اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات اینترنتی
به گزارش جعبه مهر، اصطلاحات رایج در تبلیغات اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ چه هستند؟ در دنیای تبلیغات آنلاین چه اصطلاحات تخصصی را باید بشناسیم؟ چه متریک ها و معیارهایی در ابزارهای شاخص عملکرد استفاده می گردد؟ در این مقاله جامع به تشریح 26 اصطلاح رایج تجارت آنلاین می پردازیم.
جهت دریافت مشاوره خدمات طرح روی جلد کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.
شاید زمانی که این مقاله را می خوانید به تازگی کسب و کار خود را راه اندازی نموده اید یا اینکه به مباحث دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات اینترنتی علاقه مند هستید و برای بهبود تجارت خود این مسائل را در نظر می گیرید. حوزه فعالیت آنلاین شما هر چیزی که باشد، اصطلاحات کاربردی توضیح داده شده در ادامه مطلب، یاری زیادی به فهم بهتر و بیشتر مسائل مربوط به انواع تبلیغات و شاخص های اندازه گیری عملکرد وبسایت شما خواهد نمود. با شاخص ها و متریک های دیجیتال مارکتینگ بهتر آشنا شوید:
1. متریک کاربر بازگشت نماینده (Returning Visitor Metric)
زمانی که یک بازدیدنماینده چندین و چند بار به سمت وبسایت شما بازگردد، این متریک رفتار ها و عملکرد ایجاد شده در این زمینه را زیر نظر می گیرد. بازاریابان دیجیتال با استفاده از این متریک براحتی می توانند عملکرد خود را در زمینه ساخت و جذب مخاطبان آنلاین آنالیز نمایند. این متریک تعداد دفعاتی که یک بازدیدنماینده به سایت شما بازگشته است را در سه گروه دسته بندی می نماید: 3-2 بازدید، 9-4 بازدید و بیش از 10 بازدید.
مهم ترین کار متریک کاربر بازگشت نماینده، تشریح ارزش محتوای یک وبسایت و کوشش آن گروه در جهت تبلیغات محتوایی است؛ بطوری که با مهندسی معکوس می توان به این مسئله پی برد که استراتژی های فراوری محتوا چگونه بر رفتار بازدیدنماینده تاثیر می گذارد. دوره های مقایسه که با ستون ٪ MoM (ماه به ماه) نشان داده شده است، به بازاریابان دیجیتال اجازه می دهد تا گرایش ها و فرایند خود را نسبت به علاقه کاربران بسنجند.
2. متریک نخستین بازدید (First Visit Metric)
متریک نخستین بازدید چگونگی پیدا شدن و دسترسی کاربران به سایت شما را زیر نظر می گیرد، برای مثال تعداد بازدیدنمایندگان ارگانیک یا بازدیدنمایندگانی که از طرف صفحات اجتماعی به سمت سایت شما می آیند. از طرف دیگر، رفتار آن ها نیز زیر نظر گرفته می گردد. این متریک رفتار کاربران را بر اساس دو آستانه می سنجد: میانگین زمان آن ها بر روی سایت (Average Time on Site) و تعداد صفحات مشاهده شده در هر بازدید (Pages per Visit).
3. متریک آگاهی و شناخت از برند (Brand Awareness Metric)
این متریک عملکرد برند را در شبکه های اجتماعی و جستجو هایی که با کلمه برند شما صورت گرفته است، زیر نظر می گیرد. این معیار ابزار خوبی برای آگاهی از تغییرات شناخت برند در یک بازه زمانی بلند مدت است.
4. منابع ترافیک وب (Web Traffic Sources)
این متریک منابع ترافیک ورودی به سایت شما را آنالیز نموده و مقایسه ای بر آن ها انجام می دهد. سه منبع اصلی ترافیک:
1) ترافیک مستقیم - direct: بازدید نماینده با تایپ کردن URL در جستجوگر یا به وسیله یک کانال ناشناخته به سایت شما وارد می گردد.
2) ترافیک ارجاعی - referral: بازدیدنماینده با کلیک کردن بر URL شما که در یک وبسایت دیگر قرار گرفته است، به سایت شما وارد می شوند.
3) ترافیک نتایج جستجو - search: بازدیدنماینده با جستجوی یک کلمه کلیدی در موتور های جستجو و کلیک بر لیست نتایج جستجو به سایت شما وارد می گردد.
4) البته وبسایت شما می تواند با استفاده از تبلیغات بنری یا تبلیغات همسان نیز ترافیک قابل توجهی داشته باشد.
5. قیف خرید (Purchase Funnel)
متریک قیف خرید فرآیند کسب مشتری را تجزیه و تحلیل می نماید. درک چگونکی کشف محصول یا نام تجاری شما توسط مشتریان بالقوه، و مهم تر از این، چگونگی تبدیل آن ها به یک مشتری وفادار بر عهده این متریک است. قیف خرید (قیف بازاریابی نیز نامیده می گردد) معمولا به پنج مرحله تقسیم می گردد: آگاهی، علاقه، توجه، اولویت و خرید. از نقطه نظر اندازه گیری، این موضوع ممکن است به انواع کانال های فروش و بازاریابی از رسانه های اجتماعی و بازدید از وب به لیست های پستی و مخاطبین فروش اشاره کند.
6. مجموع کل بازدید ها (Total Visits)
متریک مجوع کل بازدید ها یک دید کلی درباره شهرت سایت شما در اختیارتان می گذارد. در این باره به نکات زیر توجه کنید:
- فرمول: تعداد کل کاربران جدید (که با یک IP خاص) یک صفحه از سایت شما را دیده اند
- دوره گزارش: ماهانه
- مخاطب: مدیر مارکتینگ، تیم مارکتینگ
- تنوعات: تعداد کل بازدید ها، تعداد کل بازدید صفحات
7. تخلیه مشتری (Customer Attrition)
اندازه گیری میزان از دست دادن مشتریان در طول زمان بر عهده این متریک است. در حالی که در یک دنیا کامل، تمام کاربران در طول عمر یک تجارت مشتری باقی خواهند ماند، اما باید نرخ از دست دادن آن ها را نیز محاسبه کرد. با گذشت زمان، مشتریان در نهایت از بین می فرایند و برای رسیدن به میزان نرخی که مشتریان شما انجام می دهند، به نکات زیر توجه کنید:
- فرمول: (تخلیه مشتریان در یک زمان معین تقسیم بر تعداد کل مشتریان × 100)
- مثال: 1.5 درصد
- مخاطب: مدیر مارکتینگ، مدیر فروش، و مدیر کل مجموعه
8. طول عمر ارزش مشتری (LTV)
با استفاده از این متریک، مقدار سود ناخالصی را که از یک مشتری در طول زمان تجارت با شرکت ایجاد می گردد، اندازه گیری کنید. با دنبال کردن معیار LTV، می توانید میزان درآمدی که یک مشتری در طول ارتباط با تجارت شما برای شما به ارمغان می آورد را محاسبه کنید.
9. هزینه بدست آوردن مشتری (CAC)
با اضافه کردن هزینه های فروش و بازاریابی برای یک دوره معین و تقسیم آن ها بر تعدادی از مشتریان جدید برای آن دوره، این متریک، بینش تیم شما را در خصوص چگونگی هزینه ها برای بدست آوردن یک مشتری جدید، بهبود می بخشد. البته با توجه به اهداف تجارت شما، اندازه گیری های CAC می تواند دارای هزینه های متغیر و ثابت باشد.
10. نرخ کلیک (CTR)
در حالی که رتبه بندی کلمات کلیدی نشان می دهد که کدام صفحات شما در لیست نتایج جستجوی گوگل به نمایش گذاشته شده است و موتور جستجو این صفحات را مقبول دانسته است، نرخ کلیک نشان دهنده جذابیت و تاثیر صفحه برای کاربران واقعی است. نرخ کلیک به نسبت کاربرانی که روی یک لینک خاص کلیک می نمایند به تعداد کل کاربرانی است که یک صفحه، ایمیل یا تبلیغ را دیده اند. از طرف دیگر، هر چه نرخ کلیک بیشتر باشد، تاثیر بازاریابی و تقاضای تبیلغ در سایت شما بیشتر خواهد شد.
11. متوسط زمان بر روی یک صفحه (Average Time on Page)
این متریک یک دید خوب درباره زمان صرف شده کاربران بر روی صفحات سایت شما ارائه می دهد.
12. تعداد کاربران جدید خالص (Unique Visitors)
متریک تعداد کاربران جدید دید خوبی نسبت به رقبا و شهرت سایت شما به تیم مارکتینگ ارائه می دهد. هر چه تعداد این کاربران بیشتر باشد، شهرت و آگاهی برند و سایت شما بیشتر است. کاربر جدید خالص به بازدید نماینده ای گفته می گردد که با یک IP خاص بعلاوه بعضی معینات ویژه وارد سایت شما می گردد. هر ورود 1 بازدید در نظر گرفته می گردد، بنابراین اگر همین کاربر یک بار دیگر نیز از سایت شما بازدید کند، تعداد بازدید خالص او بدون تغییر همان 1 خواهد بود.
13. متوسط بازدید صفحات در هر ورود (Pageviews per Session)
این متریک به شما می گوید که محتوای سایت شما در زمینه جذب بازدیدنماینده و درگیر کردن آن تا چه میزان پیروز بوده است. با استفاده از مقالات چالش برانگیز، ساخت صحیح لینک داخلی و طراحی جذاب، متوسط بازدید یک کاربر از صفحات مختلف سایت شما پس از ورود افزایش خواهد یافت.
14. پول در ازای اقدام مورد نظر (CPA)
CPA مخفف cost per action یعنی پول به ازای اقدام مورد نظر است. این اقدامات می تواند شامل فروش، کلیک و یا حتی تماشای تبلیغات باشد. برای مثال، شما برای دانلود یک فایل یا ثبت نام در وبسایت از کاربران هزینه ای درخواست می کنید.
15. سهم مشتریان طبق دسته بندی (Customer Share)
با این متریک، تعداد مشتریانی که از یک دسته بندی خاص مانند موقعیت مکانی، یک صنعت خاص یا... جذب شده اند را اندازه گیری و تقسیم بندی می کنید. برای مثال اگر سهم زیادی از مشتریان شما از طرف موسسات درمانی و بیمارستان ها جذب می شوند، جهت فراوری محتوای خود را باید برای پاسخگویی به آن ها راهنمایی کنید.
16. راهنمایی مشتریان (Lead generation)
تیم مارکتینگ باید در جهت کسب مشتریان جدید و رونق تجارت شما کوشش کند. با محاسبه و دنبال کردن تعداد کل مشتریان راهنمایی شده و پیروزیت های تیم در این امر، ارزش مارکتینگ خود را بسنجید. آنالیز راهنمایی های صورت گرفته باید به صورت هفتگی انجام گردد.
17. تمرکز ترافیک وب (Web Traffic Concentration)
تعداد بازدید های یک صفحه خاص را نسبت به تعداد کل بازدید های سایت مقایسه کنید.
18. نرخ دفع کاربر (Bounce rate)
بانس-ریت یا نرخ دفع کاربر درصد کاربرانی است که بعد از دیدن یک صفحه از سایت شما، بلافاصله سایت شما را ترک می نمایند. هدف این معیار تشخیص جذابیت سایت است، پس هر چه درصد دفع کاربر کمتر باشد، بهتر است. سایت هایی که واکنش گرا (responsive) نیستند، گرافیک آن ها خسته نماینده است، مطالب آن ها به روز نیست، تک صفحه هستند و محتوای آن ها جذاب و باکیفیت نیست، درصد بانس-ریت بالایی دارند.
19. نرخ تبدیل راهنمایی مشتریان (Lead Conversion Rate)
با استفاده از این متریک، عملکرد تیم شما در زمینه تبدیل راهنمایی ها به خرید واقعی آنالیز می گردد. برای بدست آوردن این نرخ، تعداد راهنمایی های منجر به فروش را به تعداد کل راهنمایی ها تقسیم کنید، سپس در 100 صرب کنید. برای مثال نرخ تبدیل 36% به این معناست که از هر 100 مشتری راهنمایی شده، 36 نفر از تجارت شما خرید نموده اند. این معیار باید به صورت ماهانه آنالیز گردد.
20. نرخ تبدیل ثبت نام خبرنامه (Newsletter Signup Conversion Rate)
نرخ تبدیل ثبت نام در خبرنامه تعداد کاربرانی است که از سایت شما بازدید می نمایند و سپس عضو خبرنامه شما می شوند. این متریک برای اندازه گیری عملکرد محتوا، پیغام رسانی محتوایی و فعالیت کلی سایت مناسب است. اگر از تست A/B استفاده می کنید، توصیه می کنیم با قرار دادن لینک یا محتوای فرم ثبت نام در نقاط مختلف، رفتار کاربران را ارزیابی کنید.
21. طبقه بندی ورود ها طبق نوع دستگاه (Sessions by Device Type)
این متریک، تعداد و درصد کاربرانی که با دستگاه های مختلف در حال بازدید از سایت شما هستند را اندازه گیری می نماید. در سال 2015، حجم جستجو های موبایلی از جستجو های دسکتاپ پیشی گرفت. بهینه سازی وبسیات مطابق با دستگاه استفاده شده توسط کاربر بسیار مهم است. از طرف دیگر تبلیغات شما امکان دیده شدن در همه دستگاه ها مانند دستکتاپ، لپتاپ، و تبلت و گوشی های هوشمند را دارد. پس اگر این مسئله را بدانید، بودجه خود را به صورت هدفمند صرف تبلیغات در دستگاهی خواهید کرد که برای تجارت شما منفعت بیشتری دارد.
22. لینک های خروجی (External Website Links)
لینک خروجی هر نوع لینکی است که از سمت سایت شما به سمت یک هدف (target) در یک دامین دیگر داده شده باشد. لینک های خروجی نسبت به لینک های داخلی تاثیر بیشتری در جابه جایی رتبه بندی گوگل دارد، چراکه موتور جستجو هر لینک را به عنوان یک رای اعتماد/شهرت تلقی می نماید. حجم و کیفیت لینک هایی که به سمت یک وبسایت زده می گردد بسیار مهم است. در اندازه گیری ارزش یک لینک خارجی، ویژگی های زیادی مانند مرتبط بودن محتوای مبدا و مقصد، اعتبار صفحات هر دو سایت، متن لینک شده و ... برای موتور های جستجو و ربات گوگل حائز اهمیت است.
23. شاخص خالص مروجان (Net Promoter Score)
این شاخص ابزاری برای سنجش میزان وفاداری مشتریان است. NPS در سال های اخیر شهرت و اعتبار زیادی در بازاریابی و دپارتمان های حمایت از مشتری پیدا نموده است. شاخص خالص مروجان توسط پاسخ به یک سؤال اندازه گیری می گردد: چقدر محتمل است خدمات/محصولات ما را به دوستان یا همکاران خود توصیه کنید؟ طیف پاسخ دهی از بازه صفر؛ اصلا توصیه نمی کنم تا 10؛ حتما توصیه می کنم، است. به مشتریان با پاسخ 9 و 10 برچسب مروج، مشتریان با پاسخ 7 و 8 برچسب منفعل و به مشتریان با پاسخ صفر تا 6 برچسب مخالف زده می گردد. برای محاسبه شاخص، باید درصد مروجان را از درصد مخالفان کم کرد و عدد نهایی را به عنوان شاخص خالص مروجان گزارش کرد.
24. عملکرد کلمات کلیدی (Keyword Performance)
متریک رتبه بندی کلمات کلیدی با لیست کردن کلمات کلیدی پیروز در سئو به شما یاری می نماید تا عملکرد خود در زمینه اجرای اصول سئو را بهتر درک کنید. کوشش های شما در زمینه بهینه سازی موتور های جستجو باعث افزایش ترافیک ارگانیک به سمت وبسایت شما می گردد. با مشاهده کلمات کلیدی دارای رتبه می توانید بر روی سایر کلمات نیز کار نموده و رتبه های دیگر را نیز بدست آورید.
25. هزینه بر حسب راهنمایی (Cost per Lead)
این متریک سطح تاثیرگذاری هزینه های شما در تبلیغات مختلف را نشان می دهد. این مقدار شامل تمامی هزینه هایی است که مثلا برای تبلیغات بنری، تبلیغات همسان یا هر نوع خرید و فروش لینک نوفالو صرف می گردد. با مشاهده داده های این متریک، به این مسئله پی خواهید برد که برای بدست آوردن راهنمایی و راهنمایی منجر به خرید چه میزان باید هزینه کنید، سپس در جهت راهنمایی مشتریان جدید بهینه تر عمل خواهید کرد.
برای مثال، فرض کنید کمپانی شما برای تبلیغات کلیکی (PPC) حاضر است 1000 دلار هزینه کند و در نتیجه 10 نفر به مشتریان راهنمایی شده تبدیل می شوند. حال نرخ هزینه بر حسب راهنمایی شما 1000 به 10 یعنی 100 دلار خواهد بود. اگر این هزینه در مقایسه با قیمت محصول شما بسیار بیشتر است، بهتر است تبلیغات خود را در جهت بهینه تری پیش ببرید.
26. نرخ کامل شدن اهداف (Goal Completion Rate)
GCR معیاری است برای معین تعداد کاربرانی که یک هدف خاص مارکتینگ شما را برآورده نموده اند، مانند تعداد ثبت نام ایمیلی. این معیار در زمینه آنالیز های A/B تستینگ بسیار کارآمد خواهد بود، چراکه یک دید کلی نسب به عملکرد سایت در رسیدن به اهداف در اختیار شما قرار می دهد.
منبع: klipfolio
منبع: setare.com