سفیر آمریکا درباره تصمیم کشورش برای استقرار موشک در اروپا شرح داد

به گزارش جعبه مهر، ایرنا نوشت: سفیر آمریکا در روسیه اعلام نمود که آمریکا قصد استقرار موشک های هسته ای کوتاه و میانبرد در اروپا را ندارد.

سفیر آمریکا درباره تصمیم کشورش برای استقرار موشک در اروپا شرح داد

برای رزرو قطار اروپا با بهترین ها مشورت کنید و مناسبترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

جان هانتسمن سفیر آمریکا در روسیه که استعفانامه خود در این مقام را به ترامپ تسلیم نموده و قرار است تا دو ماه دیگر در روسیه باشد، در گفت وگو با رادیو اکو مسکو رسانه ای غربگرا در روسیه این مطلب را اعلام کرد و گفت: در این خصوص خیالپردازیهای زیادی شده است اما من هیچ گفت وگو و طرح مشخصی نشنیده ام.

وی ادامه داد: این موضوع در دیدار با رئیس جمهوری روسیه نیز مطرح نشده است.

هانتسمن با بیان اینکه همواره تهدید وجود دارد و همواره (ازنظر روسیه) ایالات متحده مقصر است، افزود: اما مطابق پاسخی که وزیر دفاع جدید ما یک هفته پیش داده است، حتی اگر این نوع از موشک ها احتیاج باشد در وهله اول در جزایر در منطقه آسیا و اقیانوس آرام و نه اروپا مستقر خواهد شد.

پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد سال 1987 میان واشنگتن و مسکو امضا شد.

میخاییل گورباچف آخرین رهبر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا این پیمان را در طول جنگ سرد که دنیا به دو اردوگاه شرق و غرب تقسیم شده بود، امضا کردند و طرفین متعهد شدند در جهت حذف موشک های هسته با برد کوتاه (از 500 تا 1000 کیلومتر) و همچنین موشک های هسته ای میان برد (1000 تا 5500 کیلومتر) اقدام نمایند و در آینده نیز اقدام به فراوری، آزمایش و گسترش این موشک ها ننمایند.

ایالات متحده و ناتو مسکو را متهم می نمایند که با اقدام به فراوری، آزمایش و گسترش این موشک ها عملا پیمان مورد بحث را زیر پا گذاشته، اتهامی که همواره از سوی روسیه رد شده است با این وجود آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به تازگی روسیه را مسبب انتها یافتن این پیمان خوانده و اعلام نموده آلمان در این موضوع کنار متحد خود (ناتو) می ماند.

لزوم گفت وگوی روسیه و امریکا درباره پیمان استارت2

هانتسمن در بخش دیگری از مصاحبه رادیویی گفت که روسیه و آمریکا به عنوان قدرت های هسته ای بزرگ باید به گفت وگو با یکدیگر از جمله درخصوص پیمان منع کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی (استارت-2) که تمدید یا پیمان دیگری جایگزین آن می گردد، ادامه دهند.

پیمان استارت2 یا پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی پیمان دو جانبه میان آمریکا و روسیه است.

دمیتری مدودف و باراک اوباما رئیسان جمهوری وقت روسیه و آمریکا روز هشتم آوریل سال 2010 در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار و پیمان استارت-2 برای کاهش زرادخانه های هسته ای دو کشور را امضا کردند.

آمریکا و روسیه تحت این قرارداد جدید، اجازه دارند حداکثر 1550 کلاهک را مستقر نمایند که حدود 30 درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در سال 2002 است و اعتبار این پیمان در سال 2021 به انتها می رسد.

سفیر امریکا در ادامه سخنان خود گفت: فکر نمی کنم که کشورهایی مانند آمریکا و روسیه باید به خود اجازه بدهند که درها را ببندند و مذاکرات را متوقف نمایند.

وی گفت دوکشور باید تا فوریه ساله 2021 تصمیم بگیرند که آیا پیمان استارت2 را باید تمدید نمایند یا خیر.

سفیر آمریکا گفت: ما موظف هستیم به گفت وگو درباره کنترل تسلیحات ادامه دهیم و موظف هستیم برای تامین امنیت و شکوفایی دنیا همکاری و مذاکره کنیم.

دیپلمات آمریکایی گفت که با انتها اعتبار پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میانبرد، کنترل بر تسلیحات به انتها نمی رسد.

وی افزود: اعتبار پیمانی انتها یافت که متاسفانه مفاد آن اجرا نشد و ما بارها با آمریکا برای اصلاح و تغییر این وضعیت کوشش و همکاری کردیم.

تکذیب اخبار رسانه ها درباره نامزد مقام سفیر آمریکا

هانتسمن اخبار بعضی رسانه ها مبنی بر اینکه استیون بیگان فرستاده ویژه آمریکا در امور کره شمالی بزودی سفیر جدید آمریکا در روسیه خواهد بود را تکذیب کرد.

وی با بیان اینکه من به شایعات نمی پردازم، گفت: اطلاعات نادرستی درباره گفت وگوی تلفنی بین روسای جمهوری روسیه و آمریکا منتشر شد.

هانتسمن ادامه داد: حدود دو ماه پیش با ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفت و گویی داشتم که در جریان آن از برنامه های خود به وی گفتم و همه اینها در گفت وگوی تلفنی روسای جمهوری روسیه و آمریکا مطرح و مورد آنالیز نهاده شد.

وی گفت که اطمینان دارد ترامپ شخص مناسبی را به عنوان سفیر آمریکا در مسکو خواهد یافت.اما فکر نمی کنم در این گفت وگوی تلفنی از شخصی نام برده شد.

رد مداخله در اعتراضات مسکو

سفیر آمریکا در مسکو مدعی شد که سفارت آمریکا در امور داخلی روسیه دخالت ننموده است.

وی درخصوص انتشار نقشه ای از خیابانهایی که اعتراضات مسکو در آن برگزار می شد در حساب کاربری سفارت آمریکا در شبکه توییتر گفت که این اقدام برای تامین امنیت شهروندان امریکایی انجام گرفت.

در یک ماه گذشته چهار بار اعتراضات مبنی بر حذف نامزدهای مخالفان دولت در انتخابات مجلس محلی مسکو برگزار و صدها نفر دستگیر شدند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه به تازگی آمریکا را به مداخله در این اعتراضات متهم کرد.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 15 شهریور 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 2488

به "سفیر آمریکا درباره تصمیم کشورش برای استقرار موشک در اروپا شرح داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفیر آمریکا درباره تصمیم کشورش برای استقرار موشک در اروپا شرح داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید