تعویض کاشی سرویس بهداشتی ؛ مراحل کامل کاشی کاری

به گزارش جعبه مهر، کاشی کاری سرویس های بهداشتی به دلیل تماس پیوسته با رطوبت یکی از مهم ترین قسمت های هر ساختمان به شمار می فرایند. کاشی ها بعد از استفاده مکرر و با گذشت چند سال درخشندگی و زیبایی خود را از دست می دهند و از طرفی هم سبک و طراحی آن ها قدیمی می گردد و از این رو بسیاری تصمیم به تعویض آن ها می گیرند. کاشی کاری در سرویس های بهداشتی به دلیل کوچک بودن فضا و همچنین کاشی کاری کف و دیوار با دشواری های خاص خود روبه رو است و طی مراحل خاصی صورت می گیرد. در این مقاله سعی نموده ایم که تمامی مراحل برای تعویض کاشی سرویس بهداشتی را توضیح دهیم.

تعویض کاشی سرویس بهداشتی ؛ مراحل کامل کاشی کاری

اندازه گیری سطوح موردنظر قبل از تعویض کاشی سرویس بهداشتی

قبل از آغاز به کاشی کاری یا حتی قبل از آغاز به کندن کاشی های قدیمی، ابعاد دقیق سطح موردنظر را اندازه گیری کنید و بر اساس این ابعاد تعداد مورد احتیاج کاشی های جدید ا محاسبه. نگران فضای لازم میان کاشی ها برای ماده چسبنده نباشید زیرا که این ماده هر چه که باشد فضای بسیار کمی را اشغال می نماید و متعاقباً مزاحم کار شما نخواهد شد. در هنگام خرید کاشی های جدید سعی کنید که بر اساس مقدار کاشی محاسبه شده حتماً یک بسته کاشی اضافه نیز تهیه کنید.

کندن کاشی های قدیمی برای تعویض کاشی سرویس بهداشتی

برای کندن کاشی های قدیمی می توانید که از اسکنه یا قلم درز و یک چکش بهره ببرید. سعی کنید که برای کاهش آلودگی صوتی حتماً از چکش های پلاستیکی مخصوص بهره ببرید. برای اینکه قلم عرضه جاگیری خوبی داشته باشد حتماً محل استقرار قلم درز را بتراشید و مواد چسبنده را حذف کنید. برای آغاز قلم درز را با زاویه تقریباً 45 درجه در فاصله میان دو کاشی قرار دهید.

با ضربه های آرام و آهسته کاشی را یکجا و سالم جدا کنید چون جدا کردن خرده های کوچک کاشی مانده به دیوار واقعاً وقت گیر و خسته نماینده است. بهترین روش برای جدا کردن کاشی ها آغاز از گوشه ها یا از بالای سطح موردنظر است.

پر کردن شکاف و ترک های ایجاد شده در دیوار

جدا کردن کاشی ها آسیب هایی را به سطح موردنظر وارد خواهد آورد. با استفاده از کاردک و بتونه به پر کردن تمامی درزها و شکاف های موجود اقدام کنید. تا خشک شدن کامل بتونه کاری ها صبر کنید. مدت زمان لازم برای خشک شدن انواع جدید بتونه 4 تا 6 ساعت و انواع قدیمی هم می تواند 1 تا 2 روز نیز طول بکشد.

صاف کردن و تمیزکاری دیوار با کاغذ سنباده

با استفاده از کاغذ سمباده درشت تمامی برآمدگی های حاصل از بتونه کاری را کاملاً صاف کنید. سمباده کشی همچنین به حذف خراش ها و درزهای بسیار کوچک یاری خواهد نمود. بعد از تمام شدن کار با سنباده درشت، با استفاده از سنباده های شماره 100 یا 80 که مقداری ریزتر هستند، دستی به سطح موردنظر بکشید تا یک بستر کاملاً صاف و مناسب برای چسباندن کاشی فراهم گردد. با توجه به گرد و خاک حاصل شده از کشیدن سنباده حتماً از ماسک بهره ببرید.

تمیز کردن دیوار بعد از کشیدن سمباده

گرد و خاک های حاصل از کشیدن سنباده به سطح مورد نظر می چسبند و مانع از ایجاد چسبندگی مناسب میان مواد چسبنده و کاشی به دیوار می شوند. برای تمیز کردن دیوار از یک پارچه نمدار و یا یک اسفنج مرطوب موردنظر بهره ببرید. دقت کنید که زیاده روی نکنید و دیوار خیلی خیس نگردد. هم چنین اگر هم سطح موردنظر خیلی عظیم است هر از گاهی از تمیز بودن آبی که از آن برای مرطوب کردن پارچه یا اسفنج استفاده می کنید مطمئن شوید.

عایق کاری در صورت احتیاج در تعویض کاشی سرویس بهداشتی

بعد از حذف کاشی های قدیمی و بتونه کاری نوبت به عایق کاری می رسد. البته عایق کاری ها از قبل وجود دارند و شاید احتیاجی به تکرار آن نباشد ولی خب اشاید ضربات ناشی از کندن کاشی ها آسیب هایی را به عایق کاری سرویس بهداشتی وارد نموده باشد. به این منظور عایق کاری را با دقت آنالیز کنید.

آغاز کاشی کاری و آغشته کردن دیوار به ماده چسبنده

ماده چسبنده به اندازه یک مشت را روی یک سمت مال قرار دهید. ماله را از گوشه انتهایی دیوار به سمت خود بکشید و سعی کنید با یک آهنگ یکنواخت کار را به پیش ببرید تا یک لایه مناسب با ضخامت یکسان از مواد چسبنده تشکیل دهید. در هر بار فضای مورد احتیاج برای 2 تا 3 کاشی را به ماده چسبنده آغشته کنید. برای تمیزکاری و بالا بردن کیفیت کار هر از گاهی اقتصادی خود را کاملاً تمیز کنید.

ایجاد شیارهای کوچک بر روی ماده چسبنده

برای افزایش چسبندگی میان کاشی و ماده چسبنده بهتر است که شیار های کوچکی را بر روی آن ایجاد کرد. برای این کار ماله یا کاردک خود را محکم در دست بگیرید و آن را با زاویه 45 درجه نسبت به دیوار قرار بدهید. ماله را در راستای دیوار برای ایجاد شیار های مناسب و با یک فشار یکنواخت حرکت دهید. توجه داشته باشید که این مرحله از کار ضروری نیست و صرفاً بابت محکم کاری و بالا بردن کیفیت نهایی کار است.

تعویض کاشی سرویس بهداشتی: نصب اولین کاشی

با دقت هر چه تمام تر اولین کاشی خود را در محل مناسب تنظیم کنید و برای ایجاد چسبندگی به کاشی فشار وارد کنید. برای جلوگیری از تشکیل حباب های هوا سعی کنید که قبل از محکم شدن کاشی آن را به آرامی کمی در همه جهات تکان دهید.

سپس طبق چیدمانی که قبلاً در نظر گرفته اید کار خود را به پیش ببرید. توجه داشته باشید هر بار روی بخش کوچکی از سطح موردنظر کار کنید. شاید مقداری ماده چسبنده از لا به لای کاشی ها در اثر فشاری که وارد می کنید بیرون بزند در این صورت آن را با یک پارچه نمدار یا اسفنج مرطوب به آرامی پاک کنید.

استفاده از جدانماینده ها در تعویض کاشی سرویس بهداشتی

هنگامی که مشغول بهم چسباندن دانه به دانه کاشی ها هستید از جدانماینده های پلاستیکی بهره ببرید تا از وجود فضای لازم و مناسب برای ماده چسبنده در میان کاشی ها اطمینان حاصل کنید. توصیه می گردد که برای بالا بردن کیفیت نهایی کار حتماً از همان ابتدا از جدانماینده های پلاستیکی بهره ببرید. این جدانماینده ها نه تنها موجب افزایش چسبندگی میان کاشی ها می شوند بلکه همچنین به تراز کردن هر چه بهتر کاشی ها نیز بسیار یاری می نمایند.

اعمال ملاط یا دوغاب در فاصله میان کاشی ها

بعد از این که تمامی سطح موردنظر را کاشی کاری کردید نوبت آن است که فضای میان کاشی ها که در اثر استفاده از جدانماینده شکل گرفته است را پر کنید. این دوغاب فاصله میان کاشی ها را پر می نماید و چسبندگی آن ها به دیوار و به یکدیگر را افزایش می دهد.

بعد از کندن جدا نماینده ها، 15 دقیقه صبر کنید و سپس از دوغاب موردنظر بهره ببرید. برای پرهیز از ایجاد هرگونه خراش و کثیف کاری بر روی کاشی ها سعی کنید که حتماً از وسایل نرم مانند پارچه یا اسفنج برای اعمال دوغاب بهره ببرید.

ممکن است که دوغاب تمامی سطح کاشی را کثیف کند ولی نگرانی از این بابت نیست و بعد از اتمام کار می توانید که کاشی ها را کاملاً و به راحتی تمیز کنید. برای این کار بعد از 30 دقیقه از تمام شدن دوغاب کاری فاصله میان کاشی ها، با یک پارچه یا اسفنج مرطوب می توانید که به تمیزکاری آن ها بپردازید.

دست آخر هم می توانید بعد از یک ساعت و خشک شدن کامل دوغاب ، با یک اسفنج یا پارچه خشک گرد و غبار های روی سطح کاشی ها را پاک کنید.

ثبت سفارش آنلاین خدمات کاشی کاری و سرامیک کاری

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 5951

به "تعویض کاشی سرویس بهداشتی ؛ مراحل کامل کاشی کاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعویض کاشی سرویس بهداشتی ؛ مراحل کامل کاشی کاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید