاکراتی درباره برگزیت به لندن سفر نموده بود همچنین گفته است که وی ترجیح می دهد قبل از اول جولای مشترکاً این بازه زمانی مورد بازنگری قرار گیرد.

رئیس کمیسیون اروپایی گفته است: بدون تمدید دوران گذار، شفاف سازی درباره روابط آینده طرفین در زمان بسیار بسیار بسیار تنگی باید انجام گردد و این در واقع غیرممکن است که تا انتها سال 2020 به همه موضوعات بپردازیم. وی اعلام نموده که مذاکرات سختی با لندن در دوران پسا برگزیت را انتظار دارد.

بعد از پیروزی جانسون در انتخابات مجلسی اخیر انگلیس در ماه دسامبر عملاً دیگر هیچ مانعی بر سر راه برگزیت دیده نمی گردد. حالا به خصوص این مسئله مطرح است که آیا تا انتها سال 2020 که یک دوره گذار تعریف شده بعد از برگزیت است می توان به یک توافق جامع درباره مناسبات آینده طرفین دست یافت.

بهر حال شواهد حاکی از آن است که خطر برگزیت سخت هنوز رفع نشده و مناقشات سختی بین اتحادیه اروپا و لندن در دوران پسا برگزیت در انتظار این اتحادیه است که می تواند دوباره کابوس وقوع برگزیت سخت را به این اتحادیه باز گرداند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 14 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4287

به "آیا خاتمه بحران برگزیت در اروپا آغازی بر بحران پسا برگزیت خواهد بود؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "آیا خاتمه بحران برگزیت در اروپا آغازی بر بحران پسا برگزیت خواهد بود؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا خاتمه بحران برگزیت در اروپا آغازی بر بحران پسا برگزیت خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید