حناچی: دولت برای نوسازی و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی همراه شهرداری است
به گزارش جعبه مهر، خبرنگاران آنلاین:شهردار تهران صبح سه شنبه 28 خرداد در آئین بهره برداری و توسعه ناوگان شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران بر فرهنگ سازی بیشتر برای عدم استفاده از خودروی شخصی تاکید و اظهار داشت دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با شهرداری همراهی جدی دارد.
به گزارش شهرنوشت، پیروز حناچی، شهردار تهران در آیین بهره برداری و توسعه ناوگان شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران که صبح امروز در بوستان گفت وگو برگزار گردید، گفت: از همکارانم تشکر می کنم که به یکی از مهم ترین مسائل مردم شهر تهران پرداختند و امروز به خاطر این هدف اینجا جمع شده ایم. در نظرسنجی هایی که در آخر شهریور 96 از مردم تهران پرسیده شد موضوع آلودگی و ترافیک اصلی ترین مشکل تهران از نظر مردم بود. امروز شاید مشکل مالی به صدر جدول رسیده باشد اما آلودگی و ترافیک از لیست مسائل مردم تهران حذف نشده است. پس من به عنوان شهردار تهران و شما به عنوان متولیان این امر باید به این موضوع به شکل پیوسته با مبانی نظری روشن بپردازیم. برآیند همه تصمیمات ما باید منجر به افزایش سهم حمل و نقل عمومی در تردد در شهر تهران باشد و نتیجه فعالیت های ما کاهش حمل و نقل با استفاده از خودروی شخصی باشد. این سیاست عمومی همه کلان شهرهای جهانست. متاسفانه به دلیل این که ما این مبانی نظری را پیوسته در سیاست هایمان تعقیب ننموده ایم به این هدف نرسیده ایم و سهم خودروهای شخصی در حمل و نقل عمومی شهر تهران بیشتر از سایر وسایل حمل و نقل است.
او در ادامه گفت: در این شرایط سخت مالی توسعه حمل و نقل عمومی کار ساده ای نیست. حالا در دوره جدید شورا و شهرداری بهره برداری از دو خط مترو و ایستگاه های جدید کوششی برای پر کردن خلاءهای حمل و نقل است که مترو می تواند آن را پر کند اما در بعضی نقاط شهر و بعضی معابر مسافر ها کم هستند و نیازی به استفاده از اتوبوس نیست؛ در نتیجه مینی بوس ها در این معابر مورد استفاده قرار می گیرند.
حناچی با تاکید بر توسعه محورهای پیاده و دوچرخه سواری در پایتخت گفت: مطالعات نشان می دهد که 80 درصد آلودگی در تهران مربوط به خودروهایی است که از سوخت فسیلی استفاده می نمایند و 40 درصد هم مربوط به خودروهای شخصی است.
شهردار تهران با تاکید بر ترویج فرهنگ استفاده نکردن از خودروهای شخصی گفت: باید کاری کنیم که تردد خودروی تک سرنشین به ضد ارزش در شهر تبدیل گردد و این نمی گردد الا با همراهی مردم. باید کوشش کنیم این فرهنگ را در جامعه جا بیندازیم؛ کلان شهرهای جهان این سیاست را دنبال نموده اند و ما هم باید این کار را بکنیم. ما جایی پیروز می شویم مردم را در سیاست هایمان همراه کنیم که وجدان عمومی جامعه این موضوع را بپذیرد و برای این کار ضروری است از همه ظرفیت اطلاع رسانی عمومی استفاده کنیم.
او با انتقاد از بعضی تبلیغات تلویزیونی گفت: من بعضی از فیلم های تبلیغاتی تلویزیون را که می بینم تاسف می خورم که جای تبلیغ استفاده از حمل و نقل عمومی خالی است. در حالی که بعضی تبلیغات متعلق به اقلامی است که استفاده کمی دارد و ممکن است خیلی مهم نباشد. اما جای امور مهمی مانند فرهنگسازی برای حل مسائل ترافیکی در این تبلیغات خالی است. البته این نقطه ضعف ماست که باید با تلویزیون در این زمینه فعالانه تر برخورد کنیم.
شهردار تهران با تاکید بر این سیاست که نباید با بزرگراه و پل سازی به افزایش تقاضای سفر در شهر دامن بزنیم، گفت: توسعه مسیرهای سواره رو تمامی ندارد و هر چقدر این مسیرها زیاد گردد تقاضای سفر هم بیشتر می گردد. بعضی زدن پل و راه انداختن اتوبان جدید را کار می بینند اما باید در این نگاه تجدید نظر کنیم و خودمان را به مبانی علمی بیشتری متصل کنیم. می توانیم با اقدامات دیگری کیفیت زندگی در شهر تهران را افزایش دهیم.
حناچی با بیان این که ما از مردم تهران باید به خاطر نبود حمل و نقل عمومی مناسب عذرخواهی کنیم، گفت: ناوگان حمل و نقل عمومی ما متناسب با حجم درخواست مردم نیست. در این زمینه به ما اعتراض می گردد و این اعتراض هم وارد است و باید کوشش کنیم این مشکل را حل کنیم. دولت هم در این زمینه با ما همراهی جدی دارد.
او گفت: بازسازی 500 اتوبوس شهری و استفاده از 117 مینی بوس در شهر و نیز تعدادی اتوبوس دو کابین و عقد قرارداد برای ساخت 500 مینی بوس اقدامات مهمی است که باید آن را توسعه دهیم.
حناچی در سرانجام با تقدیر از کوشش برای نصب و فعال سازی مانیتورهای اطلاع رسانی در ایستگاه های اتوبوس و استفاده از فیلتر دوده برای کاهش آلایندگی مینی بوس ها گفت: باید کاری کنیم که این فیلترها در داخل ساخته گردد تا مشکل استفاده از آن به صورت گسترده هم حل گردد.
منبع: همشهری آنلاینمجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری