استقلال چگونه دیگ جوشان شد؟، سعادتمند نیامده بدهکار شد!

به گزارش جعبه مهر، به گزارش خبرنگاران، باشگاه استقلال که این روزها به کانون حاشیه و سوژه رسانه ها تبدیل شده، بار دیگر یکشنبه شب با حاشیه جدیدی روبرو شد و این بار جمعی از بازیکنان این تیم بودند که برای چندمین بار با انتشار استوری های مشترک، اعتراض شان را به شرایط موجود اعلام کردند.

استقلال چگونه دیگ جوشان شد؟، سعادتمند نیامده بدهکار شد!

استقلالی ها این بار بر خلاف معمول که وزیر ورزش را عامل اصلی اتفاقات سوء پیرامون تیم شان می دانستند، مخاطب شان مسعود سلطانی فر بود. اما باز هم در لایه های درونی این پیغام کنایه به وزیر ورزش نیز به چشم می خورد.

آبی ها که سالهاست از دوران اوج فاصله گرفته و طرفداران این تیم در دهه نود که آخرین سال آن را سپری می کنیم تنها یک قهرمانی لیگ و یک قهرمانی حذفی را جشن گرفته و از آخرین قهرمانی شان نیز 7 سال می گذرد، مدتهاست که نوک تیز پیکان انتقاد شان را به سوی وزیر ورزش نشانه رفته و تفاوت نگرش او بین سرخابی ها را عامل ناکامی تیم شان می دانند.

تخلیه تیم در ابتدای فصل

استقلال فصل را خوب آغاز نکرد و باتوجه به جدایی 16 بازیکن این تیم که شمار زیادی شان در بین نفرات اصلی بودند، شاکله و استخوانبندی اش را از دست داد و از آنجایی که سرمربی این تیم هم تغییر نموده بود، در واقع یک تیم کاملاً جدید، با تفکرات جدید و نفرات جدید جای تیم قبلی را گرفت. استقلال لیگ نوزدهم نسبت به همین تیم در لیگ هجدهم به جز در رنگ پیراهن و تعداد کمی بازیکن، وجه مشترک دیگری نداشت و همین نشان می داد که آنها سال دشواری را پیش رو خواهند داشت.

استراماچونی از فرش تا عرش

تغییرات فراوان در استقلال باعث شد تا سرمربی ایتالیایی و پیشین این تیم که امروز یکی از محبوب ترین چهره های تاریخ آنها حساب می گردد، فصل را با ناکامی و شکست آغاز کند.

شکست عجیب در تبریز مقابل ماشین سازی، تساوی ناخواسته در استادیوم آزادی مقابل فولاد، تساوی خارج از خانه مقابل تیم نه چندن مطرح نفت مسجد سلیمان و شکست خانگی در دربی کارنامه هفته های اول استراماچونی با آبی پوشان بود.

2 شکست و 2 مساوی در 4 بازی اول و دریافت گلهای بد در دقایق و لحظات خاتمهی بازی آغاز خوبی برای تیم استراماچونی نبود. او اولین پیروزی رسمی را در یک ملاقات سنگین و در جام حذفی مقابل تیم لیگ یکی به دست آورد. اما همین پیروزی نقطه عطفی شد برای به حرکت در آمدن موتور آبی پوشان با تفکرات ایتالیایی.

استراماچونی و تیمش پیروزی های متوالی در لیگ و جام حذفی به دست آوردند و این پیروزی ها رفته رفته با گل های بیشتر همراه شد تا نتایج بعلاوه نحوه بازی، نهایت رضایت طرفداران این تیم را به همراه داشته باشد و استراماچونی خیلی زود با استقلال از فرش به عرش برسد.

ترک یک شبه تهران و بازی های بدون سرمربی

با اوج گیری آبی پوشان و رسیدن این تیم به صدر جدول و مطرح شدن به عنوان شانس اول قهرمانی، مسائل این تیم هم آغاز شد. اعتراض (ابتدا خاموش) استراماچونی، غیبت در تمرین و ترک ناگهانی تهران اتفاقاتی بود که خیلی زود در این تیم روی داد.

استراماچونی کم طاقت و خشمگین تهران را ترک کرد و گرچه تا ماه ها بازگشت احتمالی او سوژه فوتبال ایران شد، اما مرغ سرمربی ایتالیایی آبی ها یک پا داشت و هرگز حاضر نشد از حرف خود کوتاه بیاید.

آبی پوشان در آن مقطع ناچار شدند 3 بازی بدون سرمربی به میدان بروند و از دست دادن امتیازات مهم در این 3 بازی آنها را نه تنها از صدر پایین آورد، بلکه رفته رفته این تیم را از کورس قهرمانی هم خارج کرد.

امتیاز از دست دادن های استقلال همراه شد با پیروزی های سریالی پرسپولیس تا کار به جایی برسد که امروز که تنها 10 هفته از رقابتها باقی است، فاصله امتیازی استقلال و پرسپولیس (با احتساب یک بازی کمتر آبیها) به عدد 11 برسد. فاصله ای که جبران آن اگر محال نباشد، بسیار سخت است.

تغییرات مدیریت و بی پولی

آبی ها که در لیگ برتر امتیازات قابل توجهی را بعد از جدایی استراماچونی از دست دادند، کارشان را در همین لیگ نیمه تمام با شکست مقابل تیم ته جدولی گل گهر سیرجان به خاتمه رساندند.

از دست رفتن امتیازات متوالی همراه شد با رفت و آمد مدیران و عدم پرداختی از مبالغ قراردادها. در این باشگاه ابتدا امیر حسین فتحی از مدیرعاملی کنار رفت تا اسماعیل خلیل زاده جای او را بگیرد. سپس علی فتح الله زاده جای خلیل زاده را گرفت و پس از وی نیز احمد سعادتمند این مسئولیت را پذیرفت.

استقلالی ها در فصلی که هنوز 10 هفته از آن باقی است و 4 مدیر به خود دیده اند و این را بگذارید در کنار رفت و آمدهایی که در هیات مدیره این تیم ایجاد شد تا متوجه شوید آنها فصل پر رفت و آمدی داشته اند.

مجموع تغییرات

استقلال فصلی را تجربه می نماید که در ابتدای فصل 16 بازیکن این تیم جدا شده و بازیکنان جدید به جای آنها آمدند، 2 سرمربی روی نیمکت آنها نشست و 3 بازی هم بدون مربی به میدان رفتند، 4 سرپرست (زرینچه، همدانی، سلطانی و رمضانی) در کنار مربیان نشستند و 4 مدیرعامل هم پشت میز مدیریت قرار گرفتند.

بسیاری از این تغییرات ناخواسته و شاید هم بعضی از این تغییرات با برنامه ریزی بوده است. اما بدیهی است هیچ باشگاه و تیمی با این همه تغییرات نمی تواند شرایط پایداری داشته باشد. اگر این تیم امروز با مسائل عدیده دست و پنجه نرم می نماید، می توان تغییرات فراوان را عامل اصلی آن دانست و باید ریشه یابی کرد تا تعیین گردد دلیل این همه تغییرات چیست.

نقش سعادتمند چیست؟

احمد سعادتمند که در ابتدای فصل نقش رییس هیات مدیره را در باشگاه استقلال ایفا می کرد، به دلیلی که آن را ناهماهنگی مدیران و دانست خیلی زود از این سمت کنار رفت و ماه های زیادی از این باشگاه دور بود و از 16 فروردین به عنوان مدیرعامل به این باشگاه بازگشت.

سعادتمند در حالی سکان مدیریت آبیها را در دست گرفت که تیمش از نظر مالی به اوج مسائل رسیده بود. قراردادهای عجیب اسپانسری و پیش خور شدن قراردادها، محدودیت برای قراردادهای جدید با حامیان مالی که در قراردادهای قبلی ایجاد شده بود را اضافه کنید با درگیری کشور و حتی جهان با ویروس مهلک کرونا.

پدیده شوم کرونا که اقتصاد جهان را فلج نموده، در ایران به دلیل تحریم های ظالمانه تاثیرات بیشتری گذاشته و تمام فعالیت های مالی و تجاری را دچار رکود نموده است. این اتفاق روی فوتبال هم تاثیر گذار بوده و در فصل نیمه تمام نوزدهم اغلب تیم ها این مسائل مالی را دارند.

در روزهایی که تمام اقشار آسیب پذیر برای گذران روزمره های زندگی خود دچار مسائل فراوانی هستند، بدیهی است که جامعه فوتبال هم در حد و اندازه خود و به نسبت درآمدش با این مسائل روبرو شده است. بازیکنان تیم استقلال که مصرانه به دنبال دریافت حق و حقوق خود هستند، در حالی دست به انتشار استوری مشترک زدند که مدیرعامل جدید آنها کمتر از یک ماه از طول مدیریتی اش می گذرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 5936

به "استقلال چگونه دیگ جوشان شد؟، سعادتمند نیامده بدهکار شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقلال چگونه دیگ جوشان شد؟، سعادتمند نیامده بدهکار شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید