ایران به 3 میلیون تبعه افغان، امکان کار و زندگی داده است

به گزارش جعبه مهر، ایلنا نوشت: تحلیلگر مسائل افغانستان درباره ریشه مهاجرت افغانستانی ها با حضور آمریکا و جنگ های داخلی و همچنین پایین نگه داشته شدن سطح رفاه مردم در این کشور گفت: این واقعیت است که آمریکایی ها به رغم همه وعده هایی که در مورد توسعه و ایجاد شغل در افغانستان داده بودند، هیچ کدام از شعارهایشان را عملیاتی نکردند و علاوه بر صرف میلیون ها دلار هزینه، حضورشان هیچ سودی در برنداشته است و تنها برای بخش کوچکی از افرادی که در قدرت هستند، مفید بوده اند.

ایران به 3 میلیون تبعه افغان، امکان کار و زندگی داده است

پس از اتفاق غرق شدن چند تبعه غیرقانونی افغانستان در هریرود، در روزهای اخیر تعدادی از مهاجران افغان در حادثه پیش آمده برای یک خودرو در یزد کشته و زخمی شدند، این دو موضوع در روزهای اخیر باعث ایجاد موج منفی در میان افکار عمومی افغانستان شده که به نظر می رسد با شیطنت کشورهای دیگر و پشتیبانی رسانه ای آنها در حال رقم خوردن است.

پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل افغانستان درباره اتفاقاتی که اخیرا موجب برخی نگرانی ها در روابط بین ایران و افغانستان شده است، گفت: مرز افغانستان و ایران یک مرز بسیار طولانی است که سه استان خراسان رضوی، خراسانی جنوبی و سیستان و بلوچستان را در ایران و استان های هرات، فراه و نیمروز را در افغانستان شامل می شود، بنابراین وقتی افغان ها امکانات و اراده ندارند و حتی این موضوع برای آنها در اولویت قرار ندارد، طبیعتا کنترل مرز به این گستردگی مشکل بوده و ایران باید به تنهایی آن را تحت کنترل خود داشته باشد.

وی اضافه کرد: حقیقت تلخ این است که افغانستان امروز و مردمان افغانستان بین مرگ و زندگی قرار گرفته اند. در این کشور امکان زیستی محدودی وجود دارد و آنها مجبورند از کشور خارج شوند و این تنها به مرزهای ایران محدود نیست، مرزهای آسیای مرکزی و پاکستان نیز همین شرایط را دارند و فقط مرزهای چین به علت کوهستانی بودن منطقه امکان تردد ندارند.

ملازهی با بیان اینکه رفت و آمدهای غیرقانونی مهاجران افغان در مرزهای آسیای مرکزی، پاکستان و ایران به صورت یک روال طبیعی درآمده است، بیان نمود: از سویی ایران هم نتوانسته این مهاجران را ساماندهی کند و مهاجران افغان که در زمان اتحاد جماهیر شوروی وارد ایران شده اند، در سراسر کشور پراکنده هستند که یکی از مسائل به وجود آمده در مورد آنها فرزندانشان هستند، افغانستان آنها را به عنوان تبعه افغان می شناسد اما قوانین ایران آنها را ایرانی می داند.

وی ادامه داد: کنسولگری های ما در هرات نیز این امکانات را ندارند که به شکل قانونی به این همه نیروی داوطلب کار ویزا داده و وارد بازار کار ایران کنند، بنابراین مسئله ای که پیش می آید این است که آنها به صورت غیرقانونی از این مرز طولانی رد می شوند.

این کارشناس مسائل شبه قاره با اشاره به حضور نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان، شرح داد: برخی از رسانه های افغانستان بر اثر تاثیرات نیروهای خارجی حاضر در این کشور با رسانه های ایرانی زاویه دارند و از کمک های مالی شرکت های کمک رسان آمریکایی و اروپایی استفاده می کنند، بنابراین باید به نوعی خواست این شرکت ها را هم برآورده کنند و اینگونه نیست که آنها به صورت مجانی پول در اختیار این رسانه ها قرار دهند و هیچ کاری هم برایشان انجام نشود.

ملازهی با بیان اینکه اگر بخواهیم واقع بینانه تحلیل کنیم، باید هر دو طرف را در نظر بگیریم، گفت: ایران باید سیاست روشنی را اتخاذ کند؛ چراکه اتباع غیرقانونی افغانستان همواره از مرر گذر می کنند و به ایران می آیند.

وی درباره اینکه خودرو حامل اتباع افغانستانی مشکوک به حمل مواد مخدر بوده و به هشدارها و ایست پلیس دقت نکرده است، اضافه کرد: وانت های حمل ونقل اتباع افغانستانی در مقابل هشدارهای پلیس نمی ایستند و در سیستان و بلوچستان نیز این را شاهد هستیم، واقعیت این است که اگر آن کسی که مهاجران را به صورت قاچاق می آورند گیر بیفتد، برایش دردسر می شود و ترجیح می دهد که فرار کند.

ملازهی درباره ریشه مهاجرت افغانستانی ها با حضور آمریکا و جنگ های داخلی و همچنین پایین نگه داشته شدن سطح رفاه مردم در این کشور گفت : این واقعیت است که آمریکایی ها به رغم همه وعده هایی که در مورد توسعه و ایجاد شغل در افغانستان داده بودند، هیچ کدام از شعارهایشان را عملیاتی نکردند و علاوه بر صرف میلیون ها دلار هزینه، حضورشان هیچ سودی در برنداشته است و تنها برای بخش کوچکی از افرادی که در قدرت هستند، مفید بوده اند.

این تحلیلگر مسائل افغانستان اضافه کرد: بنابراین حضور آمریکا هیچ نقش مثبتی در افغانستان نداشته اما نقش منفی آن به وجود آمدن فقر در این کشور مشهود است. وقتی انسان در موقعیتی قرار بگیرد که چیزی برای خوردن نداشته باشد و زن و بچه اش در حال مرگ باشند، چه باید کرد؟ طبیعی است که از آن مملکت فرار می کند.

وی ادامه داد: شرایطی که آمریکایی ها ایجاد کرد ه اند، آن شرایطی نیست که ادعا داشتند، آنها مدعی بودند که آمده اند افغانستان را از جنگ و خونریزی نجات دهند، نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه جنگ تثبیت شده و بیشتر مناطق افغانستان درگیر فقر و نارضایتی هستند. طالبان در مناطق مختلف قدرت گرفته و بسکمک از مناطق از دست دولت خارج شده و در دست این گروه افتاده است.

ملازهی با بیان اینکه تردیدی نیست که مسئولیت همه این مسائل بر عهده آمریکایی ها و ناتو است، یادآور شد: باید این را در نظر بگیریم که بخشی از نیروی کار افغانستان در این فضا مجبور است که از این کشور خارج شود و دلیل آن این است که مردمش هیچ چیزی برای زندگی کردن ندارند.

این تحلیلگر مسائل جنوب و غرب آسیا گفت: مردم افغانستان بهترین مردم با ایران هستند و از سویی نیز بیشترین حمایت را ایرانی ها در زمان جنگ و اشغال افغانستان از افغانی ها انجام دادند؛ ایران به 3 میلیون تبعه افغان در ایران کار و زندگی داده و مثل کشورهای دیگر آن ها را در کمپ ها جمع نکرده و اجازه داده که در جامعه حضور داشته باشند. همین موضوع نیز باعث به وجود آمدن مسائلی برای ایران شده اما با همه این شرایط، دستاورد این همه فداکاری ایران چیست؟ همین است که می بینید یک اتفاق این چنینی همه افکار عمومی افغانستان را علیه ایران جهت می دهند.

وی درباره شیطنت کشورهای دیگر برای ایجاد اختلاف بین دو کشور ایران و افغانستان گفت: عده ای از فضای به وجود آمده در حال استفاده بردن هستند و موضوع این است که ما نباید این فضا را برای آنها ایجاد کنیم.

310 23310

مجله کامپیوتر: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

تایلند: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6393

به "ایران به 3 میلیون تبعه افغان، امکان کار و زندگی داده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران به 3 میلیون تبعه افغان، امکان کار و زندگی داده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید