دانشمندان با نانوذرات مغناطیسی افسردگی را درمان می نمایند

به گزارش جعبه مهر، مهندسان MIT ذرات نانومواد مغناطیسی را ساخته اند که می تواند غده فوق کلیوی را برای فراوری بیشتر هورمون های استرس زا تحریک کند تا مانع افسردگی یا از بین رفتن سلامت روانی افراد گردد.

دانشمندان با نانوذرات مغناطیسی افسردگی را درمان می نمایند

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، معمولا اختلالات سلامت روانی از جمله افسردگی و اختلال استرس پس از یک واقعه بد با سطح غیرطبیعی هورمون های استرس زایی مثل آدرنالین و کورتیزول همراه است. از این رو، مهندسان موسسه فناوری ماساچوست یا MIT ذرات نانومواد مغناطیسی را ساخته اند که می تواند غده فوق کلیوی را برای فراوری بیشتر این هورمون های استرس زا تحریک کند تا مانع افسردگی یا از بین رفتن سلامت روانی افراد گردد.

محققان MIT معتقدند که با تحریک غده فوق کلیوی توسط نانومواد مغناطیسی طراحی شده شان، نه تنها می توانند اطلاعات بیشتری درباره چگونگی تأثیر ترشح هورمون ها بر سلامت روان کسب نمایند، بلکه در نهایت می توانند روش جدیدی برای درمان اختلال های مرتبط با هورمون ارائه دهند.

محققان در این مورد می گویند: به جای انجام اقدامات تهاجمی روی سیستم عصبی مرکزی به دنبال روشی برای آنالیز و در نهایت درمان اختلال های استرسی توسط تعدیل عملکرد اندام مرتبط بودیم و از همین رو به فکر ساخت نانوذرات مغناطیسی افتادیم که می توان آن را درون غده فوق کلیوی تزریق کرد. زمانی که این ذرات در معرض یک میدان مغناطیسی ضعیف قرار می گیرند، به آرامی گرم می شوند و کانال های حساس به گرمایی که منجر به ترشح هورمون می شوند را فعال می نمایند. می توان از این شیوه برای تحریک و به کار انداختن مجدد یک عضو بدن با کمترین تنش استفاده کرد.

کنترل هورمون ها

پیش از این نیز این دانشمندان نانوذرات مغناطیسی بسیاری را اختراع نموده اند، از جمله ذراتی که می توانند دارو ها را در زمان های دقیق و در قسمت های مشخصی از بدن تحویل دهند. ولی تیم تحقیقاتی MIT می خواست ایده درمان اختلال های مغزی را با دستکاری عضو هایی آنالیز کند که خارج از سیستم عصبی مرکزی قرار دارند و برای این کار از ترشح هورمون استفاده کند. آن ها می دانستند که هورمون های مترشح از غده فوق کلیوی، از جمله کورتیزول و آدرنالین نقش مهمی در افسردگی، استرس، و اضطراب دارند.

آن ها در راستای برانگیختن غدد برای ترشح هورمون، کانال های یونی را انتخاب نموده اند که جریان ورود کلسیم به سلول های غدد را کنترل می نمایند. این کانال های یونی می توانند توسط انواع مختلفی از تحریک ها از جمله حرارت فعال شوند. زمانی که کلسیم در این کانال ها به سمت سلول های غدد جریان می یابد، این سلول ها آغاز به ترشح هورمون می نمایند. در واقع، اگر بخواهیم ترشح هورمون ها را تنظیم کنیم، باید بتوانیم ورود کلسیم به سلول های غدد را تنظیم کنیم.

برای تنظیم این کانال های حساس به گرما، که به صورت طبیعی در سلول های غدد وجود دارند، محققان نانویی ساخته شده از مگنتایت یا آهن مغناطیسی را طراحی کردند؛ نوعی اکسید آهن که کریستال های مغناطیسی بسیار کوچکی به ضخامت یک پنج هزارم موی انسان را تشکیل می دهد.

در خصوص موش ها، دانشمندان کشف نموده اند که می توان این ذرات را به صورت مستقیم درون غدد فوق کلیوی تزریق کرد که حداقل برای شش ماه در همان جا باقی خواهد بود. هنگامی که موش ها در معرض یک میدان مغناطیسی ضعیف حدود 50 میلی تسلا یعنی صد برابر ضعیف تر از میدان مغناطیسی MRI قرار گرفتند، این ذرات حدود شش درجه سلسیوس گرم تر شدند، که برای تحریک کانال های کلسیم و باز شدن آن ها بدون آسیب زدن به بافت اطراف کافی بود.

کانال حساس به حرارتی که هدف قرار می گیرد، در بسیاری از نورون های حسی درون بدن از جمله گیرنده های درد یافت می گردد. این کانال ها می توانند توسط کپسایسین، ترکیب طبیعی که فلفل را تند می نماید، و همچنین حرارت فعال شوند. آن ها در گونه های پستاندار وجود دارند و به خانواده ای متشکل از بسیاری کانال های حساس به حرارت دیگر تعلق دارند. این تنظیمات باعث تشدید هورمون ها شده، فراوری کورتیزول را دو برابر می نماید و نورآدرنالین را 25 درصد تقویت می نماید که منجر به افزایش قابل توجه ضربان قلب در حیوانات می گردد.

درمان استرس و درد

در حال حاضر محققان در تلاشند که از این دستاورد برای مطالعه چگونگی تأثیر ترشح هورمون بر استرس پس از وقوع یک اتفاق بد در زندگی و دیگر اختلال ها استفاده نمایند و می گویند که در نهایت این دستاورد می تواند برای درمان چنین اختلال هایی آماده گردد. این روش راهکاری بسیار غیر تهاجمی تر از درمان هایی ارائه می دهد که شامل قرار دادن یک قطعه برای تنظیم الکتریکی ترشح هورمون می گردد. ضمناً باید به این نکته نیز توجه داشت که درمان های تهاجمی در عضو هایی همچون غدد فوق کلیوی که نرم و مویرگی هستند قابل اجرا نیست.

حوزه دیگری که این استراتژی می تواند در آن نوید بخش باشد درمان درد است؛ چراکه این کانال های یونی حساس به حرارت اغلب در گیرنده های درد وجود دارند.

محققان می گویند: احتمالا توانایی تنظیم گیرنده های درد با این روش به ما اجازه خواهد داد که روی درد مطالعه و کنترل کنیم و همچنین در آینده کاربرد های پزشکی داشته باشیم که شاید بتوانند راهکاری برای دارورسانی و کاشت دستگاه ها برای درمان درد های مزمن ارائه دهند.

شرکت دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 5812

به "دانشمندان با نانوذرات مغناطیسی افسردگی را درمان می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمندان با نانوذرات مغناطیسی افسردگی را درمان می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید