جزئیات وام کسب و کارهای کرونازده

به گزارش جعبه مهر، طبق اعلام دولت، کسب وکارهای 10رسته شغلی که از کرونا آسیب دیده اند از طریق پرداخت تسهیلات به کارفرماها حمایت می شوند. مجموع اعتبار درنظر گرفته شده برای این منظور 52 هزار میلیارد تومان است که از اردیبهشت با نرخ سود 12درصد به افراد واجد شرایط اعطا خواهد شد.

جزئیات وام کسب و کارهای کرونازده

به گزارش خبرنگاران، ، ستاد مقابله با کرونا 75هزار میلیارد تومان برای جبران خسارت های مالی کرونا به کسب وکارها و معیشت مردم درنظر گرفته است که 52هزار میلیارد تومان از آن مخصوص اعطای تسهیلات به واجدان شرایط در کسب وکارهای آسیب دیده از کروناست. این منابع از محل آزادسازی 25هزار میلیارد تومان از ذخیره قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی با نرخ سود صفر و 50هزار میلیارد تومان آورده بانک ها با نرخ سود 18درصد تأمین شده و با نرخ بهره 12درصد، به شاغلان 10 رسته شغلی که در جریان شیوع کرونا با محدودیت یا آسیب مالی روبرو شده اند، تخصیص می یابد. به گفته رئیس جمهوری، افراد مشمول این مصوبه مشروط به اینکه در دوران مبارزه با کرونا کارگران خود را اخراج نکرده باشند از اواخر اردیبهشت می توانند این تسهیلات را دریافت کنند.

  • پیش بینی صندوق بین المللی پول از رکود بیسابقه جهان در سال آینده | شرایط ایران
  • مأموریت حفظ اشتغال

بررسی اظهارات دولتمردان، به ویژه رئیس جمهوری نشان می دهد تسهیلات حمایت از کسب وکارها در دوره شیوع کرونا با هدف حفظ اشتغال موجود، از طریق کمک مالی به کارفرمایان انجام می شود و لزوماً به کارگران آسیب دیده از کرونا تسهیلات مستقیمی پرداخت نمی شود. براساس تمهیدات ستاد مقابله با کرونا، کارگرانی که مشمول قانون کار باشند و حق بیمه بیکاری آنها پرداخت شده می توانند از طریق ثبت نام در سامانه بیمه بیکاری نسبت به دریافت مستمری بیکاری اقدام کنند. برای این منظور 5هزار میلیارد تومان نیز با مصوبه ستاد مقابله با کرونا به صندوق بیمه بیکاری تأمین اجتماعی واریز شده تا این سازمان در تأمین منابع مورجهانز برای پرداخت مستمری به بیکارشدگان کرونا با مسئله ای روبرو نشود.

  • سر بی کلاه کارگران روزمزد

اگرچه دولت اعتبار قابل توجهی برای جبران خسارت های مالی کرونا در حوزه کسب وکارهای کوچک و خویش فرما در 10رسته شغلی درنظر گرفته و بر توزیع دقیق آن نیز تأکید دارد؛ اما با بررسی این 10رسته شغلی تعیین می شود بخشی از کارگران این مشاغل روزمزد یا فاقد پوشش بیمه کارفرمایی هستند که در این صورت یا اعطای تسهیلات به کارفرما کمکی به کارگر بیکار شده در دوره کرونا نمی کند یا عملاً کارگر ازنظر بیمه قابل شناسایی نیست و کارفرمای آن اصلاً مشمول دریافت تسهیلات عبور از کرونا نمی شود.

  • گلایه رانندگان اتوبوس

در میان 10رسته شغلی معرفی شده از ستاد مقابله با کرونا، بزرگ ترین رسته ای که قرار است حمایت شود، فعالان حوزه حمل ونقل جاده ای مسافر و بار هستند که یک میلیون و 302هزار و 400نفر را در بر می گیرد و به تنهایی 35.4درصد از مجموع شاغلان آسیب دیده از کرونا را شامل می شود؛ درحالی که این افراد، به خصوص در حوزه حمل ونقل عمومی مسافر در تماس با خبرنگاران از بیکاری اجباری در 2 ماه اخیر خبر داده اند. علی عابدی، راننده اتوبوس بین شهری در گفت وگو با خبرنگاران می گوید: رانندگان اتوبوس به ازای هر سرویس 100هزار تومان حقوق می گیرند و با احتساب 15روز حق کار و 2روز مرخصی، در نهایت هرماه می توانند 28سرویس انجام داده و 2.8میلیون تومان حقوق بگیرند. به گفته او، جدا از هزینه معمول شغل رانندگی، از این مبلغ باید ماهانه 380هزار تومان به عنوان حق بیمه خویش فرما به حساب تأمین اجتماعی واریز شود و درصورت تأخیر مشمول پرداخت جریمه نیز خواهد شد. او با انتقاد از اینکه رانندگان بین شهری همچنان مکلف به پرداخت حق بیمه هستند و حتی مشمول بیمه بیکاری نیز نیستند، می افزاید: رانندگی نه جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب می شود و نه از مزایای سرانجام خدمت یا حین خدمت بهره مند است؛ اما انتظار می رود در شرایط شیوع کرونا که کسب وکار این افراد به کلی تعطیل شده، به عنوان شهفرایندان کشور مانند دیگر مشاغل مورد حمایت قرار بگیرند. به گفته این فعال، حوزه حمل ونقل، رانندگان برون شهری در 2 ماه گذشته فاقد درآمد بوده اند و فشار این مسئله برای کسانی که مثلاً برای خرید اتوبوس باید اقساط سنگینی بپردازند تا جایی بوده که اخیراً در یک مورد به خودکشی راننده ختم شده است. او همچنین با اشاره به اینکه به تازگی 13نفر از 20نفر مسافر یک دستگاه اتوبوس در جهت شیراز، مشکوک به ابتلای کرونا تشخیص داده شده اند، می گوید: حمل ونقل عمومی بخش مهمی از زنجیره انتقال کروناست که با خانه نشینی رانندگان قطع شده ؛ اما این کار به قطع درآمد این افراد هم منجر شده که باید مورد توجه قرار بگیرد.

  • جزئیات حمایت از بنگاه ها

طبق اظهارات متولیان دولتی، در جریان حمایت از کسب وکارهای آسیب دیده، بنگاه های دارای کارگر براساس اطلاعات بیمه ای مشمول دریافت حمایت شناخته می شوند و درصورت حفظ کارگران خود تسهیلات می گیرند. آن گونه که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید؛ بنا به اهمیت حفظ اشتغال و پیشگیری از بیکاری کارگران، کارفرمایان رسته های ده گانه آسیب دیده از کرونا، برای حفظ سطح اشتغال کارگاه ها جلوگیری از افزایش بیکاری، به ازای هر کارگر وام های 12 و 16 میلیون تومانی با نرخ سود 12درصد دریافت خواهند کرد. دیروز محمد شریعتمداری در جلسه با رئیس و اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه بیکاران کرونا از طریق بیمه بیکاری نیز حمایت می شوند گفت: فرایند افزایش بیکاری در تمامی کشورها نگران کننده است و در ایران نیز تا به امروز 600 هزار نفر در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کرده اند که پیش بینی های لازم برای حمایت از آنها درنظر گرفته شده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اختصاص 5هزار میلیارد تومان از محل اعتبار صندوق توسعه ملی برای پرداخت مقرری بیمه بیکاری به این کارگران خبر داد و گفت: 14 هزار میلیارد تومان نیز در حوزه درمان هزینه می شود که امید است بخشی از این مبلغ به حوزه درمان سازمان تأمین اجتماعی اختصاص یابد.

  • راهنمای دریافت وام یک میلیون تومانی | این طرح به شما کمک می کند

براساس آمارهای رسمی، 35.4درصد از شاغلان آسیب دیده از کرونا در حوزه حمل ونقل بین شهری فعال هستند که به نظر می رسد با سازوکار فعلی از حمایت بهره ­مند نخواهند شد.

کارفرماهای مشمول، مشروط به اینکه در دوران مبارزه با کرونا کارگران خود را اخراج نکرده باشند، از اواخر اردیبهشت می توانند این تسهیلات را دریافت کنند.

  • کرونا؛ گرسنگان جهان دوبرابر شدند

منبع: روزنامه خبرنگاران 28 فروردین. خبرنگار احمد میرخدایی

مجله کامپیوتر: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

تایلند: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 5764

به "جزئیات وام کسب و کارهای کرونازده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات وام کسب و کارهای کرونازده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید