مراقب گونه های در حال انقراض باشیم

به گزارش جعبه مهر، یک شنبه دوم اردیبهشت، روز زمین پاک است. زمین عزیزی که برای همه گونه ها و گیاهان و حیوانات است، اما حالا به دست انسان در حال نابودی است. شعار روز زمین امسالحفاظت از گونه های در حال انقراض و در معرض خطر است.

مراقب گونه های در حال انقراض باشیم

به گزارش هفته نامه ی دوچرخه، سعید مرادی کیا، کارشناس محیط زیست درباره ی شعار روز زمین پاک و این که چرا این شعار انتخاب شده می گوید: شعار روز زمین پاک در سال جدید حفاظت از گونه های درحال انقراض و درمعرض خطر است. طبیعت، میلیون ها نوع از گونه های گیاهی و جانوری را به ما انسان ها هدیه داده که در بسیاری از موارد زندگی ما انسان ها بدون حضور آن ها امکان پذیر نیست. در این میان بعضی از گونه ها مثل دایناسورها بدون دخالت انسان ها و در60 میلیون سال پیش از میان رفتند. ولی فعالیت های صنعتی افسارگسیخته ی انسان و ولعِ سیری ناپذیر ما در استفاده از مواد و محصولات جدید، باعث شده بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری موجود به دلیل آلودگی های ایجاد شده و ازمیان رفتن زیستگاه هایشان از بین بروند. حتی در مواردی از بین رفتن گونه های کوچکی مثل زنبور عسل می تواند با از میان رفتن تدریجی نسل ما انسان ها همراه باشد. گونه هایی چون فیل، کرگدن، اسب دریایی و نهنگ به دلیل شکار غیرقانونی و صید بی رویه برای بهره برداری از گوشت، عاج، شاخ و فراوری داروهای خاص در معرض انقراض قرار دارند. از طرفی به دلیل وجود هرم و زنجیره ی غذایی به هم پیوسته در طبیعت، انقراض هریک از این حیوانات می تواند با نابودی تدریجی سایرگونه های گیاهی و جانوری موجود و در نهایت انسان ها، در زنجیره همراه باشد. بنابراین شاید بتوان اختصاص این شعار را برای روز جهانی زمین به عنوان فرصتی برای برجسته سازی عمق فاجعه ی موجود در حوزه ی گونه های در حال انقراض و تبعات ناشی از آن برای انسان ها در نظر گرفت.

این کارشناس درباره ی نقش پسماندها و انقراض گونه ها می گوید: پسماندهای فراوریی ما انسان ها می توانند به صورت مستقیم و غیرمستقیم باعث نابودی و انقراض گونه های مختلف گیاهی و جانوری کره ی زمین گردد. به عنوان مثال ورود پسماندهای پلاستیکی به زیستگاه های دریایی با نابودی گونه هایی چون لاک پشت ها، نهنگ ها و... همراه است. برای مثال لاک پشت های دریایی که از عروس دریایی به عنوان غذا استفاده می نمایند، در بسیاری از موارد پسماند کیسه های پلاستیکی معلق در آب را با عروس دریایی اشتباه می گیرند و با بلعیدن آن ها از بین می روند.

این کارشناس شرح می دهد: بلع پلاستیک با خفگی لاک پشت ها همراه است و یا به دلیل هضم نشدن پلاستیک در سیستم گوارش، لاک پشت با ضعف بدنی تدریجی همراه می گردد و در نهایت می میرد.

از سوی دیگر دفن پسماندها در زمین با فراوری گازهای گل خانه ای هم چون گاز متان همراه است که در نهایت موجب گرمای کره ی زمین، آب شدن یخچال های طبیعی و از میان رفتن زیستگاه های طبیعی حیواناتی چون خرس های قطبی می گردد. توجه به این نکته ضروری است که تمامی این مسائل ایجاد شده برای گونه های مختلف گیاهی و جانوری در نهایت با بروز انواع بیماری ها و در نهایت مرگ برای ما انسان ها همراه خواهد بود؛ ولی با این وجود هنوز هم باید امیدوار بود.

او می گوید: نوجوانان می توانند با رعایت چند نکته ی ساده به محیط زیست یاری نمایند.کاهش فراوری پسماند، کاهش مصرف کیسه های پلاستیک، خرید آگاهانه و سبز، تفکیک پسماندهای خشک، پاکسازی گروهی و انفرادی محیط زیست، آموزش و اطلاع رسانی به اطرافیان، عدم رهاسازی پسماندها در طبیعت و موارد مشابه اشاره نمود. از یاد نبرید که شما نوجوان فعلی، آینده سازان فردا هستید و هر گونه تغییر در رفتار و دیدگاه زیست محیطی شما با تغییرات مثبت شگرفی در آینده همراه خواهد بود.

مرادی کیا درباره ی این که پسماندها چگونه آب ، خاک و هوا را آلوده می نمایند؟ شرح می دهد: پسماندهای فراوریی انسان ها انواع مختلفی دارند و هر کدام به نحوی باعث از میان رفتن منابع آب، خاک و هوا و در نهایت گونه های مختلف گیاهی، حیوانی و انسان ها می شوند .شیرابه ی سمی ناشی از پسماندها می تواند خاک و آب های زیرزمینی را آلوده کند. گازهای گلخانه ای ناشی از دفن پسماندها نیز می تواند باعث گرمایش کره ی زمین و تغییرات غیر قابل پیش بینی هم چون توفان و خشک سالی گردد. از طرفی بوی ناخوشایند و گرد و غبار ناشی از پسماندها نیز می تواند آلودگی هوای مناطق اطراف را به همراه بیاورد.

او درباره ی صندلی ایران در فراوری پسماند می گوید: کشور ایران بر اساس طبقه بندی جغرافیایی در گروه کشورهای خاور میانه و شمال آفریقا قرار گرفته است. میزان متوسط سرانه ی فراوری پسماندهای شهری در این کشورها، حدود 810 گرم به ازای هر نفر در روز است که این مقدار برای کشور ایران در شهرها، حدود 806 گرم به ازای هر نفر در روز می باشد. در سطح بین المللی نیز کشور ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته، پسماند کم تری فراوری می نماید؛ ولی در این میان پایین بودن میزان تفکیک پسماندها در مبداء و دفن پسماندها باعث شده تا موضوع پسماند در ایران به مسئله ای زیست محیطی تبدیل گردد. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته با وجود بالا بودن میزان فراوری پسماندها، تفکیک و بازیافت پسماندها در سطح بالاتری نسبت به ایران قرار داشته و در نتیجه از میزان دفن پسماندها نیز کاسته می گردد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 1540

به "مراقب گونه های در حال انقراض باشیم" امتیاز دهید

1 کاربر به "مراقب گونه های در حال انقراض باشیم" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراقب گونه های در حال انقراض باشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید