آینده شهرهای جدید ایران چیست؟

به گزارش جعبه مهر، خبرنگاران/بوشهر معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: کارخانه های نوآوری و توسعه اشتغال های خلاق در دستور کار مجموعه شهرهای جدید قرار می گیرد و حرکت یک سویه که همواره از شهر جدید به سمت شهر مادر برای خدمات و اشتغال بوده به یک حرکت دوسویه و متفاوت تبدیل شده است.

آینده شهرهای جدید ایران چیست؟

به گزارش خبرنگاران، حبیب الله طاهرخانی در نشست با خبرنگاران در شهر جدید عالی شهر بیان نمود: پرداختن به فضاهایی که بین شهفرایندان ارتباط ایجاد می نمایند تقدم دارد؛ مانند توسعه پارک ها، فضاهای ورزشی محله، مساجد و مدارس اجتماع محور که محل آشنایی افراد و شکل گیری ارتباط و اجتماع ساز هستند و ساکنین محله همدیگر را می بینند و به جامعه متفرق که در یک مدت محدود ایجاد شده یاری می نماید اجتماع سریع تر شکل گیرد.

وی اضافه کرد: تحلیلی که از شهرهای جدید براورد شده عملکرد چند شهر بسیار خوب بوده است. شهر جدید صدرا به وسیله احداث چندین بیمارستان و انتقال دانشگاه به عنوان قطب درمانی کشور خودش را مطرح نموده است، همچنین شهر جدید سهند تبریز با ایجاد مناطق صنعتی برندسازی شده اند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: کارخانه های نوآوری و توسعه اشتغال به خصوص اشتغال های خلاق در دستور کار مجموعه شهرهای جدید قرار می گیرد و حرکت یک سویه که همواره از شهر جدید به سمت شهر مادر برای خدمات و اشتغال بوده به یک حرکت دوسویه و متفاوت تبدیل شده است. خوشبختانه سیاست شهرهای جدید که پس از سال ها با رشد کند و اسکان جمعیت، اخیرا با افزایش رشد جمعیتی نقش برجسته تری در تامین مسکن مناطق کلان شهری ایفا می نمایند.

طاهرخانی ادامه داد: شهرهای جدید با رشد سالانه جمعیت بیش از 12 درصدی تقریبا نزدیک به 6 برابر رشد جمعیت کلان شهرهای کشور هستند که تماما نشان دهنده این است که آنها برای سکونت بخشی از اقشار جامعه به خصوص اقشار متوسط جذاب شده اند که مسئولیت ما را خطیر می نماید تا بتوانیم زیرساخت های مناسب زندگی را برای اقشاری که اقبال نشان داده اند تامین کنیم.

وی بخشی از این اقبال را ناشی از افزایش قیمت ها در کلان شهرها در کنار بهبود شرایط زندگی در شهرهای جدید دانست و به عنوان مثال بیان کرد سرانه آموزشی در عالیشهر نسبت به سه سال گذشته از 2.5 مترمربع به 5 الی 5.5 متر مربع در سطح استان رسیده است. همچنین ایجاد فرهنگسرا، ساخت مرکز جامع درمانی و جهتهای پیاده روی و دوچرخه سواری جذب افراد به مجموعه شهرهای جدید را روز به روز بیشتر خواهد شد.

این مسئول اعلام کرد: عالیشهر به نقطه مطلوب و مثبت در چشم انداز ایجاد شهرهای جدید رسیده و به عنوان یکی از شهرهای جدید در سال های اخیر در جهت مناسب حرکت نموده است. این فرایند در سایر شهرها نیز در حال تکامل بوده که با افزایش سرمایه گذاری و برطرف کمبودهایی که در زیرساخت ها، معابر شهری و شبکه اب و فاضلاب است کوشش داریم کیفیت زندگی شهفرایندان را ارتقا دهیم تا هدف اصلی از ایجاد این شهرها به تحقق برسد.

به گفته طاهرخانی توسعه ناوگان حمل و نقل بین شهرهای جدید و شهرهای مادر در دستور کار جدی است و توفیق ایجاد شهرهای جدید در گرو توسعه بزرگراهی و ریلی آنهاست که بستگی به میزان جمعیت پذیری آنها دارد.

وی گلبهار مشهد را مهمترین پروژه ریلی کشور برشمرد و اضافه کرد: با استفاده از منابع متنوع اقتصادی و سرعت بخشی به افزایش جمعیت و توسعه شهری طرح های کلان تری نیز در دسترس است، اما مترو به عنوان یک زیرساخت پرهزینه و اجرایی سخت بوده و افزایش هزینه منتظر استخراج نتایج در آینده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص بحث مسکن ملّی در عالیشهر نیز گفت: شرایط از لحاظ تامین مصالح و سیمان در استان مناسب نیست و قرار است به وسیله شورای مسکن استان و ایجاد تخصیص های لازم این طرح به ثمر برسد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید فاضلاب را به عنوان یکی از زیر ساخت های ضروری جز کمبودهای اساسی شهر جدید عالی شهر دانست که باید هر چه سریع تر با مشارکت چند جانبه استانداری و ارگان های مربوطه منجر به احداث تصفیه خانه و شبکه فاضلابی گردد.

حبیب الله طاهرخانی در ارتباط با شهر جدید نای بند مطرح نمود: شهر سیراف جدید به نای بند تغییر نام می دهد، با توجه به شرایط خاصی که برای احداث سکونتگاه در عسلویه وجود دارد احداث این شهر جدید با توجه به شرایط مناسب به عنوان یک اولویت و احداث زیرساخت های آموزشی و درمانی نیز در این مرکز مورد توجه قرار گرفته است.

وی در انتها بیان نمود: جمعیتی که در کنار دریا ساکن هستند، به خصوص در مراکزی که با توسعه صنعتی همراه شده اند بسیار کم است که در نسل نو شهرهای جدید حرکت به سمت مراکز جنوبی و پرظرفیت خواهد بود.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 9011

به "آینده شهرهای جدید ایران چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آینده شهرهای جدید ایران چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید