قفقاز جنوبی محور گفتگوهای پوتین و پاشینیان

به گزارش جعبه مهر، خبرگزاری خبرنگاران- سران کشورهای روسیه و ارمنستان، اوضاع در منطقه قفقاز جنوبی را آنالیز کردند.

قفقاز جنوبی محور گفتگوهای پوتین و پاشینیان

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آرمن پرس از ایروان، سران کشورهای روسیه و ارمنستان در تبادل نظری تلفنی، اوضاع منطقه قفقاز جنوبی را مورد آنالیز قرار دادند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان امروز در تماس تلفنی راه حل های با ثبات کردن اوضاع منطقه قفقاز جنوبی را آنالیز کردند. بنابر اعلام کاخ کرملین، این آنالیز ها با توجه به توافق آتش بس قره باغ که در نهم نوامبر به امضای سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان رسید، انجام شده است.

در این تبادل نظر نیکول پاشینیان از وساطت های موثر روسیه برای حل و فصل تنش های موجود میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان قدردانی کرد. طی یک هفته گذشته این دومین بار است که سران دو کشور با یکدیگر تماس تلفنی برقرار می نمایند. تماس تلفنی قبلی با بالا گرفتن تنش های نظامی بین نیرو های ارمنستان و جمهوری آذربایجان پس از جنگ 44 روزه قره باغ در پاییز سال گذشته بود. نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان اخیرا بیان کرد روسیه پیشنهاداتی درخصوص علامت گذاری مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان ارائه نموده که همه این پیشنهادات برای ایروان قابل قبول هستند.

پیش از این بر اساس توافق نامه آتش بس 10 ماده ای که با میانجی گری روسیه بین دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان به امضا رسید، ارمنستان مجبور شد هفت منطقه را به آذربایجان بازگرداند که ما قبل از این توافق، حدود سه دهه در کنترل خود داشت. با وجود امضای آتش بس بین روسای جمهور آذربایجان و ارمنستان در مسکو، هنوز صلح و آرامش پایدار بین دو کشور همسایه استقرار نیافته و اسرای ارمنی همچنان در جمهوری آذربایجان بسر می برند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 7 دی 1400 بروزرسانی: 7 دی 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10998

به "قفقاز جنوبی محور گفتگوهای پوتین و پاشینیان" امتیاز دهید

1 کاربر به "قفقاز جنوبی محور گفتگوهای پوتین و پاشینیان" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قفقاز جنوبی محور گفتگوهای پوتین و پاشینیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید