آینده محتمل برای اقتصاد تئاتر باید آنالیز گردد

به گزارش جعبه مهر، تهران (پانا) - چهارمین نشست از سلسله نشست های پژوهشی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با موضوع گشایش فضای عمل جدید تئاتری: آنالیز امکانات، تمهیدات و زیبایی شناسی تئاتر در فضای مجازی با همکاری دفترپژوهش، آموزش و انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی در تماشاخانه نوفل لوشاتو برگزار گردید.

آینده محتمل برای اقتصاد تئاتر باید آنالیز گردد

به گزارش روابط عمومی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، چهارمین نشست از سلسله نشست های پژوهشی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با موضوع گشایش فضای عمل جدید تئاتری: آنالیز امکانات، تمهیدات و زیبایی شناسی تئاتر در فضای مجازی با همکاری دفترپژوهش، آموزش و انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی در تماشاخانه نوفل لوشاتو برگزار گردید. در این نشست افشین خورشید باختری مدیر پنل، سعید اسدی و شهرام گیل آبادی حاضر بودند.

سعید اسدی، کارگردان و نویسنده در این نشست با بیان اینکه هنر باید به یک کالا تبدیل و در اقتصاد جدید عرضه و مصرف گردد، توضیح داد: بخش خصوصی باید در کنار هنرمندان تئاتر برای ارائه کارها قرار گیرد.

وی در ارتباط با فراوری تجاری هنر اضافه نمود: در فراوری تجاری هنر وابستگی به اقتصاد آزاد وجود دارد. در این فرایند تئاتر با مناسبات بازار و پاسخ دادن به احتیاجهای مردم در هر سطح و باوری فراوری می گردد.

این کارگردان با بیان اینکه در ایران تئاتر خصوصی مالی وجود دارد، گفت: مالی که به دنبال کالایی شدن هنر است در ایران وجود دارد اما هنوز سر و شکل خاصی نگرفته است.

اسدی ادامه داد: فقدان همواره می تواند گشایش ایجاد کند. یکی از فقدان های موجود در تئاتر ایران این است که باید نقش هایی از جمله افرادی که با مسائل مالی آشنایی دارند، در کنار عاملان هنر قرار گیرد زیرا آن ها نسبت به این مسائل شناختی ندارند و در زمان حال بیشتر ایفاگری این نقش ها به خود هنرمندان تئاتر داده شده است.

این نویسنده با اشاره به تور ملی تئاتر ایران اظهار کرد: همه منتظرند تا دولت تور ملی تئاتر ایران را ایجاد کند در صورتی که خود هنرمندان تئاتر باید آن را ایجاد می کردند.

وی با اشاره به وجود مارکتینگ تئاتر در جهان اعلام کرد: در سراسر جهان خاص ترین کارهای هنری در مارکتینگ تئاتر در حال جا به جا شدن هستند و زمینه ای برای تبادل هنر و اطلاعات تئاتر شکل گرفته است که هنرمندان این عرصه آن را از این طریق با یکدیگر به اشتراک می گذارند.

این نویسنده با اشاره به اینکه تئاتر احتیاجمند حضور است، اعلام کرد: در اقتصاد تئاتر حوزه تبلیغات عمومی برای جذب مخاطب باید به سمت استفاده از بسترهای جدید حرکت کند و از رسانه های جدید برای ارائه هنر هنرمندان تئاتر استفاده گردد.

اسدی با تاکید بر اینکه باید دگرگونی در فضای تئاتر و توسعه ارتباطی آن شکل گیرد، اظهار کرد: ضرورت های تازه موجود در جامعه، فرصت های جدیدی برای تئاتر به وجود آورده است که باید از این بستر برای پاسخگویی به احتیاجمخاطب استفاده گردد.

افشین خورشید باختری به عنوان مدیر پنل نیز در این نشست گفت: نوعی تعریف ناشدگی در عرصه های مختلف وجود دارد و در جامعه تئاتر نیز این مشکل گوناگون است. اجتماع هنری ما به یک حامی احتیاج دارد.

وی اضافه نمود: وقتی به تئاتر در فضای مجازی فکر می کنیم ذهن به سمت تله تئاتر حرکت می نماید اما این راه چاره نیست و یک واکنش به شرایط کنونی است. معتقدم باید درخواست کلان، ارائه های تئاتر و نگرشش معین گردد تا نتیجه بخش باشد.

شهرام گیل آبادی، نویسنده و کارگردان دیگر سخنران این نشست با اشاره به اینکه به یک درون زایی و ساماندهی ارتباط بیرونی در حوزه تئاتر احتیاج داریم، اظهار کرد: ویژن کشور ما هنر را به چه سمتی راهنمایی می نماید؟ تکلیف هنر نه در اقتصاد خرد نه در اقتصاد کلی همچنان معین نیست.

وی ادامه داد: تئاتر قدرتمندترین ارتباط بین فردی است که باید در اقتصاد خرد برای آن برنامه ریزی گردد.

این کارگردان با بیان اینکه باید یک بازآفرینی در سیستم تئاتر شکل بگیرد، اظهار کرد: اگر بخواهیم در اقتصاد خرد و کلان نقش داشته باشیم، باید یک بازآفرینی در سیستم تئاتر شکل گیرد. حدود2400آمفی تئاتر در تهران وجود دارد و همچنین حدود300آمفی تئاتر در این شهر واقع شده است اما در این شرایط از آن ها چه استفاده ای می گردد.

گیل آبادی با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر از ظرفیت تئاتر برای فرهنگسازی عمومی استفاده می گردد، گفت: حتی در شرایط کنونی از ظرفیت های تئاتر برای فرهنگسازی عمومی در کشورهای دیگر به خوبی استفاده می گردد اما ما در این شرایط از آن استفاده نمی کنیم.

وی با اشاره به اینکه تئاتر احتیاج به حضور بین رشته ای ها است، توضیح داد: فلسفه شبکه ای اعلام کرد که تئاتر را در فضا داریم و اجرا تنها محدود به مکان نیست. باید تکلیف تئاتر معین گردد که محصول ابراز فرهنگ است.

این نویسنده با اشاره به اینکه باید تئاتر چند محصولی فراوری کنیم، گفت: امیدوارم در تئاتر شاهد این باشیم که به سمت بین رشته ای ها حرکت کنیم. باید آینده محتمل برای اقتصاد تئاتر مطرح و آنالیز گردد.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه تا 20 بهمن در حال برگزاری است.

جعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 9237

به "آینده محتمل برای اقتصاد تئاتر باید آنالیز گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آینده محتمل برای اقتصاد تئاتر باید آنالیز گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید