تکمیل موزه پاسارگاد؛ مکانی برای نگهداری اشیا هخامنشی

به گزارش جعبه مهر، مجموع اشیای باستانی امپراتوری هخامنشیان از نقاط مختلف کشور تجمیع می شود تا پس از تاسیس موزه بزرگ پاسارگاد در این مجموعه قرار گیرد.

تکمیل موزه پاسارگاد؛ مکانی برای نگهداری اشیا هخامنشی

پروژه طراحی و ساخت بنای موزه پاسارگاد در فاصله 500 متری مقبره کوروش در سال 1349 به گروه مهندسین مشاور امانت که طراح بناهای مهمی از جمله میدان و برج آزادی تهران، ساختمان سازمان میراث فرهنگی کشور و دانشگاه صنعتی شریف بودند، سپرده شد.

در سال 1355 نقشه هایی شامل معماری، سازه، تاسیسات و همچنین مسیری برای حرکت بازدیدکنندگان به سمت موزه پاسارگاد طراحی شده بود که از جمله ویژگی های آن، مخفی بودن موزه در زیرزمین بود تا محوطه پاسارگاد تحت تاثیر آن قرار نگیرد.

در این موزه فضاهایی مانند گالری، گنجینه، سمعی بصری، نمایشگاه موقت، کتابخانه، سالن کنفرانس، نگهبانی و تاسیسات و پشتیبانی طراحی شده که شکل اصلی آن به صورت یک جعبه بتنی T شکل است و از بلوک A, B , C تشکیل شده است.

حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد دراین باره گفت:

کارهای زمین این موزه چهار هکتاری با زیربنای پنج هزار متر مربع، تا 30 درصد در دهه 50 خورشیدی اجرا شده بود که پس از وقوع انقلاب اسلامی و شرایط جنگ تحمیلی برای مدتی متوقف ماند.

فدایی در ادامه افزود:

بعد از انقلاب در سال های 74 و 75 ساخت موزه با اضافه شدن دو گالری در طرفین ساختمان ادامه پیدا می کند و در سال های بعد، اداره کل میراث فرهنگی فارس هر ساله یک بخش از اعتبار مالی خودش را به پیشرفت فیزیکی این بنا اختصاص داده و در حال حاضر پیشرفت پروژه به 60 درصد رسیده و تخمین زده شده است که ادامه این پروژه نیازمند مبلغی در حدود 12 میلیارد تومان است. ما تمایل داریم حامیان مالی مثل بانک ها یا بخش های خصوصی برای این منظور پیش قدم شوند و اگر چنین شود، بین دو تا سه سال آینده این موزه به طور کامل راه اندازی خواهد شد. در شرایط حاضر، ساخت بنای اصلی موزه رو به اتمام است اما از این پس باید وارد طراحی فضاهای داخلی، نازک کاری ها، طرح های محتوایی، ویترین ها و تزیینات شویم.

فدایی عقیده دارد موزه پاسارگاد یک موزه تخصصی در حوزه هخامنشی است و غیر از موزه ملی که یک بخش آن به هخامنشیان اختصاص دارد، کمتر موزه ای در این حوزه داریم.

او اظهار کرد:

موزه تخت جمشید در دل پرسپولیس با ابعاد چند صد مترمربعی بسیار کوچک است که استاندارد های لازم موزه ای را هم ندارد و در حال حاضر فقط به اشیای مکشوفه تخت جمشید اختصاص پیدا کرده است.

ساختمان مجذوب کننده موزه پاسارگاد که خودش ارزش موزه ای دارد و با اشیای داخل آن، موزه در موزه محسوب می شود هیچ محدودیتی برای افزایش مساحت و طراحی های ویژه نخواهد داشت.

او در پایان افزود:

با راه اندازی این موزه و تامین ایمنی و استانداردها، همه اشیای مربوط به امپراتوری هخامنشی که در سایر موزه های ایران است، مثل لوح زرین که در موزه ملی قرار دراد، جمع آوری شده و به طور اختصاصی یک موزه بی نظیر از اشیا و آثار آن دوران در اینجا به نمایش در خواهد آمد.

منبع عکس: ایرنا

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 31 خرداد 1401 بروزرسانی: 31 خرداد 1401 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 11164

به "تکمیل موزه پاسارگاد؛ مکانی برای نگهداری اشیا هخامنشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکمیل موزه پاسارگاد؛ مکانی برای نگهداری اشیا هخامنشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید