روش های غیرمعمولِ مبارزه با کرونا در دنیا؛ از قرعه کشی تا قرنطینه زنانه و مردانه!

به گزارش جعبه مهر، زندگی روزمره در سراسر دنیا به طرز چشمگیری در حال تغییر است و کشور ها و دولت های محلی کوشش دارند از روش های مختلف، هم اپیدمی کروناویروس جدید را کنترل نمایند و هم به مردم و جامعه اجازه دهند تا فعالیت های عادی خود را از سر بگیرند. اما در این میان ترس از ظهور موج دوم اپیدمی این بیماری همه گیر باعث شده است تا این کشور ها نتوانند-حتی با وجود کاهش آمار های ابتلا و مرگ و میر- به سادگی مردم را به جریان عادی زندگی فرا بخوانند.

روش های غیرمعمولِ مبارزه با کرونا در دنیا؛ از قرعه کشی تا قرنطینه زنانه و مردانه!

در چنین وضعیتی بسیاری از کشور ها در حال آزمایش تاکتیک های جدیدی هستند که بتواند این دغدغه ها را پوشش دهند. اما در حالی که بیشتر کشور ها در تلاشند تا استراتژی های بنیادی را برای جلوگیری از صعود دوباره تعداد مبتلایان خود به کار برند، بعضی از کشور ها نیز در حال اعمال تاکتیک های غیرمعمول هستند. خبرگزاری سی ان ان آمریکا، در گزارشی به بعضی از این روش های غیر معمول که در نقاط مختلف دنیا در حال انجام شدن هستند، پرداخته است:

فاصله دو متری در مدارس

برای بسیاری از کشورها، ابتدا باید مدارس مجدداً بازگشایی شوند تا والدین بتوانند به سر کار خود برگردند و فرزندان نیز بتوانند تحصیلات خود را از سر بگیرند. دانمارک یکی از کشور هایی است که در این زمینه طرح های جالبی را به اجرا گذاشته است. این کشور خاطرنشان کرد که بازگشایی مدارس را با دانش آموزان زیر 12 سال شروع می نماید. حیاط مدارس با نورا هایی تقسیم شده و کلاس ها به نحوی چیده شده که هر کودک در یک میز و با شعاع دو متری از دیگران قرار می گیرد. تعداد دانش آموزان هر کلاس کاهش پیدا نموده و مکان هایی اختصاصی برای استراحت دانش آموزان در نظر گرفته شده است. دانش آموزان هنگام رسیدن و هر دو ساعت یکبار باید دست های خود را بشویند. مکان هایی از جمله سینک، جایگاه ها، توالت و دستگیره در ها دو بار در روز ضد عفونی می شوند.

در طرف دیگر جمهوری چک، همچنین بازگشایی مدارس را با دانش آموزان سال آخر در کالج ها و دانشگاه ها شروع نموده است که احتمالاً نسبت به کوچک تر ها توانایی بیشتری برای رعایت اصول بهداشتی دارند. بچه های دبستان و دانش آموزان دبیرستان نیز یک به یک مورد مشاوره قرار می گیرند.

کارت ایمنی

مقامات رسمی بهداشتی دولت شیلی، روز دوشنبه خاطرنشان کردند که از هفته جاری صدور کارت ایمنی دیجیتال برای افرادی که از بیماری کروناویروس جدید بهبود یافته اند را شروع می نماید. این کارت ها که به اصطلاح کارت های کووید نامیده می شوند به افرادی تعلق می گیرد که پس از رهایی از بیماری، یک دوره قرنطینه 14 روزه را نیز طی نموده باشند.

مت هانکوک، وزیر بهداشت انگلیس در اوایل ماه جاری گفت که انگلستان در حال جستجوی ایده شناسنامه ایمنی یا گذرنامه است تا به کسانی که نسبت به بیماری مصونیت دارند، اجازه دهد تا حد ممکن به زندگی عادی برگردند. دکتر آنتونی فاوسی، مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری های عفونی ایالات متحده نیز گفت: ایده اعطای گواهینامه ایمنی برای آمریکایی هایی که تعیین گردد بدن آن ها نسبت که کروناویروس جدید مصونیت پیدا نموده است، در شرایط خاصی می تواند مفید باشد.

قرنطینه های آخر هفته

دولت ترکیه راه چاره هایی را اعمال نموده است که بر اساس آن در تعطیلات آخر هفته، 31 استان و بیش از سه چهارم جمعیت این کشور، تحت قوانین قرنطینه عمومی قرار می گیرند. همچنین در طول هفته فقط افراد بین 20 تا 65 سال قادر هستند فعالیت های روزمره خود را دنبال نمایند و غیر از این گروه، بقیه کماکان باید در خانه بمانند. اگر چه افراد بین 20 تا 65 سال مجاز به انجام فعالیت های روزمره هستند، اما بسیاری از مشاغل کوچک تعطیل شده اند. رستوران ها مختار هستند که فعال باشند یا تعطیل نمایند در حالی که ساعت کار بانک ها کاهش یافته است. همچنین در بسیاری از اماکن عمومی همچون پارک ها محدودیت های مختلف اعمال شده است.

دولت محلی آریزونا در ایالات متحده نیز قرنطینه سختی را در تعطیلات آخر هفته به تصویب رسانده است که در طی آن خانواده ها نمی توانند خانه های خود را ترک نمایند. در لیبی، شهروندان فقط می توانند از ساعت 7 صبح تا 12 ظهر برای پیاده روی از منزل خارج شوند و فروشگاه ها فقط در این ساعت ها باز می شوند.

محدودیت های خاص سنی

ترکیه تنها کشوری نیست که تصمیم گرفته است محدودیت هایی را براساس سن اعمال کند. در سوئد از افراد 70 سال به بالا خواسته شده است که در خانه بمانند. در اوایل ماه جاری، محققان دانشگاه وارویک در انگلستان پیشنهاد دادند که افراد جوان 20 تا 30 ساله که با والدین زندگی نمی نمایند، زودتر از دیگران از محدودیت های قرنطینه خارج شوند.

قرنطینه های مبتنی بر جنسیت

مارتین ویزارکارا، رئیس جمهور پرو، در تاریخ 2 آوریل و در اقدامی جالب خاطرنشان کرد که به دلیل ساده تر شدن تشخیص بصری مبتلایان کروناویروس در خیابان ها، محدودیت های تردد براساس جنسیت را اتخاذ نموده است. در روز های دوشنبه، چهارشنبه و آدینه، فقط مردان می توانند در خارج از خانه باشند. روز های سه شنبه، پنجشنبه و شنبه نیز فقط زنان مجاز به خروج هستند. پاناما نیز در استدلالی متفاوت به اعمال محدودیت های مشابه دست زده است. دولت پاناما معتقد است با این اقدام، مردم را ترغیب می نماید تا در خانه بمانند، زیرا اجازه ندارند به همراه عزیزانشان به خارج از خانه بروند. بعضی از شهر ها در کلمبیا، از جمله پایتخت آن بوگوتا، فقط به مردان و زنان این امکان را می دهند که در روز های متناوب خانه را ترک نمایند.

قرعه کشی و شانس برای خروج از خانه

در بعضی از شهر های دیگر کلمبیا، تدابیر دیگری اندیشیده شده است. در شهر هایی همچون کالی و مدلین، اجازه خروج از خانه بر اساس شماره کارت شناسایی آن ها در نظر گرفته می گردد که آن هم محدود به زمان های تعیینی است. البته این قرعه کشی شامل کارگران بخش های حساس و خدمات نمی گردد.

نظارت دقیق

چندین کشور از هواپیما های بدون سرنشین برای نظارت بر شهروندان قرنطینه شده استفاده نموده اند. سازمان ملی هواپیمایی کشوری ایتالیا (ENAC) استفاده از هواپیما های بدون سرنشین را برای نظارت بر حرکت شهروندان در ماه مارس مجاز کرد. چندی نگذشت که انگلیس در اواخر ماه مارس اعمال قرنطینه را خاطرنشان کرد. در همان زمان یکی از نیرو های پلیس ویدئویی از یک پرنده بدون سرنشین را منتشر کرد که نشان می داد افرادی در پارک ملی منطقه دربی شایر در حال گذران وقت هستند. این امر سبب نگرانی های فزاینده ای در بعضی جوامع شده است که ممکن است حریم شخصی آن ها مورد تعرض قرار گیرد.

شرکت هواپیما های بدون سرنشین تجاری Draganfly این ماه با وزارت دفاع استرالیا و دانشگاه استرالیا جنوبی برای مستقر کردن پهپاد های اپیدمی برای نظارت بر دما، ضربان قلب و تنفس افراد و همچنین تشخیص عطسه و سرفه افراد در جمعیت، همکاری مشترکی را شروع نموده اند. چین و کویت نیز از هواپیما های بدون سرنشین سخنگو استفاده نموده اند تا نقض نمایندگان قوانین قرنطینه را به خانه های خود راهنمایی نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 12 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6049

به "روش های غیرمعمولِ مبارزه با کرونا در دنیا؛ از قرعه کشی تا قرنطینه زنانه و مردانه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های غیرمعمولِ مبارزه با کرونا در دنیا؛ از قرعه کشی تا قرنطینه زنانه و مردانه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید