تربیت دانش آموزان خلاق با آموزش های نوین بر محور فلسفه، فواید فلسفه برای بچه ها چیست؟

به گزارش جعبه مهر، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس با توجه به معایب آموزش سنتی گفت: برای توسعه کشور نیاز است که آموزش های نوین بر محور فلسفه به دلیل فراگیری موضوع و خلاق کردن دانش آموز جایگزین آموزش سنتی شود.

تربیت دانش آموزان خلاق با آموزش های نوین بر محور فلسفه، فواید فلسفه برای بچه ها چیست؟

محسن محمودی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری خبرنگاران در بندرعباس، فلسفه برای بچه ها و نوجوانان را روش جدید آموزشی دانست که معایب آموزش و پرورش سنتی را ندارد. در آموزش سنتی؛ حافظه محوری، پاسخ محوری، سخنرانی یکطرفه معلم و رقابت برای کسب نمره اساس کار است که موجب می گردد پرسشگری، مباحثه، مصاحبه و مشارکت جمعی، تفکر انتقادی و خلاقیت که از مهم ترین مهارت های لازم برای زندگی روانی و اجتماعی هستند در دانش آموز به حاشیه رانده گردد.

مقلدان و مصرف کنندگان دانش

وی گفت: امروزه متخصصان تعلیم و تربیت در ایران سخن از مرگ مدرسه می گویند. در مدارس حافظه محور و ناکارآمد ما، بچه ها که به طور طبیعی و فطری میل و علاقه به دانستن دارند، یعنی فیلسوفان کوچکند (فیلسوف یعنی عاشق دانستن و فلسفه یعنی عشق به دانایی) به مقلدان و مصرف کنندگان دانش تبدیل می شوند که توانایی تولید دانش در راستای تغییر کیفیت در زندگی خود و دیگران را ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه نمود: در روش سنتی آموزش، بچه ها در بزرگسالی موجوداتی خودپرست، حسود و اهل رقابت برای کسب مدرک، قدرت و ثروت بدون توجه به منافع عمومی می شوند؛ در حالی که در روش نوین آموزش، انجام کار تیمی، منافع عمومی، توسعه همه جانبه کشور و ... در خبرنگارانن جان و روحی تازه می گیرد.

وی گفت: اغلب بچه ها، نوجوانان و بزرگسالان در نظام آموزش سنتی دچار تنبلی فکری، ناشادی و خجالتی می شوند که با کوچک ترین مشکل و مسئله ای در زندگی واقعی، خود را می بازند و به جای حل مسائل، صورت مسئله را پاک می کنند و این یکی از بزرگ ترین دلایلی است که ما در کارهای تیمی از حوزه تحقیقاتی، پژوهش، ورزش و ارتباطات اجتماعی و... گرفته تا آخر پیروز عمل نمی کنیم؛ زیرا قائم به فرد تربیت شده و کار تیمی را بلد نیستیم و تمایلی به انجام آن نداریم.

در حلقه های کندوکاو فلسفی برای بچه ها چه می گذرد؟

محمودی بیان کرد: در حلقه های کندوکاو فلسفی برای بچه ها، تعالیم پیچیده فیلسوفان آموخته نمی گردد؛ بلکه متناسب با هر سنی، داستان های فکری نوشته شده است که خود کودک یا معلم (که دیگر دانای کل و سلطه گر نیست و به او تسهیل گر و هماهنگ کننده گفته می گردد) آن را خوانده سپس گفت و شنود جمعی و مباحثه، پرسشگری و تأمل و اکتشاف درباره موضوع آغاز می گردد و بچه ها شجاعانه پرسشگری و ابراز وجود می کنند و با مشارکت جمعی خودباوری در خبرنگارانن تقویت می گردد و می آموزند که هم پرسش کنند و هم مورد پرسش واقع شوند. خبرنگارانن یاد می گیرند علاوه بر اینکه گوینده فعالی باشند، مخاطب فعالی نیز باشند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بچه ها در حلقه های کندوکاو فلسفی، تفکر انتقادی را یاد می گیرند یعنی بدون استدلال نه چیزی را انکار و نه قبول کنند و رد و قبول مطلبی نه از سر اجبار، ترس و تلقین؛ بلکه از سر تحقیق و آگاهی و حق انتخاب باشد، یکی از نتایج این نوع تفکر، مقابله با سلطه گری و سلطه پذیری و گسترش صلح، تفاهم و دوستی از طریق مصاحبه است.

عضو هیئت علمی گروه فلسفه اضافه نمود: در این روش جدید که البته سابقه آن در دوران باستان به روش دیالکتیکی (مصاحبهیی) سقراط برمی گردد و در دوران جدید ماتیو لیپمن، فیلسوف آمریکایی مؤسس فلسفه برای بچه ها است، آموزش فرایندی مفرح و لذت بخش است که علاوه بر فواید ذکرشده، باعث می گردد بچه ها و نوجوانان اسیر خودمحوری نشوند و بتوانند از زوایای مختلف و از دیدگاه های دیگران هم به یک موضوع و مسئله نگاه کنند و در حل مسائل زندگی فقط به یک راه چاره نیندیشند و انعطاف پذیری را یاد بگیرند و در نظریات مخالف دیگران نیز تأمل کنند و اگر لازم بود از آن هم بهره ببرند و فروتنی مشورت با دیگران را بیاموزند.

وی بیان کرد: این برنامه بر اساس تشکیل کارگاه های آموزشی که توأم با بازی و قصه گویی است، بچه ها یاد می گیرند که از قدرت ذهنشان استفاده و تبادل نظر کنند و با تقویت اعتماد به نفسشان می آموزند که انتقادپذیر و خوداصلاحگر نیز باشند و در ضمنً متوجه می شوند که برای داشتن یک رابطه مؤثر، خوب گوش کردن را یاد بگیرند و بر سر یک موضوع با دلایل روشن به توافق برسند.

محمودی شرح داد: از نظر کارشناسان فبک (فلسفه برای بچه ها)، بچه ها بعد از گذراندن این کلاس ها دیگر ترسی از حرف زدن نخواهند داشت و از مورد قضاوت قرارگرفتن ناراحت نمی شوند. خبرنگارانن در طول این کلاس ها یاد می گیرند که خودشان را در جایگاه طرف مقابل قرار دهند تا حرف های بقیه را بهتر متوجه بشوند و بتوانند موضوعات را بهتر طبقه بندی کنند و مسائل را به شیوه درست بیان و منطقی تر فکر کنند.

فواید فلسفه برای بچه ها

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، برخی از فواید فلسفه برای بچه ها را پرورش مهارت های تفکر خلاق و نوآوری، توانمندسازی بچه ها در امر مصاحبه و یادگیری آداب مصاحبه، افزایش مهارت های کلامی و شنیداری، پرورش علاقه مندی بچه ها و نوجوانان به آموختن، پرسشگری، استدلال و پژوهش،کاربردی سازی مفاهیم منطقی و فلسفی در زندگی روزمره، آموزش مهارت های زندگی و ارتباط سالم، پرورش هوش اخلاقی و دوری از سلطه گری و سلطه پذیری ، افزایش عزت نفس و جرئت مندی (نه زورگویی و نه زورشنوی)، تقویت تفکر انتقادی و حل مسئله و پرهیز از خشونت (خشونت نمره) برشمرد.

وی ابراز امیدواری کرد که جایگزینی این روش نوین هرچه سریع تر در حوزه آموزش و پرورش بتواند تغییرات شگرفی در توسعه کشور به وجود آورد.

4062/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 14 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6335

به "تربیت دانش آموزان خلاق با آموزش های نوین بر محور فلسفه، فواید فلسفه برای بچه ها چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تربیت دانش آموزان خلاق با آموزش های نوین بر محور فلسفه، فواید فلسفه برای بچه ها چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید