ساخت خودروهای گردشگری در ایران
به گزارش جعبه مهر، معاون رییس جمهور گفت: وزیر صنعت اخیرا کاتالوگ دو نمونه خودروی مورد استفاده گردشگران را به بنده نشان داده که قرار است آن خودروها وارد خط فراوری انبوه شوند.
اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزا موندیال تحصیل کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های کانادا انتخاب و طی کنید.
به گزارش خبرنگاران، حدود پنج ماه پیش وقتی طرح تسهیل واردات خودروهای گردشگری در دولت مطرح شد، وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را وتو کرد و این طرح از دستور رسیدگی کمیسیون های هیات دولت خارج شد. آن موقع مسعود سلطانی فر ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ گفت که آن ها (وزارت صنعت، معدن و تجارت) معتقد بودند خودروهای مورد احتیاج بخش گردشگری را می توان در کارخانه های داخلی فراوری کرد و به واردات اتومبیل های پیشنهادی ما احتیاجی نیست.
وزارت صنعت (اردیبهشت ماه 95) قول داد؛ در شش ماه اول سال، فراوری این خودروها را شروع کند.
هرچند آن موقع معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که این طرح را پیگیری می کرد، معتقد بود؛ ساخت این نوع خودروها از توان کارخانه های داخلی خارج است و گفته بود: این خودروها مخصوص گردشگری اند و مبلمان آن ها به گونه ای است که گردشگران فقط می توانند از آن ها استفاده نمایند و در سفرهای عادی قابل استفاده نیستند. اتومبیل هایی هم هستند که فقط در کویرنوردی و طبیعت گردی کاربرد دارند و در داخل کشور امکان ساخت آن ها وجود ندارد و نمی توان از خودروسازان داخلی بخواهیم آن ها را بسازند، برای همین از دولت تقاضا کردیم راه ورود این خودروها را به کشور آسان کند.
اکنون نزدیک به پنج ماه از مهلتی که وزارت صنعت معین نموده، گذشته است و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از اراده این وزارتخانه برای ورود این خودروها به خط فراوری انبوه اطلاع داد و به خبرنگاران گفت: امیدواریم بخش گردشگری از این خودورهای ساخت داخل استفاده کند.
سلطانی فر اما پاسخ به پرسش های مربوط به تایید کارشناسی کیفیت این دو خودروی گردشگری و زمان قطعی ورود آن ها به دست مصرف نماینده نهایی را به وزیر صنعت محول کرد.
نزدیک به دو سال پیش زمانی که ایران با موج تازه ای از ورود گردشگران خارجی روبه رو شد، جامعه تورگردانان برای خرید حدود دو هزار دستگاه خودرو که شامل 300 دستگاه اتوبوس، 400 دستگاه مینی بوس (ظرفیت 15 تا 20 نفر)، یک هزار دستگاه ون و 150 دستگاه آفرود بود، اعلام احتیاج کرد. بر همین اساس طرح تسهیل واردات خودروهای گردشگری با تمرکز بر کاهش تعرفه گمرکی، آماده و توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به هیأت دولت ارائه شد. طرح بیش از یک سال معطل آنالیز بود و از همان ابتدا وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان امور مالیاتی جزو مخالفان سرسخت آن به شمار می آمدند.
کارشناسان بخش صنعت و البته امور مالیاتی در توجیه این مخالفت اظهار داشتند؛ امکان ساخت این خودروها در داخل کشور وجود دارد و از سوی دیگر اعمال معافیت مالیاتی بر واردات این خودروها، از درآمدهای مالیاتی مملکت کم می نماید.
با وجود مداومت این نوع مخالفت ها، اما معاون گردشگری به همراه جامعه تورگردانان وارد مذاکره با گمرک شد تا به وسیله رایزنی آن ها با وزارت صنعت، طرح تسهیل واردات خودروهای گردشگری را به جریان اندازد، ولی همان موقع معاون وزیر صنعت آب پاکی را روی دست آن ها ریخت و گفت که برای اعمال این معافیت مالیاتی، منع قانونی وجود دارد و نمی توان هیچ کاری کرد.
افخمی روشن کرد که این ممانعت به سوءاستفاده کردن از معافیت مالیاتی و یا احتمال واردات خودروهای متفرقه ارتباطی ندارد و توضیح داد این منع قانونی است که اجازه این کار را نمی دهد و گفت که واردات خودرو به کشور آزاد است، فقط باید حقوق ورودی آن پرداخت گردد.
همان موقع این اظهارات با واکنش نصرالله پژمان فر ـ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ـ روبرو شد که گفت؛ چنین برخوردی یعنی خواندن فاتحه صنعت گردشگری.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس که تامین این خواسته تورگردانان را مستحق دانسته بود، گفت: چند سال است تورگردانان می گویند گردشگران خارجی نمی توانند شرایط اتوبوس های جاده ای موجود در کشور را تحمل نمایند. آن ها درخواست 500 اتوبوس را مطرح کردند. این پیشنهاد در دولت ارائه شد، اما انتهای کار یک نفر اظهار داشت اقتصاد ما با تأمین این خواسته بهم می ریزد پس برای توریست ها یک خط فراوری در داخل ایجاد می کنیم. این یعنی فاتحه، یعنی بعد از این همه سال یک اتوبوس برای گردشگر نداریم.
اکنون با وجود چنین مواضع صریحی، اما وزارت صنعت تصمیم گرفته آن دو نمونه خودرو را که تعیین نیست قرار است به کدام احتیاجِ صنعت متنوع گردشگری پاسخ دهد، وارد خط فراوری انبوه کند.
منبع: خبرگزاری ایسنا