بهره برداری از عضویت در سازمان همکاری شانگهای نیازمند تعریف استراتژی است

به گزارش جعبه مهر، رئیس اتاق مشترک ایران و چین معتقد است: در صورتی پیوستن به سازمان ها و نهادهای چندجانبه و بین المللی برای پیشبرد اهداف مالی مؤثر هستند که برای بهره برداری از آنها استراتژی تعریف کنیم. باید ظرفیت های موجود را شناسایی نموده و برای استفاده از آنها با برنامه جلو برویم.

بهره برداری از عضویت در سازمان همکاری شانگهای نیازمند تعریف استراتژی است

مجیدرضا حریری در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران اضافه کرد: به طور کلی هرچقدر ایران بتواند در سازمان ها و نهادهای بین المللی و منطقه ای عضویت پیدا کند به نفع کشور خواهد بود. فعالیت های سازمان همکاری شانگهای شاید بیشتر جنبه سیاسی و امنیتی داشته باشد؛ اما بدون شک از منظر مالی هم عوایدی برای کشور خواهد داشت.

بر اساس اظهارات او این سازمان دارای صندوقی است که تسهیلات بدون بهره و کم بهره به اعضای خود می دهد. این تسهیلات با هدف توسعه زیرساخت ها پرداخت می گردد و با عضویت در آن امکان استفاده بالقوه از این تسهیلات فراهم می گردد و امیدواریم این امکان به فعل هم برسد.

این فعال مالی از منظر دیگر اعضای سازمان همکاری شانگهای را کشورهایی برشمرد که در آینده بازیگرهای اصلی اقتصاد جهانی خواهند بود و از سویی تعدادی از آنها همین امروز هم در صحنه مالی بسیار اثرگذار عمل می نمایند. بعلاوه بیش از 40 درصد جمعیت جهان عضو سازمان بوده و عضویت ایران در آن امکان دسترسی به این بازار عظیم را برای کشور مهیا نموده است.

بر اساس اظهارات حریری، ایران و روسیه به اسم دو کشوری که از نظر ذخایر انرژی در جهان سرآمد هستند عضو این سازمان بوده و درعین حال هند و چین به اسم بیشترین مصرف نمایندگان انرژی هم در همین سازمان عضویت دارند. بنابراین زمینه رایزنی و تبادل انرژی بین اعضا آسان تر از گذشته خواهد بود.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین یادآور شد: هر چه ایران در پیمان های چندجانبه و بین المللی عضو گردد، به نفع آن خواهد بود. ایران امروز در عین حال که سند همکاری 25 ساله با چین دارد و از سویی عضو اتحادیه مالی اوراسیاست، به عضویت سازمان همکاری شانگهای هم درآمده و این فرایند می تواند برای آینده اقتصاد کشور اثرات مثبتی داشته باشد.

او ادامه داد: فراموش نکنیم که عضویت صرف کافی نیست و اگر قرار است شاهد اثرات مثبت این عضویت ها باشیم باید با برنامه حرکت کنیم و پیشنهادهای عملی برای استفاده از ظرفیت هایی که این پیمان ها در اختیارمان قرار می دهند، ارائه دهیم. در این مرحله نیازمند فرصت شناسی و هوشمندی مسئولان و تصمیم سازان کشور هستیم.

این فعال مالی با توجه به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای توجه به ابتکار احیای جاده ابریشم با اسم یک کمربند-یک جاده از سوی دولت چین را بسیار ضروری خواند و ادامه داد: عضویت در این سازمان شرایطی را در اختیار ایران قرار می دهد که بتواند نقش پررنگ تری در پروژه یک کمربند-یک جاده و سایر پروژه های تجاری و مالی موجود در منطقه ایفا نماید البته مشروط بر اینکه بتوانیم بر اساس یک مدل و طرح تعیین و برنامه ریزی شده حرکت کنیم.

ایران به تازگی و در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای توانست بعد از 15 سال که عضو ناظر بود، عضویت کامل در این سازمان را کسب کند. در حال حاضر چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، هند، پاکستان، ازبکستان و ایران اعضای سازمان را تشکیل می دهند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10897

به "بهره برداری از عضویت در سازمان همکاری شانگهای نیازمند تعریف استراتژی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهره برداری از عضویت در سازمان همکاری شانگهای نیازمند تعریف استراتژی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید