فراوری برق در پاییز سال جاری نسبت به سال قبل 18.6 درصد گران تر شد

به گزارش جعبه مهر، گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد در پاییز سال جاری تورم سالانه تولیدکننده برق به 30.6 درصد رسیده است. اگرچه این عدد نسبت به تورم سالانه در تابستان سال جاری، 7.1 درصد کاهش داشته اما همچنان افزایشی است. بعلاوه تورم سالانه تولیدکننده برق نسبت به تورم سالانه این بخش در فصل تابستان، برای اوج بار 28، میان بار34.9 و کم بار 24.4 بوده است.

فراوری برق در پاییز سال جاری نسبت به سال قبل 18.6 درصد گران تر شد

بر اساس این گزارش در پاییز سال جاری تورم نقطه به نقطه تولیدکننده برق به 18.6 درصد رسیده که نسبت به تورم نقطه به نقطه این بخش در تابستان 0.4 درصد کاهش داشته است. این عدد به این معناست که میانگین قیمت دریافتی از سوی نیروگاه های برق به ازای فروش محصول خود به شرکت های توزیع برق، در پاییز سال جاری نسبت به پاییز سال قبل، 18.6 درصد افزایش داشته است. تورم نقطه به نقطه در این فصل نسبت به تورم نقطه به نقطه در فصل قبلی، برای ساعات مختلف اوج بار 20.7 ، میان بار20.5 و کم بار 13.4 بوده است.

بعلاوه تورم فصلی در پاییز سال جاری به 6.9 درصد رسید که در مقایسه با تورم فصلی تابستان سال جاری، 6.8 درصد افزایش دارد. در این فصل، تورم فصلی نسبت به تورم فصلی تابستان، برای اوج بار4.7، میان بار 6.9 و کم بار8.5 درصد بوده است.

گران تر شدن برق نیروگاه ها به عنوان یک عامل تورمی در هزینه های تمام شده کارخانه ها و واحدهای تولیدی خود را نشان خواهد داد. این در حالی است که بر اساس لایحه بودجه 1401 دولت قرار است با حذف یارانه مربوط به مصرف برق واحدهای صنعتی و تولیدی قیمت برق مصرفی آنها را واقعی کند. بنابراین باید در انتظار تشدید اثرات افزایش قیمت برق بر هزینه تمام شده واحدهای صنعتی و تولیدی باشیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 20 فروردین 1401 بروزرسانی: 20 فروردین 1401 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 11098

به "فراوری برق در پاییز سال جاری نسبت به سال قبل 18.6 درصد گران تر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری برق در پاییز سال جاری نسبت به سال قبل 18.6 درصد گران تر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید