علت گرسنگی کاذب چیست و چگونه درمان می گردد؟

به گزارش جعبه مهر، علت گرسنگی را باید در مسائل مختلف غذایی مانند کمبود ریزمغذی ها، مشکل در متابولیسم بدن و یا عدم مصرف فیبر غذابی کافی جستجو کرد. عوامل روانشناختی نیز در ایجاد چنین مسائلی تأثیرگذارند.

علت گرسنگی کاذب چیست و چگونه درمان می گردد؟

خبرنگاران | سرویس سلامت - آیا تا کنون احساس نموده اید احساس گرسنگی شما ممکن است واقعی نباشد؟ اهمیت تغذیه سالم بر هیچ کسی پوشیده نیست.در این مقاله قصد داریم علت گرسنگی کاذب را مورد آنالیز قرار دهیم.

گرسنگی کاذب چیست؟

حس های زیادی می توانند با احساس گرسنگی تشابه داشته باشند، اما این حس ها گرسنگی کاذب هستند. گرسنگی کاذب نیز مانند بسیاری از حس های کاذب دیگر خود را به عنوان اشتهای صرف غذا معرفی می نماید و به همین دلیل باعث می گردد بدون اینکه واقعاً گرسنه باشید، غذا میل کنید.

در واقع گرسنگی کاذب هدف اصلی گرسنگی را منحرف می سازد. هدف اصلی گرسنگی عبارت است از سوخت رسانی مجدد به بدن، به شیوه ای که انرژی و تغذیه لازم برای زندگی را دریافت کند. در عوض، گرسنگی کاذب انرژی و سرزندگی شما را نابود می نماید.

علت گرسنگی کاذب

در این بخش عواملی را که باعث گرسنگی کاذب می شوند، آنالیز می کنیم. این احساس می تواند علت های مختلفی داشته باشد. ما در اینجا پنج نمونه از مهم ترین علت های احساس گرسنگی کاذب را مورد بحث قرار می دهیم:

1. کمبود ریزمغذی ها

یک علت گرسنگی کاذب کمبود ریزمغذی هاست. مطالعات پزشکی نشان داده اند که گرسنگی یا اضافه وزن می تواند نشانه ای از کمبود نوع خاصی از مواد مغذی باشد. به عبارت دیگر، کمبود ماده ساده ای مانند منزیم در رژیم غذایی می تواند علت احساس گرسنگی همیشگی شما باشد.

شاید این نکته علت تمایل شدید افراد به شکلات را شرح دهد. شکلات سرشار از منزیم است، پس تمایل شدید به مصرف شکلات می تواند عکس العمل طبیعی بدن در برابر کمبود منزیم باشد. موادغذایی دارای منزیوم فراوانی وجود دارد که از جمله آن می توان به آجیل و سبزیجات اشاره نمود.

2. مشکل متابولیسم بدن

گرسنگی می تواند یکی از علائم عملکرد نامتناسب متابولیسم بدن باشد. مطالعات نشان داده اند که قند اضافه شده و کربوهیدرات فرآوری شده می تواند باعث احساس گرسنگی همیشگی در انسان گردد.

دکتر جان دی اقرار می نماید که خود این مشکل را داشته است. او در بین وعده های غذایی همواره یک خوراک سرپایی میل می کرد. اما پس از مدتی تمام قند های اضافه شده و کربوهیدرات های فرآوری شده را از رژیم غذایی خود حذف کرد و دیگر احتیاجی به صرف خوراکی سرپایی در بین وعده های غذایی ندارد.

3. کمبود آب بدن

جالب توجه است که یک علت گرسنگی کاذب می تواند کم شدن آب بدن باشد. مطالعات نشان داده اند که بسیاری از مردم احتیاج به آبرسانی به بدن (هیدراسیون) را با احتیاج به صرف غذا اشتباه می گیرند. بنابراین، همواره قبل از صرف غذا های سرپایی یک لیوان آب بنوشید.

4. کمبود فیبر

تحقیقات نشان می دهند که پروتئین و فیبر بهترین مواد برای سیر نگه داشتن انسان هستند. برای مثال در کشوری مانند ایالات متحده غالب مردم مسئله ای در دریافت پروتئین کافی ندارند، اما درصد اندکی فیبر کافی را مصرف می نمایند. پس احساس گرسنگی می تواند تنها علامتی از کمبود فیبر در بدن فرد باشد.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی حاوی فیبر؛ کدام میوه ها و خوراکی ها فیبر بالایی دارند؟

5. عوامل روانشناختی

بسیاری از مردم در هنگام ناراحتی، غمگینی یا به تعویق انداختن برخی از کار ها احساس گرسنگی می نمایند. پس علت گرسنگی کاذب می تواند عوامل روانشناختی نیز باشد. به همین دلیل، مطالعات نشان داده اند که خلق و خوی فرد با وزن او ارتباط مستقیمی دارد. چون اگر احساساتی از قبیل: ناراحتی را به عنوان گرسنگی قلمداد کنید، طبیعتاً بیش از حد معقول غذا مصرف می کنید.

برای مبارزه با گرسنگی کاذب چه کنیم؟

علت گرسنگی کاذب می تواند متفاوت باشد، که در بالا به پنج علت مهم آن اشاره نمودیم. اما اگر به گرسنگی کاذب دچار هستید و این مسئله مشکلاتی را برای شما ایجاد نموده است، نگران نباشید. در این بخش قصد داریم راه های مبارزه با گرسنگی کاذب را با شما در میان بگذاریم. موارد زیر را رعایت کنید تا با تمرکز بر درستی وعده های خود بتوانید با گرسنگی کاذب مقابله کنید.

1. غذا را آهسته میل کنید

مطالعات نشان می دهند که افراد چاق غذای خود را سریع تر از افراد لاغر اندام قورت می دهند. آن ها زمان کمتری را به جویدن هر لقمه اختصاص می دهند. آیا شما هم دچار برداشتن لقمه های عظیم، جویدن ناکافی لقمه و سپس برداشتن فوری لقمه بعدی شده اید؟ به شما اطمینان می دهیم که هیچ خاصیت مفیدی در صرف سریع و بیش از اندازه غذا در یک وعده وجود ندارد.

2. تلویزیون، تبلت، گوشی همراه و … را خاموش کنید

احتمالاً برخی افراد گوشی همراه یا تبلت را بهترین دوست خود می دانند. اما اگر به دنبال علت گرسنگی کاذب هستید، باید بگوییم که این دستگاه ها می توانند عامل پرخوری باشند. درست است! اخیراً دانشمندان آموزشگاه پزشکی خواب ایالات متحده کشف نموده اند: افرادی که قبل و در طول صرف شام در معرض انواع پرتو های آبی منتشر شده از این دستگاه ها قرار می گیرند، به افزایش گرسنگی و مقاومت در برابر انسولین مبتلا می شوند.

3. مسواک بزنید

آیا تا کنون توجه نموده اید که اگر پس از مسواک زدن فوراً غذا بخورید، چه طعم ناخوشایندی خواهد داشت؟ پس به این واقعیت توجه کنید و هنگامی مسواک بزنید که لحظات سبکی را پیش رو دارید.

4. با یک دوست یا حامی تماس بگیرید

به افرادی که برای آن ها مهم هستید، تکیه کنید. در صورت احتیاج به تشویق با آن ها تماس برقرار کنید. آن ها برای همین در زندگی شما حضور دارند

5. الگوی خواب خود را اصلاح کنید

مطالعات نشان می دهند افرادی که کمتر از هفت ساعت در شب می خوابند، بیشتر در معرض خطر پرخوری قرار دارند. پس بهتر است الگو و ساعت های خواب خود را اصلاح و تنظیم کنید.

بیشتر بخوانید: پرخوری عصبی؛ چرا اضطراب موجب پرخوری می گردد؟

آیا شما تا به امروز دچار پرخوری و گرسنگی کاذب بوده اید؟ چگونه این مشکل را درمان کردید؟ تجربیات و دیدگاه های خود را در قسمت ارسال نظر با مخاطبان خبرنگاران درمیان بگذارید.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

جعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای جعبه مهر

منبع: setare.com
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10400

به "علت گرسنگی کاذب چیست و چگونه درمان می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت گرسنگی کاذب چیست و چگونه درمان می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید