مردم باید باور کنند کرونا خطرناک و کشنده است

به گزارش جعبه مهر، خبرنگاران/اصفهان استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید براینکه مردم باید باور کنند ویروس کرونا خطرناک و کشنده است، گفت: بدون احساس خطر و ترس از کرونا افراد بی مهابا می شوند، ماسک نمی زنند و به راحتی در اجتماعات حضور پیدا می کنند، درحالی که این کارها شجاعت نیست.

مردم باید باور کنند کرونا خطرناک و کشنده است

محمد حسین وزیری در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: هم اکنون درخصوص راه های پیشگیری از ابتلا کرونا اطلاع رسانی زیادی به مردم از سوی مسئولان، جامعه پزشکی و رسانه ها اجرا شده، اما مهم عمل به توصیه های بهداشتی است که بخشی از جامعه رعایت می کنند و برخی هنوز رعایت نمی کنند.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی باید سبک زندگی مردم نسبت به زمانی که خطر ابتلا به ویروس کرونا وجود نداشت تغییر کند، افزود: یکی از مواردی که در سبک زندگی جامعه باید تغییر کند حذف دورهمی ها و مراسم مختلفی است که باعث تجمع مردم می شود.

دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، تغییر دیگر در سبک زندگی افراد را رعایت فاصله اجتماعی با دیگران دانست و گفت: در مراکز خرید، بانک ها، ادارات و هر جایی که افراد ناچارند برای انجام امور روزمره مراجعه کنند باید فاصله اجتماعی خود با دیگران را حفظ کرده و از ماسک استفاده کنند.

وی توضیح داد: اهمیت استفاده از ماسک به حدی است که گفته می شود هر نوع ماسکی می توانید بزنید، حتی ماسکی که خودتان در منزل با پارچه دوخته اید نیز براساس تحقیقات اجرا شده موثر است.

وزیری با بیان اینکه برای تغییر رفتار مردم در زمینه استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی، ابتدا باید به آنها دانش و مطلعی داده شود، توضیح داد: مسئولان، وزارت بهداشت، دانشگاه ها و رسانه مسئول مطلعی دادن به مردم هستند تا مردم درباره بیماری کووید19 و اینکه چه عوارضی به همراه دارد بیش از پیش مطلع شوند.

وی ادامه داد: وقتی از فردی سوال می کنید چرا ماسک نمی زنی و در پاسخ می گوید من کرونا نمی گیرم، نشان دهنده عدم مطلعی او از نحوه سرایت و قدرت بیماری زایی ویروس است. حتی این که برخی افراد می گویند ما به کرونا مبتلا شده ایم و دیگر بیمار نمی شویم، پس نیازی هم به استفاده از ماسک نداریم به خاطر عدم مطلعی و اطلاع کافی است.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: از پاییز سال قبل که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده تا به امروز هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند شخصی که مبتلا شده تا چند ماه ایمن است و اصلا آنتی بادی به میزان کافی در بدن او وجود دارد.

به گفته وی، واکسن آنفلوآنزا فقط شش ماه ایمنی به افراد می دهد و برای سال بعد باید دوباره واکسن تزریق شود، اما درباره کرونا هنوز ثابت نشده که مدت زمان ایمن شدن افراد چقدر است، بنابراین حتی کسی که یک بار مبتلا شده باید ماسک بزند.

وزیری با اشاره به اینکه بعد از اینکه دانش و مطلعی مردم افزایش پیدا کرد، باید نگرش آن ها نیز تغییر کند، توضیح داد: افزایش مطلعی مردم و تغییر نگرش آن ها کاری سخت و زمان بر است و نیاز به مشارکت همه بخش ها دارد تا فرد رفتار خود را تغییر داده و در شرایط فعلی اصول و توصیه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کند.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشکده بهداشت دانشگاه شهید بهشتی، با اعتقاد براینکه با افزایش دانش و تغییر نگرش افراد جامعه، در زمینه پیشگیری از شیوع کرونا بهتر می توان عمل کرد، افزود: کرونا یک ویروس هزار چهره است و هنوز مطلب ثابت و دقیقی درباره آن وجود ندارد.

به گفته وی، متاسفانه مردم هنوز باور نمی کنند که ویروس کرونا روزانه بیش از 200 نفر را می کشد، و همچنان فکر می کنند این بیماری برای همسایه است.

وزیری با بیان اینکه در اسفند و فروردین گفته می شد بیشتر بیمارانی که بر اثر کرونا فوت می کنند بالای 69 سال هستند، گفت: درحال حاضر آمار ابتلا و فوت در بین جوانان و حتی بچه ها نیز زیاد شده و همه گروه های سنی را درگیر کرده است، بنابراین مردم باید خطر بیماری را جدی بگیرند.

وی با اعلام اینکه براساس تحقیقات، فضاهای بسته مثل بازارها، بانک ها، مترو، اتوبوس، فرودگاه ها و مطب و جزو مکان های آلوده هستند، چون تهویه مناسبی ندارند و ویروس در این فضاها منتشر می شود، گفت: بهتر است مردم سعی کنند جز در مواقع ضروری در این محیط ها حضور پیدا نکنند و در صورت حضور نیز حتما فاصله را رعایت و از ماسک سه لایه استفاده کنند.

دکترای تخصص آموزش بهداشت و ارتقا سلامت با تأکید براینکه مردم باید باور کنند که ویروس کرونا خطرناک و کشنده است، ادامه داد: مردم باید احساس خطر بیشتری کنند چون اگر ترس نباشد افراد بی مهابا می شوند، ماسک نمی زنند و به راحتی در اجتماعات حضور پیدا می کنند، درحالی که این کارها شجاعت نیست و ما باید زندگی خودمان را با شرایط جدید وفق دهیم تا سلامت و در امان بمانیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6941

به "مردم باید باور کنند کرونا خطرناک و کشنده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردم باید باور کنند کرونا خطرناک و کشنده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید