روابط نزدیک با ایران برای کردهای عراق بسیار مهم است، آمریکا می رود

به گزارش جعبه مهر، خبرنگاران، سرویس بین الملل - حلیمە ملایی: هفتە گذشتە محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجە جمهوری اسلامی ایران در رأس هیئتی بلندپایە بە عراق و اقلیم کردستان سفر کرد.

روابط نزدیک با ایران برای کردهای عراق بسیار مهم است، آمریکا می رود

ظریف در کنفرانس خبری با نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق گفت: حتی ویروس کرونا هم نتوانست میان ایران و اقلیم کردستان فاصلە بیاندازد.

این گفتە محمد جواد ظریف در مقام وزیر امور خارجە ایران پیغام مهمی برای مخالف های منطقە ای و فرامنطقەای ارتباط حسنە و مستحکم میان اقلیم کردستان و ایران است. بە این معنی کە اقلیم کردستان برای ایران یک منطقە استراتژیک است و کردهای عراقی دوستان قدیمی ایران هستند.

عثمان عبداللە گولپی کارشناس عراقی در خصوص سفر ظریف بە اقلیم کردستان عراق به خبرنگاران گفت: اقلیم کردستان بیشترین مرز را با جمهوری اسلامی ایران دارد، همانگونە کە از جهت جغرافیایی و مالی و فرهنگی ایران تأثیر گستردە بر اقلیم کردستان عراق دارد در زمینە سیاسی نیز تأثیرپذیری اقلیم از ایران اجتناب ناپذیر است.

وی اضافه نمود: وجود ارتباط مستحکم با ایران برای کردهای عراق بسیار مهم است. اقلیم کردستان می تواند رابطە محبت آمیز سیاسی با ایران را مانند پلی برای ارتباط بیشتر با برخی از کشورهای منطقە در نظر بگیرد. ایران اکنون در منطقە خاورمیانە کشوری قدرتمند و دارای صندلی ویژەای است. ارتباط و دوستی با ایران می تواند بر روابط اقلیم با دیگر کشورهای نزدیک بە جمهوری اسلامی ایران تأثیر مثبت بگذارد.

عثمان گولپی در خصوص سفر محمد جواد ظریف بە بغداد و اربیل گفت: سفر وزیر امور خارجە ایران بە اربیل بسیار مثمر ثمر بودە و نشانە ای از عزم دو طرف برای توسعە بیشتر روابط فی مابین بر اساس منافع ایران و اقلیم کردستان عراق است.

وی اضافه نمود: اگر ارتباط اقلیم با دیگر کشورهای منطقە و دنیا ارتباطات موقت است، تردیدی نیست کە لازم و لازم است ارتباط اربیل - تهران استراتژیک، گستردە و بر پایە تأمین منافع دو طرف باشد؛ همانگونە کە در طول 29 سال تجربە حکمرانی کردهای عراق در شمال این کشور بودە است.

این کارشناس کرد عراقی با اشارە بە اینکە روابط سرد سیاسی ایران و اقلیم کردستان هیچ وقت بە نفع طرفین نخواهد بود تاکید نمود: اقلیم کردستان و تهران باید کوشش نمایند در هر شرایطی روابط آنها از لحاظ سیاسی، مالی، فرهنگی و تجاری در بالاترین سطح حفظ گردد.

عثمان گولپی در خصوص تأثیر ایران بر اربیل و بغداد در راستای حل اختلافات میان آنها گفت: ایران با همە گروههای عراقی در همە دولت های این کشور ارتباط نزدیک داشتە و دارد. ایران همچنین با کردها نیز روابط نزدیک و دوستی دارد. بنابراین می تواند میانجی خوبی برای حل اختلافات دولت مرکزی عراق و حکومت اقلیم کردستان عراق باشد.

وی اضافه نمود: آمریکا و همپیمانانش طی سالهای گذشتە در کوشش بودەاند کە نقش ایران در عراق و اقلیم کردستان را کمرنگ نمایند اما تا به امروز پیروز نبودەاند و نخواهند بود چون ایران همسایە ماست و آنها از جای دیگر آمدەاند. جمهوری اسلامی ایران در کنار ما می ماند اما آنها دیر یا زود می فرایند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6827

به "روابط نزدیک با ایران برای کردهای عراق بسیار مهم است، آمریکا می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روابط نزدیک با ایران برای کردهای عراق بسیار مهم است، آمریکا می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید