شیوع مجدد سرخک در 4 کشور اروپایی

به گزارش جعبه مهر، طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سرخک به چهار کشور اروپایی که پیش تر ریشه کنی این بیماری در آن ها اعلام شده بود، بازگشته است.

شیوع مجدد سرخک در 4 کشور اروپایی

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگاران، بیماری سرخک دیگر در چهار کشور اروپایی آلبانی، جمهوری چک، یونان و انگلیس ریشه کن تلقی نشده و ویروس آن در این کشورها شیوع یافته است.

یک عضو دپارتمان ایمنی سازی سازمان دنیای بهداشت این امر را بازگشت به عقب و قرار دریافت در جهت اشتباه دانسته است.

سرخک یک بیماری بسیار مسری و بالقوه کشنده با علائمی همچون سرفه، بثورات جلدی و تب است. این بیماری به وسیله دو دوز واکسن MMR قابل پیشگیری است که برای همه بچه ها خردسال در انگلیس به صورت رایگان در دسترس است.

هنگامی که هیچ انتقال بومی از این بیماری به مدت 12 ماه در یک منطقه جغرافیایی خاص مشاهده نگردد، در آن کشور ریشه کنی سرخک اعلام می گردد.

هر چهار کشور اروپایی که وضعیت ریشه کنی سرخک را از دست داده اند، از میزان واکسیناسیون بسیار بالایی برخوردار هستند.

به گفته سازمان دنیای بهداشت این زنگ خطری است که در سراسر دنیا به صدا درآمده و نشان می دهد که توانایی دستیابی به پوشش ملی بالای واکسیناسیون برای مقابله با این بیماری کافی نیست و این پوشش باید در هر جامعه و خانواده و برای هر کودکی به دست آید.

کارشناسان بهداشت هشدار داده اند که انتشار اطلاعات غلط درباره واکسن سرخک امکان شیوع این بیماری را در مناطق یا جوامع خاص فراهم نموده است.

اخیرا همه مناطق دنیا شاهد افزایش موارد ابتلا به سرخک بوده اند، به جز قاره آمریکا که شاهد کاهشی جزئی در این زمینه بوده است، اگرچه ایالات متحده آمریکا بیشترین شمار موارد سرخک خود را در 25 سال اخیر به ثبت رسانده است.

به گفته سازمان دنیای بهداشت نزدیک به 365 هزار موردِ ابتلا در سراسر دنیا در امسال میلادی (2019) گزارش شده است که تقریباً سه برابر بیشتر از نیمه اول سال 2018 میلادی محسوب می گردد.

عضو دپارتمان ایمنی سازی سازمان دنیای بهداشت، اطلاعات غلط درباره واکسن ها را مقصر این شیوع دانسته و از شرکت های رسانه های اجتماعی و رهبران جوامع خواسته تا اطلاعات دقیق، معتبر و موثق از نظر علمی ارائه دهند.

جمهوری دموکراتیک کنگو، ماداگاسکار و اوکراین با بیشترین میزان شیوع سرخک روبرو هستند.

شمار موارد ابتلا به سرخک تا سال 2016 میلادی، یعنی تا قبل زمان فعال شدن مجدد ویروس این بیماری به طور پیوسته در سراسر دنیا رو به کاهش بود.

بنا بر گزارش شبکه خبری بی بی سی، مقامات سازمان دنیای بهداشت اعلام نموده اند که دلایل گسترش مجدد سرخک در هر کشور با کشوری دیگر متفاوت است. در بعضی از کشورها افراد به برنامه های واکسیناسیون دسترسی ندارند، در حالی که در بعضی دیگر در خصوص بیماری و نحوه پیشگیری از آن اطلاعات غلطی وجود دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 مهر 1398 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 2898

به "شیوع مجدد سرخک در 4 کشور اروپایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوع مجدد سرخک در 4 کشور اروپایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید