طرز تهیه فرنی با عسل

به گزارش جعبه مهر، فرنی یک پودینگ سنتی ایرانی است که با آرد برنج، شکر یا عسل، شیر، گلاب و کمی هل، به مناسبت های مختلف تهیه می گردد. شما می توانید فرنی را به عنوان دسر و خنک میل کنید، در عین حال، خوردن فرنی گرم بیشتر برای افرادی که احساس مریضی می نمایند یا گلودرد دارند، توصیه می گردد.علاوه بر این، فرنی یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین دسرهای ماه رمضان است و معمولا برای افطار سرو می گردد.

طرز تهیه فرنی با عسل

شما می توانید فرنی را به روش های مختلف و با آرد برنج، آرد گندم و یا نشاسته تهیه کنید. با توجه به مواد اولیه موجود در این دسر خوش طعم، فرنی یک ماده غذایی مقوی و مناسب روزه دارانی ست که قصد دارند انرژی از دست رفته خود را دوباره به دست بیاورند. با توجه به نزدیک شدن ماه مبارک رمضان، در ادامه قصد داریم طرز تهیه فرنی با عسل را توضیح داده و فواید هر یک از مواد به کار رفته در این دسر سنتی و محبوب را آنالیز کنیم.

فرنی با عسل

مواد لازم برای 8 نفر:

  • شیر: 4 پیمانه
  • آرد برنج: 6 قاشق غذاخوری
  • عسل: 2 قاشق غذاخوری
  • گلاب: 1 قاشق چای خوری

طرز تهیه:

  1. برای تهیه فرنی با عسل، ابتدا آرد برنج الک شده را داخل یک پیمانه شیر ریخته و هم بزنید. شیر و آرد را به مدت 45 دقیقه کنار بگذارید تا آرد به اندازه کافی خیس بخورد.
  2. در یک قابلمه، عسل و به جای مانده شیر را اضافه نموده و گرم کنید.
  3. همانطور که مواد آغاز به جوشیدن می نمایند، مخلوط شیر و آرد برنج را اضافه کنید و با یک قاشق دائما هم بزنید تا مواد خوب با هم ترکیب شوند.
  4. در این مرحله، گلاب را اضافه کنید و مواد را تا زمانی که شیر به غلظت مورد نظر برسد هم بزنید.
  5. حرارت را کم کنید و اجازه دهید فرنی حدود 20 دقیقه بپزید و هر از گاهی آن را هم بزنید.

    با استفاده از قاشق، کناره ها و ته ظرف را خراش دهید، تا فرنی گلوله نگردد. در نهایت، حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید فرنی کاملا خنک گردد.

  6. شما می توانید مطابق میل خود فرنی را گرم یا سرد سرو کنید.

فواید آرد برنج

آرد برنج ماده اصلی برای تهیه فرنی با عسل است. آرد برنج با خرد کردن دانه های برنج به صورت پودر تهیه می گردد. همه آردهای برنج به یک روش ساخته نشده اند که می تواند بر فواید بالقوه سلامتی آن ها تأثیر بگذارد.

سرشار از فیبر

آرد برنج می تواند اندازه کافی فیبر برای شما فراهم کند که برای انواع رژیم های غذایی لازم است. آرد برنج به لطف محتوای فیبر بالا، می تواند کلسترول را کاهش دهد، سطح قند خون را بهبود بخشد و به هضم غذا یاری کند. جایگزینی آرد گندم با آرد برنج نیز می تواند به کاهش وزن یاری کند. بعلاوه می تواند از بیماری هایی مانند دیابت (نوع 2)، فشار خون بالا و بیماری های روده بزرگ جلوگیری کند.

فاقد گلوتن

آرد برنج کاملا فاقد گلوتن است. بنابراین برای کسانی که دچار مشکل عدم تحمل گلوتن هستند یا برای افرادی که از بیماری سلیاک رنج می برند، گزینه ای عالی است. بیماری سلیاک یک مشکل گوارشی است که به محض دریافت گلوتن، روی سیستم ایمنی فرد تاثیر می گذارد.

حاوی کولین

کولین یک ماده مغذی ضروری برای انسان و حیوانات است. این ماده به انتقال کلسترول و تری گلیسیرید از کبد به نقاط مورد احتیاج بدن یاری می نماید. بنابراین آرد برنج می تواند در بهبود سلامت کبد موثر باشد.

فواید عسل

عسل طیف وسیعی از فواید سلامتی را فراهم می نماید. عسل خام، که مستقیما از کندوی زنبور عسل می آید، حاوی گرده های زنبور عسل، موم زنبور عسل و آنتی اکسیدان های فراوان است. در ادامه بیشتر به از فواید عسل خواهیم گفت.

بهبود اسهال

طبق تحقیقات صورت گرفته در خصوص عسل، معین شده است که مصرف عسل از شدت و مدت اسهال می کاهد. عسل بعلاوه باعث افزایش مصرف پتاسیم و آب می گردد که به خصوص در هنگام اسهال بسیار مفید است.

سرشار از آنتی اکسیدان

عسل با کیفیت حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان های مهم است. این آنتی اکسیدان ها شامل اسیدهای آلی و ترکیبات فنلی مانند فلاونوئیدها هستند. آنتی اکسیدان ها با کاهش خطر حملات قلبی، سکته های مغزی و بعضی از انواع سرطان ارتباط دارند. آن ها بعلاوه می توانند به سلامت چشم یاری نمایند.

کاهش فشار خون

فشار خون یکی از عوامل خطرناک جهت بروز بیماری های قلبی است و عسل این توانایی را دارد که به کاهش این خطر یاری کند. زیرا این ماده حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است که با کاهش فشار خون ارتباط دارند.

بهبود سطح کلسترول

سطح بالای کلسترول بد (LDL) یک عامل خطرناک برای بیماری های قلبی است. چندین مطالعه نشان می دهد که عسل می تواند سطح کلسترول شما را بهبود بخشد. عسل کلسترول کل و کلسترول بد را کاهش می دهد، این در حالیست که این ماده غذایی قادر است کلسترول خوب (HDL) را به اندازه قابل توجهی بالا ببرد.

کاهش تری گلیسیرید

افزایش تری گلیسیرید خون یکی دیگر از عوامل خطرزا برای قلب است. آن ها بعلاوه با مقاومت به انسولین، عامل اصلی دیابت نوع 2 در ارتباط هستند. سطح تری گلیسیرید در رژیم غذایی حاوی قند و کربوهیدرات های تصفیه شده افزایش می یابد. مطالعات متعدد مصرف منظم عسل را با سطح تری گلیسیرید پایین تر مرتبط نموده است، به ویژه هنگامی که برای جایگزینی قند استفاده می گردد.

فواید گلاب

هزاران سال از گلاب استفاده شده است، از جمله در قرون وسطی. گلاب به طور سنتی هم در محصولات زیبایی و هم در محصولات غذایی و آشامیدنی مورد استفاده قرار می گیرد. بعلاوه، گلاب با بسیاری از مزایای بالقوه سلامتی، از جمله موارد زیر همراه است.

تسکین گلودرد

پزشکان اغلب برای گلودرد آنتی بیوتیک تجویز می نمایند، اما در گذشته برای تسکین گلودرد از گلاب استفاده می شد.

جلوگیری و درمان عفونت

گلاب دارای خواص ضدعفونی نماینده قدرتمندی است که می تواند از بروز عفونت جلوگیری نموده و آن را درمان کند. به همین علت، گلاب اغلب در انواع درمان های طبیعی و دارویی گنجانده می گردد. از گلاب در قطره های چشمی برای درمان موارد التهاب ملتحمه (کنژنکتیویت) استفاده می گردد و خواص ضدعفونی نماینده و ضد درد آن در درمان بیماری های چشمی موثر است.

حاوی آنتی اکسیدان

گلبرگ های گل رز و روغن گل رز حاوی تعدادی آنتی اکسیدان قوی هستند که می توانند به محافظت از سلول ها در برابر آسیب یاری نمایند.

بهبود خلق و خو

گلاب می تواند دارای خواص ضد افسردگی و ضد اضطراب قوی باشد. یک مطالعه نشان داد که عصاره گلبرگ های گل رز می توانند سیستم عصبی مرکزی را آرام نمایند. این تاثیر می تواند از افسردگی و اضطراب جلوگیری کند.

برطرف سردرد

از گلاب و روغن ضروری گلاب در رایحه درمانی برای یاری به تسکین سردرد استفاده می گردد.

فواید شیر

شیر فواید متعددی برای سلامتی دارد و مصرف روزانه آن می تواند از جهات مختلفی برای شما مفید باشد.

سلامت استخوان ها

شیر منبع غنی از کلسیم را ارائه می دهد. تولیدنمایندگان شیر گاو را با ویتامین D غنی می نمایند، ماده مغذی دیگری که برای سلامت استخوان مفید است. کلسیم یک ماده مغذی ضروری برای استحکام استخوان ها و دندان ها، حرکت عضلات و سیگنال های عصبی است. مقامات بهداشتی توصیه می نمایند که برای جلوگیری از شکستگی استخوان و پوکی استخوان، کلسیم کافی دریافت کنید.

جلوگیری از بیماری های قلبی

شیر منبع پتاسیم است که می تواند به باز شدن رگ های خونی و کاهش فشار خون یاری کند. دریافت پتاسیم بیشتر ضمن کاهش مصرف سدیم (نمک) می تواند باعث کاهش فشار خون، کاهش خطر بیماری های قلبی و سکته مغزی گردد.

کاهش خطر بروز سرطان

شیر حاوی کلسیم و ویتامین D است، دو ماده مغذی که ممکن است در محافظت در برابر سرطان یاری کند. کلسیم می تواند از پوشش روده محافظت کند تا خطر سرطان روده بزرگ یا سرطان راست روده را کاهش دهد. با این حال، تحقیقات نشان داده که مصرف بیش از حد کلسیم با سرطان پروستات مرتبط است.

یاری به عضله سازی

شیر گاو به رشد سریع گوساله یاری می نماید، بنابراین منطقی است که مصرف شیر گاو بتواند به رشد عضلات یاری کند. شیر گاو منبع غنی از پروتئین با کیفیت بالا و حاوی تمام اسیدهای آمینه لازم است. شیر کامل بعلاوه منبع غنی انرژی به صورت چربی اشباع است که می تواند از استفاده توده عضلانی برای تولیدش انرژی جلوگیری کند.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 11165

به "طرز تهیه فرنی با عسل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه فرنی با عسل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید