راهنمای دریافت ویزای سوئد

به گزارش جعبه مهر، اولین چیزی که افراد بعد از فکر کردن به مهاجرت به سوئد به ذهنشان می آید این است که آیا کشور مقصد نیاز به ویزا دارد؟ اگر نیاز دارد چه ویزایی؟ شرایط و نحوه دریافت آن چگونه است؟! این ها همه سوالات متداولی است که در ذهن هر فردی ممکن است شکل بگیرد. اما خبر خوب این است که ما در مطلب راهنمای دریافت ویزای سوئد قصد داریم تا درباره تمامی این سوالات به طور دقیق و کامل صحبت کنیم. سوئد، کشوری در شمال اروپا و شبه جریزه اسکاندیناوی است و در خیلی از جهات بهشت گردشگران است، در سال های اخیر بر میزان کسانی برای زندگی و تحصیل به سمت این کشور راهی می شوند بسیار افزوده شده است. در صورتی که شما هم قصد دریافت ویزای سوئد را دارید پیشنهاد می کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

راهنمای دریافت ویزای سوئد

برای خواندن این مطلب، حدود 7 دقیقه زمان نیاز دارید.

کشور سوئد از جمله کشورهای حوزه اسکاندیناوی و یکی از اعضای پیمان شنگن در شمال اروپا است از همین رو متقاضیان ویزای این کشور می بایست از طریق سفارت سوئد در تهران برای دریافت ویزای شنگن سوئد اقدام کنند.

یک نگاه کلی به مراحل اخذ ویزای سوئد

انواع ویزای سوئد

با توجه به نوع سفری که پیش رو دارید، ویزاهای کشور سوئد انواع مختلفی دارد و به ترتیب زیر است:

ویزای توریستی

برای کسانی که قصد سفر تفریحی به سوئد دارند، لازم است تا اقدام به دریافت ویزای شنگن کوتاه مدت تحت عنوان ویزای توریستی بکنند. این نوع از ویزا به شما اجازه می دهد حداکثر 3 ماه در کشور مقصد بمانید. شما به هیچ وجه اجازه ماندن حتی یک روز بیشتر از این 90 روز را نخواهید داشت در صورت تخطی با مجازات های سنگینی روبرو خواهید شد.

ویزای کار

سوئد نه تنها برای تحصیل و گردشگری کشور جذاب و خوبی به شمار می رود، بلکه برای کار هم جز انتخاب های اول جوانان جویای کار در سراسر دنیا به شما می رود. در صورتی که شما تمایل به کار در این کشور دارید پیشنهاد می کنیم به منظور دریافت این ویزا به سفارت سوئد درخواست نمایید؛ ویزای کار، به شما اجازه میدهد تا به طور قانونی در کشور سوئد تجارت داشته باشید.

ویزای شهروندی

قوانین سختگیرانه ای وجود دارد که شخصی بتواند شهروند کشور سوئد گردد . به طور کلی، متقاضیانی که واجد شرایط هستند درخواست شهروندی شان را اعلام میکنند و پس از یک دوره طولانی زندگی کردن در سوئد، جزء شهروندان این کشور محسوب میشوند و برای همیشه اقامت آنجا را میگیرند.

ویزای تحصیلی

یکی از مجبوب ترین مراکز تحصیلی در سال های اخیر در بین دانشجویان کشور سوئد شناخته شده است، این کشور با دارا بودن سطح علمی بالا و دانشگاه های با کیفیت توانسته رتبه خوبی در این زمینه کسب کند. از همین رو دانشجویان زیادی برای تحصیل در این کشور درخواست ویزای دانشجویی میدهند.

ویزای ازدواج

همچنین ویزای دیگری تحت عنوان ویزای ازدواج شناخته می گردد که این ویزا اجازه می دهد همسر یک شهروند سوئدی به این کشور مهاجرت کند.

ویزای ترانزیت

این نوع ویزا به شما امکان می دهد تا از طریق کشور سوئد (البته بدون اقامت در سوئد و خارج شدن از منطقه حمل و نقل فرودگاهی) به کشور دیگری در منطقه شینگن سفر کنید. این نوع ویزا بسیار رایج نیست چون اتباع اروپایی به چنین ویزایی نیاز ندارند و برای آنها صادر نمیگردد، و فقط برای اتباع کشورهای غیر شینگن اجباری است.

اطلاعات سفارت سوئد در ایران

صندوق پستی: 458-19575

تلفن: 23712200 (021)

نمابر: 22296451

پست الکترونیک: [email protected]

وب سایت: www.swedenabroad.se

ساعات کاری سفارت: روزهای یکشنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 16:30 و پنج شنبه ها از ساعت 8 تا 15

ساعات پاسخگویی تلفنی سفارت: روزهای یکشنبه تا پنج شنبه از ساعت 9 تا 13 و 14 تا 16

نشانی: تهران، خیابان پاسداران شمالی، بالاتر از خیابان فرمانیه، خیابان بوستان، نبش نسترن، پلاک 27

چطور وقت سفارت سوئد بگیریم؟

اگر قصد درخواست ویزای سوئد داشته باشید باید برای سفارت سوئد وقت بگیرید. برای وقت دریافت باید اقدام به پر کردن فرم درخواست ویزا به صورت آنلاین کنید. لازم است که به صورت همزمان هزینه سفارت را هم بپردازید، بعد از انجام این اقدامات وقت سفارت را دریافت می کنید. این که وقت سفارت به صورت آنلاین گرفته گردد از تاریخ 1 آگوست سال 2016 متداول شده، برای دریافت این فرم باید به سایت اداره مهاجرت بروید فرم را کامل، هزینه را پرداخت و وقت مورد نظر خود را انتخاب کنید. اگر می خواهید برای چند نفر وقت بگیرید هر کدام از شما به طور جداگانه وقت رفتن به سفارت را دریافت می کند. قبل از اینکه وقت مورد نظرتان را انتخاب کنید حواستان باشد که این زمان از هر نظر برایتان مناسب باشد چون بعد از تایید نهایی وقت را نمی توانید تغییر دهید و حتی اگر نتوانستید در روز تعیین به سفارت بروید باید دوباره همه این مراحل را از اول انجام دهید و وقت بگیرید.

آشنایی با نحوه درخواست وقت مصاحبه از سفارت سوئد

به منظور درخواست وقت مصاحبه از سفارت سوئد می بایست به سایت سفارت سوئد مراجعه نمایید. به محض ورود به سایت با ایندکش سوئدی روبرو خواهید شد که برای راحتی کار می توانید به بخش OTHER LANGUAGES رفته و زبان انگلیسی را برای مشاهده اطلاعات سایت انتخاب کنید چرا که زبان فارسی سایت آنچنان کامل نیست.

برای ادامه جهت درخواست وقت مصاحبه می بایست به بخش Private Individuals نیز بروید. پس ورودتان به این بخش همه چیز کاملا تعیین است و می توانید بنابر نیازتان از سفر به سوئد چه توریستی است و چه کاری یا هر نوع دیگر درخواستتان را انجام دهید و سپس apply کنید. همچنین لازم به ذکر است که در این سایت بخشی برای آپلود مدارکتان به نام your application هم وجود دارد.

مراحل دریافت ویزای سوئد

متقاضیان ویزای سوئد می بایست برای درخواست ویزای این کشور ابتدا از طریق سفارت سوئد به صورت آنلاین اقدام کنند و با ثبت نام در این سایت تعیین وقت بکنند. در صورت تکمیل فرم مربوطه به طور کامل و صحیح، ایمیلی به نشانه تایید از سمت سفارت برای فرد متقاضی ارسال می گردد.

اطلاعاتی مربوط به زمان ثبت نام و سایر مکاتبه های لازم از طرف سفارت با شخص متقاضی از طریق ایمیل انجام خواهد شد. فرد متقاضی می بایست در زمان اعلام شده از طرف سفارت با در دست داشتن مدارک مورد نیاز نسبت برای انجام مصاحبه و سایر مراحل دریافت ویزا شامل ثبت اطلاعات بیومتریک (انگشت نگاری) اقدام بنماید.

پس از انجام تمامی مراحل گفته شده، نتیجه نهایی و تصمیم آخر جهت صدور ویزا از طرف سفارت به فرد متقاضی اعلام خواهد شد. تمامی کارهای مربوط به بررسی مدارک و اعلام نتیجه به فرد متقاضی به طور معمول در 15 روز کاری انجام می گیرد.

لازم به ذکر است در صورت رد درخواست امکان درخواست تجدیدنظر برای متقاضی وجود دارد.

هزینه ویزای سوئد

هزینه ویزای سوئد برای چه کسانی رایگان است؟

  • بچه ها زیر شش سال
  • دانش آموزان
  • دانشجویان
  • دانشجویان مقطع دکترا
  • محققانی که برای کار تحقیقاتی رسمی به این کشور سفر می کنند
  • کننده سازمان های غیردولتی شناخته شده

هزینه ویزای سوئد چقدر است؟

بزرگسالان: 60 یورو

بچه ها 6 تا 12 سال: 35 یورو

بچه ها زیر 5 سال: رایگان.

هزینه ویزا برای اقامت بیش از 90 روز در سوئد: 1000 کرون سوئد برای بزرگسالان و 500 کرون سوئد برای بچه ها زیر 18 سال.

مدت زمان جوابدهی به ویزای سوئد

حدودا مدت زمانی که برای دریافت ویزای سوئد، بعد از حضور شما در سفارت و ارائه مدارک و انگشت نگاری بین 14 تا 21 روز کاری است. برای دریافت جواب ویزای سوئد، شخص متقاضی باید به همراه کارت شناسایی و رسید درخواست ویزا به سفارت این کشور در تهران مراجعه نماید.

دلایل ریجکت شدن ویزای سوئد

همانطور که گفتیم کشور سوئد کمی در ارائه ویزا سختگیر است. از همین در برخی موارد درخواست ویزای ایرانی ها ریجکت می گردد. یکی از متداول ترین دلایل رد شدن ویزای سوئد برای ایرانی ها عدم اعتماد افسران ویزا نسبت به بازگشت افراد به کشور محل اقامت خودشان می باشد. اما این تنها دلیل رد شدن ویزای ایرانیان نیست، بلکه دلایلی دیگری هم وجود دارد که ما در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:

  • عدم اعتماد به بازگشت متقاضیان
  • عدم توانایی در متقاعد کردن افسر ویزا از هدف سفر به سوئد
  • عدم توانایی در پرداخت هزینه های اقامت در سوئد
  • ارائه مدارک دروغین و غیرواقعی
  • ارائه بیمه مسافرتی نامعتبر

راه هایی برای رفع رد شدن ویزای سوئد

در صورتی که درخواست ویزای سوئد شما رد شد، شما می توانید 6 ماه پس از ریجکتی با رفع تمامی نواقصی هایی که در پرونده تان بوده مجدد جهت اخذ ویزای این کشور اقدام نمایید. برای اعتراض به رد شدن ویزای این کشور، ایمیلی در انتهای برگه ریجکتی نوشته شده است که می توانید اعتراض خودتان را همراه با ارائه اسناد و مدارک معتبر به این ایمیل ارسال کنید.

مدارک لازم برای ویزای سوئد

  • فرم درخواست ویزا را به صورت آنلاین از سایت دریافت کنید.

(توجه داشته باشید حتما چاپ و امضا شده باشد، کسانی که کمتر از 18 سال هستند فرمشان باید توسط سرپرست قانونی به امضاء برسد.)

  • کپی و اصل پاسپورت

(گذرنامه می بایست حداقل تا 3 ماه پس از زمانی که برای خروج از کشور تصمیم گرفته اید اعتبار داشته باشید. پاسپورت شما حتما دو برگ سفید داشته باشد، 10 سال از زمان صدور پاسپورت گذشته باشد.)

  • اصل و ترجمه کارت ملی و شناسنامه
  • یک قطعه عکس تمام رخ (حداکثر در 6 ماه گذشته گرفته شده باشد).
  • فرم درخواست ویزای سوئد
  • تمکن مالی به یورو
  • رزرو بلیط رفت و برگشت
  • واچر هتل
  • ارائه دعوت نامه معتبر
  • پروانه کسب (در صورت کاسب بودن)
  • اصل و ترجمه کلیه اسناد ملکی در صورت داشتن
  • مجوز فعالیت (شرکت ها و واحدهای صنعتی)
  • بیمه نامه مسافرتی
  • کارت دانشجویی
  • حکم بازنشستگی (در صورت بازنشسته بودن)
  • مدارک شغلی (مانند فیش حقوقی(
  • قرارداد کار و بیمه تأمین اجتماعی یا خدمات درمانی
  • عضویت در انجمن صنفی مربوطه برای هنرمندان (خانه سینما و…)
  • پرینت بانکی پرداخت پول

(مطابق با اطلاعیه های جدید در وب سایت سفارت کشور سوئد، هزینه ویزای این کشور به ازای هر نفر 60 یورو شده است. لازم به ذکر است که این هزینه برای کودک بین 6 تا 12 سال 35 یورو و برای بچه ها زیر 6 سال رایگان می باشد.)

متقاضیان دریافت ویزای سوئد باید توجه داشته باشند که برای ارائه فرم تضایای ویزا حتما باید این موارد را تکمیل و آماده کرده باشند. اطلاعات بیومتریک نظیر عکس و اثر انگشت نیز در سفارتخانه تهیه می شوند.

نکته: در صورتی که هر کدام از این مدارک ناقص باشد فرم درخواست ویزای شما بررسی نمی گردد.

منبع: الی گشت
انتشار: 27 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 5837

به "راهنمای دریافت ویزای سوئد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای دریافت ویزای سوئد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید