رویکرد تازه وزارت علوم برای ساماندهی انجمن های علمی، به زودی برنامه ها اعلام می گردد

به گزارش جعبه مهر، معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از انسجام بخشی انجمن های علمی اطلاع داد و گفت: این اقدام در راستای افزایش اثربخشی این انجمن ها است.

رویکرد تازه وزارت علوم برای ساماندهی انجمن های علمی، به زودی برنامه ها اعلام می گردد

دکتر پیمان صالحی در گفت وگو با خبرنگاران، انجمن های علمی را بازوهای بسیار قدرتمند در تمام کشورهای جهان و ایران توصیف کرد و اضافه نمود: از آنجایی که این انجمن ها قادر هستند انسجامی را میان ذی نفعان حوزه های علم و فناوری ایجاد نمایند، بازوهای قابل اطمینان در این زمینه به شمار می فرایند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در ایران انجمن های علمی بسیار خوبی تشکیل شده است که در حوزه های مختلفی فعال شدند و از نظر صنفی اقدامات ارزشمندی را اجرایی کردند.

صالحی با تاکید بر اینکه ولی فعالیت انجمن های علمی در ایران با آنچه که در جهان وجود دارد، فاصله گرفته است، اضافه نمود: در حال حاضر بیش از 450 انجمن علمی در کشور تشکیل شده است و رویکرد ما در این زمینه به هیچ وجه کم یا زیاد کردن این انجمن ها نیست، ولی باید کوشش گردد که در رشته های مختلف، این انجمن ها را انسجام بخشی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه انسجام و هم افزایی انجمن های علمی به نفع کشور خواهد بود، یادآور شد: این هم افزایی موجب خواهد شد که زیر ساخت های مورد احتیاج مانند فضای فیزیکی آنها تامین گردد و از سوی دیگر ماموریت های آنها تعیین خواهد شد؛ از این رو ما در رویکردهای تازه وزارت علوم درصدد ساماندهی انجمن های علمی هستیم.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: در بسیاری از کشورهای جهان مسند چاپ مقالات علمی، انجمن های علمی هستند و نظارت بر انتشار مقالات بر عهده انجمن های علمی است نه وزارت علوم.

وی تاکید نمود: در حال حاضر در ایران انجمن های علمی در مجلات به دانشگاه ها امتیاز می دهند، ولی بیشتر مجلات از سوی دانشگاه ها به چاپ می رسند که اشکالی ندارد، ولی باید اثربخشی و اثرات انجمن های علمی در موضوع نشریات پر رنگ تر گردد.

صالحی ساماندهی انجمن های علمی را در راستای افزایش اثربخشی آنها دانست و خاطر نشان کرد: به عنوان نمونه ما در حوزه کشاورزی چندین انجمن علمی داریم که هم راستای هم هستند و می توان این انسجام را میان آنها برقرار کرد.

وی تاکید نمود: در این زمینه به زودی برنامه های این معاونت را اعلام خواهیم کرد.

صالحی در مورد تامین فضای استقرار انجمن های علمی شرح داد: قرار بود که وزارت علوم فضای استقرار انجمن های علمی را تامین کند، ولی در حال حاضر آنها می توانند از زیر ساخت های موجود در کشور در نهادهای مختلف مانند دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و سازمان ها استفاده نمایند و بیشتر انجمن های علمی توانسته اند از این زیر ساخت ها بهره مند شوند و ما نیز از این که انجمن های علمی در دانشگاه ها و پژوهشگاه ها مستقر شوند، استقبال می کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 بهمن 1400 بروزرسانی: 23 بهمن 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 11049

به "رویکرد تازه وزارت علوم برای ساماندهی انجمن های علمی، به زودی برنامه ها اعلام می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویکرد تازه وزارت علوم برای ساماندهی انجمن های علمی، به زودی برنامه ها اعلام می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید