ارزیابی گیشه 97 ، فیلم های 5 میلیاردی هم ضرر می نمایند
به گزارش جعبه مهر، سال 97 در حالی رو به اتمام است که سینمایی ها معتقد هستند اگر برنامه ریزی و سیاست گذاری های بهتر و دقیق تری صورت می گرفت با همین ظرفیت موجود، قطعا می توانستیم گیشه بهتری داشته باشیم.
به گزارش ایسنا در سال 97، حدود 80 فیلم سینمایی روی پرده سینماها رفتند و در نهایت بیش از 240 میلیارد تومان عایدی وارد چرخه سینمای کشور شد.
بیش از نیمی از این تعداد فیلم توانستند به درآمدی بالای یک میلیارد تومان دست پیدا نمایند اما با توجه به متوسط هزینه فراوری یک فیلم در امسال به گفته فعالان این حوزه؛ درصورتی که یک اثر بتواند بیش از پنج میلیارد تومان در گیشه اش فروش داشته باشد، تنها درآمد حاصل از فراوری فیلم برای سرمایه گذاران آن به دست می آید.
در این سال قوانین مختلفی از طرف شورای عالی اکران و یا کارگروه اکران تصویب و به اجرا گذاشته شدند. از کم کردن یک هفته از زمان اکران فیلمها بر روی پرده تا افزایش یک گروه سینمایی، بالا رفتن قیمت بلیت سینماها، اضافه نمودن روز شنبه به تعداد روزهای نیم بها سینماها و … از جمله تصمیماتی بود که از ابتدای سال 97 به اجرا گذاشته شد.
اجرای هر کدام از این طرح ها تأثیرات مختلفی را بر سینمای کشور گذاشت. فعالان این حوزه معتقد هستند پیش از به اجرا رسیدن هر یک از این تصمیمات، باید برنامه ریزی و تحقیقاتی انجام می شد و تأثیرات منفی و احتمالی آن مورد آنالیز قرار می گرفت تا خود مجریان مجبور نشوند به خاطر خلاءهای موجود در طرح ها آنها را نادیده بگیرند.
به هر حال امسال نسبت به سال گذشته شاهد افزایش فروش، مخاطب و تعداد سالن های سینمایی بودیم که این امر می تواند به سینمای کشور یاری کند اما تا زمانی که برنامه ریزی های دقیق، حساب شده و آئین نامه های مدونی وجود نداشته باشد، نمی توان از تمام ظرفیت سینما برای تبدیل شدن ان به یک سینمای صنعتی استفاده کرد.
برای آنالیز بیشتر شرایط گیشه 97 و ارزیابی آن به سراغ بعضی از فعالان این حوزه رفتیم و نظرات آنها را جویا شدیم که در ادامه می خوانید:
تصمیمات، بدون کارشناسی اجرا می شوند / آسیب شناسی انجام نمی گردد
سعید خانی از پخش نمایندگان و تهیه نمایندگان سینمای ایران در گفت وگو با ایسنا درباره ارزیابی اش از گیشه سال 97، بیان نمود: امسال از نظر تعداد مخاطب رشد محسوسی نداشتیم اما به لحاظ فروش با توجه به اینکه پردیس های سینمایی زیادی امسال افتتاح شدند مجموع فروش اضافه شد، اما نکته که وجود دارد این است که سینما هم مانند جامعه مان است به این معنی که متأسفانه با توجه به برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های لحظه ای که صورت می گیرد و کار کارشناسی بر روی آن انجام نمی گردد، شاهد تأثیرات مثبتی نیستیم.
او ادامه داد: اتفاقاتی مثل برنامه ریزی هایی که برای اکران نوروزی 97 صورت گرفت انجام می گردد؛ مثل اضافه نمودن یک سرگروه و کم کردن یک هفته از اکران فیلمها باعث شد که آثار روی پرده نتوانند به اندازه استانداردشان فروش داشته باشد.
این پخش نماینده با اشاره به اینکه همواره شش ماهه اول سال فیلم های خوب اکران می شوند و شش ماهه دوم با مشکل نداشتن فیلم خوب روبرو می شویم گفت: تاکنون هیچ آسیب شناسی روی این امر انجام نشده است و باید شرایطی به وجود بیاید که شش ماه دوم هم برای فیلمسازان جذاب باشد تا تصمیم بگیرند اثرشان را در این دو فصل خاتمهی سال هم به نمایش در بیاورند. امسال در شش ماهه دوم فقط فیلم مغزهای کوچک زنگ زده را داشتیم که بالای 10 میلیارد تومان فروش کرد و این نشان می دهد که در این فصل هم پتانسیل فروش وجود دارد اما وقتی برنامه ریزی درستی انجام نمی گردد، همه ترجیح می دهند در شش ماهه اول سال نمایش آثارشان را داشته باشند.
خانی اضافه نمود: در سینمای ایران گاهی تصمیماتی گرفته می گردد که در زمان اجرایی شدن معین می گردد چقدر خلأ دارد و خود شورای صنفی مجبور می گردد از آیین نامه اش پیروی نکند تا برای کلیت سینما اشکال ایجاد نگردد اما صادقانه این است که باید برنامه ریزی های دقیق تری انجام گردد و پیش از اجرایی شدن هر تصمیمی کار کارشناسی بر روی آن انجام گردد.
وی همچنین خاطر نشان کرد: سینمادار، تهیه نماینده، کارگردان، پخش نماینده، وزارت ارشاد به عنوان متولی و سازمان سینمایی هرکدام سلایقی دارند و به دنبال منافع خود هستند به همین دلیل گاهی درنهایت منافع کل سینما دیده نمی گردد. در حال حاضر نگاه کنید، هنوز آئین نامه معینی برای اکران 98 اعلام نشده است! درصورتی که باید از مدتی قبل فیلم ها معین می شدند تا فرصت تبلیغ داشته باشند.
این تهیه نماینده سینمایی اضافه نمود: با یک برنامه مدون می توانستیم با همین تعداد فیلمی که امسال اکران شد، شرایط بهتری را برای سینما ایران رقم بزنیم و فروشمان را تا 20 درصد افزایش دهیم. با همین میزان اکران، شاهد هستیم که شاید بیش از 60 درصد از فیلم ها در زمان نمایش ضرر کردند. ژانر متنوعی هم که در سینمای ایران وجود ندارد و محدود شده به کمدی و اجتماعی که همان اجتماعی هم ژانر به حساب نمی آید.
سعید خانی در خاتمه صحبت های خود تاکید نمود: باید به سمت بالابردن ضریب اشغال سینما برویم و برنامه ریزیمدون داشته باشیم و افزایش قیمت بلیت سینماها بر اساس ضریب اشغال جایگاه معین گردد. امیدوارم روزی با این راهکارها یک سینمای صنعتی داشته باشیم و نه سینمایی که یک صنعت ضرر ده است.
بدون رضایت صاحب اثر که فیلمی اکران نمی گردد!
سپس احمد مختاری مدیر پخش راهنمایی فیلم در گفت وگویی که با ایسنا داشت درباره گیشه سال 97 سینماها اظهار کرد: امسال فیلم های خوبی اکران شدند که حتی تا مرز 37 میلیارد هم به فروش رسیدند و آثاری که در ایام عید و تابستان به نمایش درآمدند فروش بالای ده میلیارد هم داشتند.
او با تاکید بر اینکه شرایط اکران به طور کلی بهتر از سال 96 بود به بالارفتن هزینه های فراوری اشاره نمود و گفت:میلیاردی شدن فروش آثار سینمایی باید رقم تمام شده فیلم را رد کند تا به سوددهی برسد، البته این اواخر سال بود که بیشتر به مشکل برخوردیم وگرنه در شش ماهه اول سال چون همچنان با دستمزدهای سال قبل فراوریات انجام می شد، هزینه زیادی به سرمایه گذار تحمیل نشد.
این پخش نماینده فیلم های سینمایی به این نکته هم اشاره نمود که امسال با تغییر قانون هایی مثل کم کردن هفته های اکران و اضافه نمودن گروه سینمایی و حذف گروه آزاد تأثیر خاصی را بر روی اکران فیلم ها شاهد نبودیم، ادامه داد: زیرا اگر فیلم قابلیت نمایش داشت، سینماها تا همان 10 هفته نمایششان را ادامه می دادند.
وی درباره تراکم اکران در بعضی ماه های سال هم گفت: بدون قرارداد و رضایت صاحب فیلم که اثری نمایش داده نمی گردد، به همین دلیل حتی اگر فشار اکران هم در این سال داشتیم با رضایت صاحب اثر بوده که شخص حاضر شده در این فصل فیلمش را نمایش می دهد. من به عنوان یک پخش نماینده وقتی فیلم را اکران می کنم تمام شرایط را باید مدنظر داشته باشم.
مختاری اضافه نمود: مجدداً بحث گران کردن بلیت سینماها مطرح شده است اما ما موافق این اتفاق نیستیم. با توجه به اینکه می بینیم که سه شنبه ها و شنبه هایی که سینماها نیم بها هستند چه استقبالی می گردد با گران شدن مجدداً بلیت ها شاهد کاهش مخاطب خواهیم بود. البته شاید سینماداران نظر دیگری داشته باشد اما قطعاً وقتی قیمت بالا می رود، مخاطب ریزش پیدا می نماید.
امسال اختلاف نظرهای زیادی بین صنوف وجود داشت
در ادامه این ازریابی ها محمد قاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران درباره شرایط اکران فیلم ها در سال 97 به ایسنا شرح داد: امسال به طور کلی شرایط خوبی در گیشه داشتیم اما فصل زمستان مخصوصاً اسفندماه بدی را پشت سر گذاشتیم. در سالهای گذشته معمولاً از دهم یا همان اوایل اسفندماه فیلمی را اکران می کردیم که به گیشه سال یاری می کرد و آن را از رکود خاتمه سال نجات می داد. متأسفانه امسال برنامه ریزی درستی صورت نگرفت و بعضی از فیلم ها از هفته آینده نمایش داده خواهند شد.
او با تاکید براینکه گیشه امسال سینماها می توانست بهتر از این هم باشد گفت: فیلمهای خوبی داشتیم و استقبال چشمگیری از بعضی آثار شد و فروش سینما افزایش پیدا کرد. در کلیت همه چیز بهتر از سال قبل بود اما در پاییز و زمستان شرایط خیلی مطلوب نبود. هر ساله در اسفندماه رایزنی های انجام می دادیم و حداقل یکی دو فیلم را به نمایش گذاشتیم تا به گیشه یاری کند و جانی به آن بدهد که امسال انجام نشد.
این سینمادار همچنین خاطر نشان کرد: اسفندماه پرهزینه ترین ماه برای سینماداران است زیرا در این ماه باید عیدی، پاداش حقوق و دیگر هزینه ها را پرداخت نمایند این درحالی است که از نظر فروش در مضیقه هستیم. در نهایت سال رضایت بخشی را پشت سر گذاشتیم ولی باید ببینیم در سال 98 وضعیت چگونه خواهد بود من که امیدوارم شرایط بهتر گردد. سال 97 می توانست بهتر از این باشد. دراین سال متأسفانه اختلاف نظرهای زیادی هم بین صنوف وجود داشت وسینماداران به عمل کرد و سیاست گذاری هایی که انجام می شد معترض بودند. امیدوارم در سال 98 همه چیز بهتر گردد و صنوف عملکرد بهتری در کنار هم داشته باشند و وزارت ارشاد نیز نظارت کافی و لازم را برعهده بگیرد تا به توافق کلی دست پیدا کنیم و اکران خوبی داشته باشیم.
با فروش پنج میلیاردی باز هم فیلم ها ضرر کردند!
در ادامه این گزارش، مدیر پخش راهنمایی فیلم در گفت وگویی با ایسنا با تاکید بر اینکه در گیشه سال 97 نُرم های سینمایی جا به جا شد بیان نمود: در این سال فیلم سینمایی هزارپا را داشتیم که از نظر تعداد تماشاچی بخواهیم آن را مقایسه کنیم، می توانیم بگوییم که حدود 5 درصد از جمعیت جامعه این فیلم را دیده اند. در هزینه ها نیز به رکوردهای جدیدی دست پیدا کردیم به طوری که وقتی نسبت مخارج با درآمد در نظر می گیریم، می بینیم نرم ها و طبقه بندی آنها تغییر نموده است. یعنی دیگر نمی توان به یک فیلم چهار میلیاردی گفت فیلم قوی. فیلم های زیر یک میلیارد هم جزو فیلم های ضعیف به حساب می آیند.
همایون امکانیان اضافه نمود: فیلمی که الان به طور مثال 2 میلیارد تومان خرجش شده است، عملاً با فروش پنج میلیاردی ضرر می نماید و چیزی حدود 10 تا 20 درصد هزینه های فیلم هم در زمان اکران به تبلیغات اختصاص پیدا می نماید. در این میان چیزی که برای سرمایه گذار سود می دهد فروش آن در شبکه نمایش خانگی است. بنابراین ما با شرایطی روبرو هستیم که در رعایت کف فروش ها هم عدالت رعایت نمی گردد به این معنی که وقتی فیلمی سرگروهش ایران یا ماندانا است، بسیار متفاوت از سرگروهی کوروش یا آزادی است و احتمالاً به همین دلیل است که آقای داروغه زاده امسال کوروش و ماندانا را از سرگروهی فیلمها خارج کردند.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی مؤسسات پخش فیلم سینمایی استان تهران درباره افزایش قیمت بلیتی که امسال شاهدش بودیم و همچنین تصمیماتی که اکنون برای بالا بردن مجدد قیمت آن مطرح شده است، گفت: با افزایش قیمتی که امسال شاهدش بودیم، تعداد زیادی از مخاطبانمان در شهرستان ها را از دست دادیم زیرا مردم به خصوص در شهرستان ها دچار بحران های مالی هستند. اکنون نیز با بالا بردن مجدد قیمت بلیت ها سینما رفتن از سبد خانوار خارج می گردد این در حالی است که ما فقط قیمت را بالا برده ایم و برکیفیت کالایمان اضافه ننموده ایم.
منبع: همشهری آنلاینnamasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.