روستای میمند ، داستان سنگی کوه های مقدس

به گزارش جعبه مهر، روستای میمند یکی از شگفت انگیزترین میراث درگذشتگان است. این روستای صخره ای که در 38 کیلومتری شمال شرقی شهربابک استان کرمان واقع شده است، هدیه ای از تاریخ است که هنوز هم زندگی در آن جریان دارد. روستای میمند پر از ریز و درشت هایی تاریخی است که می تواند مخاطب خود را به اعماق رازآلود گذشته ببرد و دستتان را رها کند تا کشف کنید و لذت ببرید. برای شناخت بیشتر روستای میمند با واژه های خبرنگاران همراه شوید و در این کشف با ما باشید.

روستای میمند ، داستان سنگی کوه های مقدس

روستای میمند ، میراثی شگفت انگیز از دست سازه ها

آسمان زیبای میمند ، پس زمینه ای سراسر آبی

روستای میمند به جهت تاریخی بلند بالا که در پشت سر دارد و جاذبه های فراوانش در لیست آثار ملی ایران و لیست جهانی یونسکو به ثبت رسید تا چشم های جست وجوگر را به سوی خود بکشد. این روستای ویژه آغوش خود را به روی مهمانانش گگردده و با مهربانی از آن ها استقبال و پذیرایی می نماید. در جان روستا هنوز روح زندگی جاری است و ساکنین آن به آرامی در حال گذران ایام خود هستند و به سازه های صخره ای آن روحی گرم بخشیده اند تا هرگز فراموش و خالی از مهر نباشند. و همین خاصیت منحصری است که روستای میمند را از سایر روستاهای صخره ای جدا می نماید. مردم این روستا در نهایت سادگی به اموری مانند کشاورزی و دامپروری مشغول هستند. این مردم آداب و رسوم ویژه خود را دارند و در کلامشان می توانید هنوز هم بعضی از واژگان ساسانی را بشنوید.

روستای میمند ، راوی تاریخی طولانی

روستای میمند ، رازی سر به مهر

از تاریخ آغاز زندگی در روستای میمند نمی توان اطلاعات دقیقی پیدا کرد اما هر آنچه که به جا مانده روایت گر تاریخی به بلندای 8 تا 12 هزار سال است. سنگ نگاره هایی که در این روستا کشف و شناسایی شدند قدمتی 12000 ساله در دل خود دارند. ورواگوران- باستان شناس ایتالیایی- با آنالیز سنگ نگاره های یافته شده، عمر تمدن در میمند را حدود 6 تا 12 هزار سال بیان می نماید. یک هیات فرانسوی در حدود 35 سال پیش سنگ نگاره هایی با نقوش شکار در 8 کیلومتری جنوب میمند را مورد آنالیز قرار دادند و قدمت این روستا را 12000 سال تخمین زدند.

سفال های به دست آمده از دژ میمند اسناد تاریخی مهمی هستند که بر اساس آنالیز های فرهنگی به 2 تا 3 هزار سال پیش تعلق دارند. سنگ نگاره ها و نقاشی های صخره ای موجود در این منطقه، با صحنه های شکار، قدمت میمند را به چندین هزار سال پیش باز می گردانند. در این میان نمونه هایی از آثار دوره های مختلف: اشکانی، ساسانی و اسلامی هم کشف شده اند.

روستای میمند ، ردپای آیین مهر

مهر پرستی بر بلندای کوه ها

این روستای تاریخی خانه هایی دستکند دارد که شما را به دل تاریخ می برد. بر اساس روایت های مختلف این خانه ها میراث اندیشه ای است که کوه را مقدس می دانست و نزدیک شدن به آن را برای تقویت روحیه پایداری و استواری لازم می پنداشت. بربلندای کوه ها بود که خداوند را پیدا می کردند و از این حس و حالی که در وجودتان جاری می شد لذت می بردند.

شب های روشن میمند

کسانی که چنین باوری را در خود پرورش داده بودند در دل کوه ها برای زندگی شان خانه هایی بنا کردند که هنوز با گذشت هزاران سال سالم و استوارند. شما با تماشا این خانه ها که جزئیات بی نظیری دارند می توانید اوج هنر معماری را در همان ایام درک کنید و از آن لذت ببرید. خانه هایی که حتی تزئیناتی مانند طاقچه داشتند و در ایامی بسیار دور دست کند شدند. این بنای باستانی، بی گمان از نخستین سکونتگاه های بشری در ایران به شمار می رود.

خانه هایی که با جان و دل بنا شدند

در مورد جزئیات بی نظیری که این خانه ها دارند می گردد متن هایی طولانی نوشت و از ریزترین خصوصیات آن ها شگفت زده شد. در هر یک از اتاق های خانه، طاقچه هایی در میزان های گوناگون برای جای رختخواب، ظروف، صندوق، چراغ و … کنده شده است. این خانه ها را کیچه به معنای کوچه های تنگ می نامند. بخش های مختلفی در این مکان ها ایجاد شده است. ورودی مشترکی در بخش ابتدایی خانه وجود دارد و طویله و اتاق نشیمن در دو سمت پاگرد قرار دارند. همه خانه ها شکل یکسانی ندارند و باتوجه به نوع زندگی ساکنانش جزئیاتی متفاوت دارند. برای جدا کردن بخش های داخلی خانه پستو ها را با آویختن پرده و چادر از هم مجزا می کردند. به طور کلی در روستای میمند 406 کیچه و 2560 اتاق وجود دارد که همگی در سلامتی نسبی به سر می برند.

مسجد سنگی روستای میمند

تنها خانه ها نیستند که به این شیوه بنا شده اند؛ آتشکده باستانی، حمام تاریخی، موزه مردم شناسی، مسجد تاریخی روستا، حسینیه و مدرسه روستای میمند نیز در دل همین کوه ها واقع شده است. به علت همین حفاظت بی نهایت مسئولانه در سال 2005 جایزه مرکوری به این روستا تعلق گرفت تا جاودانگی این تمدن کوچک را ابدی کند. جایزه ملینا مرکوری افتخاری است که از سوی دولت یونان و با همکاری مجامع فرهنگی بین المللی مانند یونسکو و ایکوموس (شورای حفاظت از بناها و محوطه های تاریخی) به آثار مختلف اهدا می گردد. این آثار باید شرایط و ضوابط فرهنگی، طبیعی و تاریخی منحصر به فرد داشته باشند.

دمای هوا در خانه های روستای میمند

حرارت این اتاق ها حدود 5 درجه متفاوت از بیرون است. در سال 1383 در بهمن ماه در حالی که در بیرون حرارت 10 درجه سانتیگراد بود، در درون 15 درجه و در خرداد ماه 1384 در حالی که بیرون 24 درجه سانتیگراد بود، دمای درون کیچه ها 18 درجه سانتیگراد بود.

میمند ، نوزدهمین مهمان ایرانی لیست جهانی یونسکو

طبیعت زیبای روستای میمند

در تاریخ 13 تیرماه سال 1394 هجری شمسی، در سی و نهمین اجلاس میراث فرهنگی یونسکو پرونده منظر فرهنگی میمند شهربابک مورد آنالیز نهاده شد و با کسب اکثریت آراء به عنوان نوزدهمین اثر جهانی ایران در لیست میراث یونسکو به ثبت رسید. یونسکو از منظر فرهنگی روستای میمند را چنین روایت می نماید:

در انتهای دره ای در جنوب کوه های مرکزی ایران منطقه تاریخی میمند شهربابک واقع شده است، که شیوه زندگی مردمانش از سال های دور تا به امروز به شکل سنتی همچنان در جریان است. کوچ نشینانی که روزگارشان را از راه کشاورزی و دامداری می گذرانند و میان اقامتگاه های تابستانی و زمستانی خود در فصول مختلف سال در حرکت هستند. در طول فصل سرما در قسمت های انتهایی دره و در خانه های صخره ای که در دل کوه ساخته شده اند، اقامت دارند

آدرس روستای میمند

آدرس: استان کرمان، 38 کیلومتری شمال شرقی شهرستان شهربابک، دهستان میمند

هزینه: ورود به روستای میمند هزینه ای در بر ندارد اما در روزهای آدینه بازدیدکنندگان ملزم به پرداخت ورودی برای هر نفر هستند که برای اتباع ایرانی 3000 تومان و برای اتباع خارجی 20000 تومان است.

در سفر به میمند می توانید در اقامت گاه های سنتی که در همان معماری باستانی قرار دارند به استراحت بپردازید و از این سکونت به آرامشی بی نهایت برسید. رستوران های این روستا نیز طعم های بی نظیری برای شما دارند. چشم های خود را از از زیبایی های میمند پرکنید و همه این تصاویر بی تکرار را در دوربین تان ثبت کنید. در روستا قدم بزنید، با مردم محلی به گفت وگو بنشینید، سوغات هایی از کویر به ارمغان بیاورید و مهربانی طبیعت کرمان را که رنگ انار و شاه توت دارد با جان تان پیوند بزنید، چیدن گیاهان دارویی را نباید فراموش کنید. تجربه شگفت انگیز خود را از این سفر با خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور
انتشار: 12 مرداد 1401 بروزرسانی: 12 مرداد 1401 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 11202

به "روستای میمند ، داستان سنگی کوه های مقدس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای میمند ، داستان سنگی کوه های مقدس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید