دلیل و درمان انحراف بینی در نوزادان و بچه ها چیست؟

به گزارش جعبه مهر، انحراف بینی در نوزادان و بچه ها موجب بروز مسائل تنفسی و عفونت های سینوسی مکرر می گردد. برترین راه درمان عمل جراحی سپتوپلاستی است که در ادامه این موضوع آنالیز خواهد شد.

دلیل و درمان انحراف بینی در نوزادان و بچه ها چیست؟
سپتوم بینی غضروفی است که بینی را به دو فضای مجزا تقسیم می نماید. انحراف بینی در نوزادان شکل گیری غیر طبیعی غضروفی است که حفره بینی را به دو قسمت تقسیم می نماید. انحراف بینی در نوزادان ممکن است موجب بروز مسائل تنفسی و گرفتگی بینی گردد. تخمین زده می گردد که 80 درصد سپتوم های بینی در مرکز بینی قرار ندارند. انحراف بینی در نوزادان هنگامی اتفاق می افتد که سپتوم میانی خیلی از مرکز بینی دور شده باشد.

علائم انحراف بینی در نوزادانیکی از رایج ترین علائمانحراف بینی در نوزادان، دشواری نفس کشیدن از راه بینی است. علائم معمولا در یک طرف بینی شدید تر است و در بعضی موارد زهکشی سینوس ها مختل شده و باعث عفونت های مکرر سینوس می گردد. هم چنین ممکن است موجب گرفتگی کامل یکی از سوراخ های بینی گردد. انحراف بینی در نوزادان ممکن است مادرزادی بوده یا ناشی از آسیب های ناشی از زایمان و پس از آن باشد.

درمان انحراف بینی با سپتو پلاستیسپتو پلاستی یک عمل جراحی پلاستیک برای انحراف بینی است که به وسیله جراح متخصص گوش، حلق و بینی برای اصلاح انحراف سپتوم انجام می گردد. جراحی به طور کامل از راه سوراخ بینی انجام می گردد. در طی این فرایند، بخش هایی از دیواره سپتوم جدا می شوند، یا به طور کامل برداشته شوند و یا ممکن است تنظیم شوند و دوباره به بینی افزوده شوند.

جراحی علاوه بر رفع کردن انحراف بینی، ممکن است به منظور درمان مسائل دیگر مانند شکاف حفره بینی، پولیپ بینی و وجود فیستول در سینوس های ماگزیلاری، انجام گردد.

پیش از جراحی پزشک توصیه می نماید که از مصرف دارو هایی مانند ایبوپروفن و آسپیرین که خون را رقیق می نماید و موجب خونریزی در جریان عمل می گردد اجتناب کنید.

روش جراحی سپتو پلاستیسپتو پلاستی به روش جراحی سنتی و باز از داخل بینی انجام می گردد. در عمل جراحی باز، زخم های کوچکی درون بینی ایجاد می شوند، که معمولا قابل توجه نیستند. در جراحی داخلی معمولا زخم های بیرونی قابل مشاهده نیستند. با توجه به شدت انحراف بینی، ممکن است جراحی در هر یک از مراکز زیر انجام گردد.

مطب پزشک جراح

مرکز جراحی سرپایی

بیمارستان به عنوان جراحی سرپایی

بیمارستان به عنوان یک جراحی عمومی

پیش از جراحی دارو های بیهوشی یا بی حسی موضعی تزریق می گردد و بیمار ممکن است در طول عمل هشیار یا بیهوش باشد.

پزشک جراح پس از عمل دستورالعمل هایی برای بازگشتن به فعالیت های عادی روزانه ارائه می دهد. به طور معمول بچه ها پس از گذشت چند روز از جراحی می توانند به مدرسه باز گردند.

عوارض ناشی از جراحی بینیبچه ها در آناتومی و توانایی بهبودی با یکدیگر بسیار متفاوت هستند. در نتیجه عوارض ناشی از جراحی بینی در نوزادان و بچه ها هرگز به طور کامل قابل پیش بینی نیست. عوارضی ممکن است پس از جراحی بینی رخ دهد، شامل موارد زیر است:

عفونت

خونریزی بینی

واکنش بدن به بیهوشی

پارگی جزیی در محفظه بینی

عوارض جانبی کوتاه مدت پس جراحی بینیعوارض جانبی کوتاه مدت زیر هم ممکن است پس از جراحی رخ دهد. اگر نشانه های زیر را مشاهده کردید، با پزشک کودک خود مشورت کنید.

پف کردن و تورم صورت کودک

درد بینی

سردرد شدید

تورم در اطراف چشم

کبودی در اطراف چشم

اندازه کمی خونریزی در چند روز اول پس از جراحی

ظاهر شدن رگ های خونی کوچک پشت سر هم به عنوان نقاط قرمز کوچک بر روی سطح پوست کودک

بروز نشانه هایی مانند سینوزیت پس از عمل جراحی بینی. این شرایط معمولا تا از بین رفتن کامل عفونت از بینی ادامه دارد.

ایجاد مشکل بویای در بعضی افراد پس از جراحی

به طور کلی عوارض جانبی بسیار اندک است، اما تغییراتی که پس از عمل به وجود می آید باعث بهبود تنفس و کاهش عفونت سینوس ها می گردد.

دوران بهبودی پس از جراحیپس از جراحی کودک می تواند به خانه برگردد، اما به فردی احتیاج دارد تا در خانه به او رسیدگی کند. مواردی وجود دارد که باید در روز ها و هفته های بعد از جراحی رعایت شوند، بعضی از آن ها عبارتند از:

اجتناب از بلند کردن وسایل و فعالیت های سخت دیگر

بالا بودن سر در هنگام خواب، در صورت لزوم استفاده از یک بالش اضافی برای بالا نگه داشتن سر

اجتناب از فوت کردن در بینی کودک

اطمینان حاصل کنید که تمام دستورالعمل هایی را که پزشک به صورت کتبی - برای مراقبت از بینی و مصرف دارو ها - برای کودک می نویسد، با خود به خانه ببرید و برای پیش گیری از عوارض جدی پس از عمل، دستورات پزشک را به دقت دنبال کنید.

به یاد داشته باشید که بهبودی یک فرایند آهسته و تدریجی است. بعضی از تورم ها ممکن است تا ماه ها به خصوص در نوک بینی وجود داشته باشد. نتایج نهایی جراحی بینی پس از یک سال یا بیشتر آشکار می گردد.

جمع بندیانحراف بینی در نوزادان و بچه ها موجب بروز مسائل تنفسی و عفونت های سینوسی می گردد.

در این شرایط بینی کودک به وسیله غضروف میانی به دو قسمت نابرابر تقسیم شده است.

در جراحی سپتو پلاستی با برش و ترمیم این غضروف، بینی تقارن خود را باز می یابد و مسائل تنفسی بهبود می یابند.

عوارض جانبی عمل سپتوپلاستی تورم صورت، سر درد، کبودی و تورم در اطراف چشم ها و ایجاد مسائل بویایی است.

دوران بهبودی پس از جراحی ممکن است هفته ها تا ماه ها به طول بیانجامد، اما کودک پس از چند روز توانایی بازگشت به مدرسه و انجام فعالیت های روزانه را دارد.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10940

به "دلیل و درمان انحراف بینی در نوزادان و بچه ها چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل و درمان انحراف بینی در نوزادان و بچه ها چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید