سرویس کولر آبی چه مراحلی دارد؟ نهایت لذت در روزهای گرم سال

به گزارش جعبه مهر، در روزهای گرم و عرق ریزان تابستان، کولر آبی همیشه نقش یک ناجی را بازی می کند! اما این اتفاق زمانی رخ می دهد که بتوان به خوبی نحوه سرویس کولر آبی را فرا بگیریم. بدون شک، همه افرادی که از کولر آبی برای خنک سازی فضای منزل و محیط کار خود بهره می برند، با مسائل عدیده ای اعم از میزان گرم بودن باد خروجی از دریچه ها، شدت کم باد خروجی، سر و صدا گوش خراش و موارد دیگر دست و پنجه نرم می کنند. همه این مسائل را می توان به یکبار سرویس کردن اصولی کولر آبی، به کلی برطرف کرد؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

سرویس کولر آبی چه مراحلی دارد؟ نهایت لذت در روزهای گرم سال

اجزای تشکیل دهنده کولر آبی

قبل از اینکه مراحل سرویس کولر آبی را شرح دهیم، نخست ضروری است قسمت تشکیل دهنده این وسیله خنک کننده را بشناسید:

اتاقک کولرآبی: اتاقک از سقف، کف و چهار ستون تشکیل شده است. اتاقک باید از متریال باکیفیت بود تا در برابر شرایط آب وهوایی مختلف مقاوم باشد. برای این منظور ضروری است تمام قسمت های بیرونی و داخلی کولر، رنگ آمیزی شود. انجام این کار باعث عدم خوردگی و زنگ زدگی فولاد می شود.

دیواره های پوشالی: این قسمت در چهار ضلع اتاقک کولر قرار می گیرد تا فرایند خنک سازی فضا را تکمیل کند. بر روی این دیوارها (از داخل) پوشال ها قرار گرفته و با اتصال به جریان آب آب خروجی از کف کولر، پوشال ها خیس شده و جریان هوای خنک به داخل محیط دمیده می شود.

پمپ آب (واتر پمپ): آبی که در کف کولر جمع می شود باید به طریقی وارد جریان ورودی شده و پوشال ها را خیس کند. وظیفه انجام این کار بر عهده پمپ آب است. پمپ را می توان در محفظه ای پلاستیکی، در داخل کولر آبی مشاهده کرد.

موتور کولر (دینام): موتور وظیفه تولید باد را بر عهده دارد و معمولا در دو سرعت کند و تند قابل تنظیم است. هر چه قدر قدرت موتور بیشتر باشد، باد خروجی از دریچه ها با سرعت و حجم بیشتری خارج می شوند. همچنین مصرف برق نیز بالاتر می رود.

تسمه موتور: تمسه وظیفه حرکت یاتاقان و در نتیحه پره های فن هوادهی را دارد. میزان جریان باد ورودی و عدم شنیدن سر و صدای اضافی، به انتخاب و نصب تسمه بستگی دارد. همچنین ضروری است، هر ساله به تعویض تسمه کولر اقدام کنید.

یاتاقان و پره های فن: یاتافان باید محل به درستی در محل اتصال محور فن هوادهی (توربین) قرار گیرد تا هم از خرابی زودهنگام تسمه جلوگیری کند و هم قدرت موتور را به خوبی به فن هوادهی انتقال دهد. یکی از عوامل خوب کار نکردن کولر آبی، تنظیم نبودن یاتاقان است.

شناور: وسیله ای پلاستیکی است که در کف کولر قرار گرفته است. شناور، وظیفه تنظیم سطح آبِ کف کولر را بر عهده دارد و نمی گذارد آب از مقدار مورد نظر تجاوز کند؛ به این صورت که با پُر شدن آب در سطح معین، شناور جهت جریان آب ورودی به کولر را مسدود می کند.

مراحل گام به گام سرویس کولر آبی

مراحل سرویس کردن کولر آبی در زیر آورده شده است:

معرفی بهترین سرویس کاران کولر به شما

  1. دوشاخه برق کولر را از پریز بکشید تا جریان برق قطع شود. جهت اطمینان از نبود برق می توانید به بدنه کولر دست بزنید!
  2. تمامی دریچه های کولر در باز کنید تا در اتمام کار بتوان کولر را تست کرد.
  3. دیواره های کولر را از جای خورد در آورده و اقدام به تعویض پوشال های قدیمی کنید. هر چه پوشال تمیز باشد، کیفیت باد خروجی از دریچه ها نیز بالا می رود.
  4. قبل از آنکه پوشال ها را در محل مورد نظر خود قرار دهید، دیوارها و کف کولر را به خوبی با فرچه تمیز کنید تا عاری از هرگونه کثیفی باشند.
  5. سپس اقدام به بازدید از دینام و پمپ آب کنید. دینام و پمپ آب، قسمت های مکانیکی کولر آبی را تشکیل می دهند که عملکرد بهینه آن کمک می کنند. به هر روی، دینام و پمپ آب را تمیز کرده و روغن کاری کنید.
  6. محل اتصال فن هوادهی، بلبرینگ ها و یاتاقان ها در دو طرف توربین را از نظر شُل بودن بررسی کرده و روغن کاری کنید.
  7. سراغ تسمه کولر آبی بروید و آن به صورت ظاهری مشاهده کنید. اگر ترک خوردگی و پارگی سطحی مشاهده کردید، اقدام به تعویض تسمه کنید.
  8. سیستم توزیع آب که باعث خیس شدن پوشال ها می شود را بررسی کنید تا هیچ گونه مسدودشدگی در جهت جریان آب وجود نداشته باشد.
  9. شناور کف کولر را چک کنید تا از سلامت آن جهت تنظیم مقدار سطح آب کف کولر اطمینان حاصل شود. برای این منظور ضروری است شیر آب ورودی را باز کنید تا منتظر شوید که کف کولر پُر از آب شود. اگر اب در یک تراز معین ایستاد، شناور سالم است.
  10. برزنت کولر آبی که به کانال هوادهی متصل می شود را از نظر سالم بودن و عدم پارگی و سوراخ، بررسی کنید.
  11. برای خوب کارکرد کولر، روی آن را با سایبان بپوشانید و از نور مستقیم آفتاب در امان باشد (برای کولرهایی که در پشت بام قرار دارند).

نکته: هر سال ضروری است پوشال ها را تعویض کنید.

نکات مهم در سرویس کولر آبی

در طی انجام مراحل سرویس کولر، ضروری است برخی نکات مهم را در نظر بگیرید:

  • کولرهای آبی بعد از استفاده چندین ساله دچار رنگ پریدگی می شوند. ضروری است برای جلوگیری از عدم خوردگی و زنگ زدگی بدنه کولر، آن را رنگ آمیزی کنید.
  • بعد اتمام مراحل سرویس کولر آبی، حال شیر آب ورودی باز کنید تا کف کولر سرشار از آب شود. سپس کولر را روشن کنید. در این بین، تمام بخش های کولر را بررسی کنید تا از نحوه کارکرد صحیح هر قسمت مطمئن شوید.
  • تمام دیواره ها را به جزء یکی در محل خود قرار دهید. این کار به این دلیل انجام می شود که بتوان نحوه خیس شدن پوشال ها را مشاهده کرد و در صورت خرابی، اقدامات لازم را انجام داد. اگر مسئله ای نبود، دیواره آخری را در جای خود قرار دهید.
  • ممکن است کف کولر رسوب بگیرید. برای برطرف کردن این مشکل از رسوب گیر استفاده کنید. این محصول را می توان از هر فروشگاه تأسیساتی خریداری کرد.

مطلب پیشنهادی: 12 نکته برای اینکه در تابستان، از کولر آبی و گازی بهره بیشتری برد؟!

اهمیت سرویس کردن کولر آبی

اگر می خواهید در فصول گرم سال از کولر آبی خود نهایت لذت را ببرید، سعی کنید به طور سالانه کولر خود را سرویس و در صورت نیاز تعمیر کنید. کولر آبی نیز به مانند هر وسیله ای دیگر نیاز به نگهداری صحیح از سوی شما دارد؛ پس وقتی می توان با در نظر دریافت برخی نکات ساده و سریع، به سرعت مسائل کولر منزل و محیط کاری خود را برطرف کرد، پس چرا با تعلل، موجبات ایجاد مسائل عمیق تر و پرهزینه را فراهم می کنیم!

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6088

به "سرویس کولر آبی چه مراحلی دارد؟ نهایت لذت در روزهای گرم سال" امتیاز دهید

1 کاربر به "سرویس کولر آبی چه مراحلی دارد؟ نهایت لذت در روزهای گرم سال" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرویس کولر آبی چه مراحلی دارد؟ نهایت لذت در روزهای گرم سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید