بازماندگان متوفیان کرونا از تجمع در آرامستان پرهیز نمایند

به گزارش جعبه مهر، مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: به منظور پیشگیری از شیوع کرونا در آرامستان ها دستورالعمل هایی پیش بینی شده که اجرای آن ها به ویژه تجمع نکردن در کنار قبور، همراهی بازماندگان متوفیان کرونا را می طلبد.

بازماندگان متوفیان کرونا از تجمع در آرامستان پرهیز نمایند

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایرنا، لیدا رفعتی دوشنبه اول اردیبهشت بیان نمود: بعضی از بستگان جان باختگان کرونا اصرار دارند که مراسم تدفین عزیزشان با حضور تعداد بیشتری از افراد برگزار گردد که این امر با توجه به احتمال شیوع ویروس کرونا ناممکن است.

وی اضافه نمود: برای دفن بهداشتی جسد، سریع متوفی را به محل دفن منتقل می نمایند همچنین به خانواده بیمار در مورد اهمیت موضوع و دلایل انجام ندادن بعضی از مراسم و اهمیت اقدامات ویژه ای که انجام می گیرد، شرح لازم داده می گردد.

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تأکید کرد: با توجه به خطر بالای انتقال بیماری به وسیله تماس با جسد، جسد در کیسه مخصوص حمل قرار می گیرد همچنین افراد مسئول از تجهیزات حفاظت فردی کامل برای انتقال متوفی به داخل کیسه مخصوص استفاده می نمایند.

رفعتی اضافه نمود: محدودیت های پیش بینی شده برای تشییع و تدفین متوفیان کرونا برداشته نشده و در این زمینه هیچ گونه دستورالعملی از سوی ستاد ملی یا استانی مقابله با کرونا به معاونت بهداشتی ابلاغ نشده است.

وی گفت: کارکنان سردخانه و افراد درگیر در انتقال و تشیع جسد نیز از خطرهای زیستی احتمالی مطلع شده و آموزش های لازم را دریافت کردند.

رفعتی ادامه داد: درعین حال هنگام شستشوی میت از تجهیزات حفاظت فردی استفاده نموده و در خاتمه شستشو و دفن جسد نیز تمام وسایل باقیمانده از متوفی، عفونی محسوب شده و مطابق دستورالعمل های کشوری معدوم می شوند.

وی گفت: درصورتی که بستگان فرد متوفی تقاضای مشاهده جسد را داشته باشند، ضمن دریافت آموزش های لازم حفاظت فردی و پرهیز از هرگونه تماس، مشاهده جسد با همراهی کارشناس بیمارستان صورت می گیرد.

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه نمود: یک نفر از افراد خانواده بیمار که صاحب نفوذ بیشتری است برای توجیه و راهنمایی اعضای فامیل در پیشگیری از انجام اقدامات خطرناک از قبیل شستشو و لمس جنازه معین می گردد.

رفعتی ادامه داد: هنگام آماده کردن جنازه برای دفن توصیه شده که اقدام های احتیاطی نظیر استفاده از دستکش ضخیم لاستیکی به عنوان جفت دوم دستکش (لایه رویی)، بهره گیری از محلول سفیدنمایندۀ هیپوکلریت سدیم و پخش این محلول در اطراف جسد در صورت وجود نداشتن آب آهک، حمل جسد در کیسه مخصوص جنازه و پخش محلول سفیدنماینده یا آب آهک به کیسه، موردتوجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در صورت نبود کیسۀ مخصوص، جنازه در پارچه کتانی 2 لایه آغشته به محلول نیم درصد سفیدنماینده یا آب آهک پیچانده شده و به طور کامل نایلون پیچ می گردد سپس محلول های یادشده به آن پاشیده شده و در داخل تابوت قرار می گیرد.

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه نمود: یک کارمند بهداشتی برای رعایت احتیاط های ایمنی در طول جابجایی با جنازه همراه بوده و کارکنان بهداشتی هنگام حمل ونقل جنازه یا لمس آن از وسایل محافظت نماینده استفاده می نمایند.

رفعتی اضافه نمود: کارکنان بهداشتی ماده گندزدایی به همراه داشته و درصورتی که سطوح داخلی وسیله نقلیه و آمبولانس به ترشحات جنازه آغشته شد یا به هر دلیلی با جنازه و یا ترشحات آن تماس برقرار شد، از این مایع برای ضدعفونی و تمیز کردن استفاده می گردد.

وی گفت: افراد کوششگر و زحمت کشی در آرمستان همدان و در بخش حمل جسد متوفیان کرونا، غسالخانه و دفن اجساد خدمت رسانی می نمایند که خانواده جان باختگان و جامعه پزشکی قدردان کوشش و زحمات این عزیزان هستند.

وی بیان نمود: این افراد با تیم بهداشت محیط و معاونت بهداشتی درزمینهٔ رعایت اصول و نکات بهداشتی و تدفین اموات کرونایی همراهی و همکاری لازم را داشتند و ناظران بهداشتی حاضر در آرامستان از عملکرد آن ها ابراز رضایت کردند.

بگفته کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا 31 فروردین امسال بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، مجموع بیماران ویروس کرونا در کشور به 82 هزار و 211 نفر رسید که پنج هزار و 118 تن از آن ها جان باختند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 5844

به "بازماندگان متوفیان کرونا از تجمع در آرامستان پرهیز نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازماندگان متوفیان کرونا از تجمع در آرامستان پرهیز نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید