دیپلمات روس: تمدید پیمان استارت، راه را برای توافقات جدید هموار می نماید

به گزارش جعبه مهر، به گفته نماینده دائم روسیه در وین، تمایل دولت بایدن برای تمدید پیمان استارت-3، راه را برای دستیابی به توافقات جدید هموار می نماید و دبیرکل سازمان ملل نیز از مسکو و واشنگتن خواست، اقدام برای این منظور را سریعاً شروع نمایند.

دیپلمات روس: تمدید پیمان استارت، راه را برای توافقات جدید هموار می نماید

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری نووستی، میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین گفت که تمایل دولت جدید آمریکا برای تمدید توافقنامه مربوط به اقدامات برای ادامه کاهش و محدود سازی تسلیحات راهبردی تهاجمی (معروف به پیمان استارت-3) برای 5 سال دیگر، راه را برای دستیابی به توافق بین دو طرف هموار خواهد نمود.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

اولیانوف در گفت وگو با این خبرگزاری گفت: دولت جدید ایالات متحده عملاً رویکردی را در پیش گرفته که فدراسیون روسیه از مدت ها قبل آن را پیشنهاد نموده است و این رویکرد، دقیقاً: تمدید پیمان استارت-3 برای 5 سال و در همان شکل اولیه و بدون هیچ پیش شرط مضاعف است. چنین گامی از سوی واشنگتن و مسکو، راه را برای رسیدن به دستیابی به توافقات در این زمینه هموار می نماید.

در همین رابطه، آناتولی گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد نیز از روسیه و ایالات متحده خواست پیمان مربوط به کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی (استارت-3) را قبل از تاریخ انقضای آن (5 فوریه، 17 بهمن ماه) تمدید نمایند.

استفان دوژاریک سخنگوی رسمی دبیرکل شب گذشته در کنفرانس مطبوعاتی در این باره گفت: گوترش از تصمیم دولت جو بایدن برای تمدید پیمان استارت-3 و همچنین موافقت روسیه با این مسئله، استقبال می نماید و در عین حال از هر دو طرف می خواهد تا سریعاً تشریفات لازم برای تمدید این توافقنامه قبل از سرانجام زمان انقضای آن را شروع نموده و به سمت اقدامات جدید برای تقویت کنترل تسلیحات روی آورند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل یادآور شد که تمدید 5 ساله این توافقنامه، نه تنها امکان ادامه مکانیزم مورد اعتماد برای کنترل دو قدرت عظیم هسته ای دنیا را فراهم می سازد، بلکه زمان لازم را برای تدوین توافقات جدید در زمینه کنترل تسلیحات را ایجاد خواهد نمود.

روز آدینه، وزارت امور خارجه روسیه از قصد دولت جو بایدن برای تمدید پیمان استارت-3 استقبال نموده و یادآور شد که مسکو آماده تماس فوری با واشنگتن در این رابطه است.

در همان روز سخنگوی کرملین نیز گفت که رئیس جمهوری روسیه همیشه خواهان تمدید پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی بوده و هست. دیمیتری پسکوف اضافه کرد، کرملین از اراده سیاسی دولت جدید آمریکا برای تمدید این توافقنامه استقبال می نماید، البته فرایند آینده اوضاع در بسیاری از موارد بستگی به جزییات پیشنهاد طرف آمریکایی در این باره دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 8 اسفند 1399 بروزرسانی: 8 اسفند 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 9042

به "دیپلمات روس: تمدید پیمان استارت، راه را برای توافقات جدید هموار می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیپلمات روس: تمدید پیمان استارت، راه را برای توافقات جدید هموار می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید