محوطه باستانی در عربستان به روی گردشگران باز خواهد شد

به گزارش جعبه مهر، دولت عربستان سعودی توسعه گردشگری را در اولویت خود قرار داده است و با توسعه و آماده سازی یک محوطه باستانی میخواهد گردشگران را به این منطقه جذب کند.

محوطه باستانی در عربستان به روی گردشگران باز خواهد شد

پادشاهی عربستان سعودی یکی از مهم ترین دغدغه های خود را توسعه گردشگری در این کشور اعلام نموده است و به همین علت میخواهد با توسعه و آماده سازی یک محوطه باستانی، پای گردشگران را به کشور باز کند. بر اساس توافق انجام شده میان فرانسه و عربستان سعودی، منطقه العلا که شهر باستانی نبطی ها و بنای تاریخی مداین صالح در آن واقع شده است، برای پذیرایی از گردشگران آماده خواهد شد. عربستان سعودی با یاری تجربیات کشور فرانسه میخواهد این محوطه باستانی را برای گردشگری پایدار حفظ کند و ترویج دهد.

مداین صالح، که نام اصلی آن هگرا است، به عنوان مرکز جنوب نبطی ها شناخته می گردد و پترا مرکز شمالی آن ها بوده است. این منطقه برای هزاران سال نقش عمده ای در سفر و تجارت داشته و گذرگاهی مهم برای بسیاری از کشورها به شمار می آمده است. 131 مقبره تاریخی را در این ناحیه می توان یافت که بعضی از آن ها به طرز چشم گیری درون صخره ها حکاکی شده اند. مداین صالح در سال 2008، در لیست میرات جهانی یونسکو به ثبت رسید.

عربستان سعودی سال گذشته اظهار داشت که برنامه ریزی های لازم برای صدور ویزای توریستی برای ورود مسافران را شروع خواهد نمود. پیش از این فقط زائران خانه خدا، تجار و افرادی که خانواده آن ها در عربستان سعودی سکونت داشتند می توانستند ویزای این کشور را دریافت نمایند. عربستان سعودی بعلاوه اعلام نموده است که میخواهد قوانین سختگیرانه مذهبی را در بعضی منطقه ها، مانند سواحل دریا، برای مسافران تعدیل کند.

اکنون این کشور با حمایت دولت فرانسه حفظ و توسعه محوطه باستانی العلا را شروع نموده است و میخواهد با توسعه زیر ساخت های گردشگری، بازدیدنمایندگان محلی، منطقه ای و بین المللی را با میراث فرهنگی غنی خود، تمدن های عربی و ارزش های محلی آشنا کند. موافقت نامه امضا شده بین عربستان سعودی و فرانسه شامل مواردی مانند حفظ میراث باستانی، توسعه میهمان نوازی و ارائه خدمات فرهنگی - هنری و... است.

با استفاده از تجربیات فرانسه، دولت عربستان سعودی امیدوار است تا اکوتوریسم خود را توسعه داده و جوامع محلی را از این توسعه گردشگری بهره مند کند. در بخش دیگری از این توافقنامه آمده است که موسسه جهانی عرب در بهار سال 2019 میزبان نمایشگاهی از تمدن العلا خواهد بود.

منبع: کجارو / lonelyplanet
انتشار: 9 خرداد 1401 بروزرسانی: 9 خرداد 1401 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 11142

به "محوطه باستانی در عربستان به روی گردشگران باز خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محوطه باستانی در عربستان به روی گردشگران باز خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید