معبد شائولین، زادگاه کونگ فو

به گزارش جعبه مهر، اگر به ورزش های رزمی چینی علاقه مند باشید، قطعا یکی از رویاهای شما بازدید از معبد شائولین است. لذت سفر شما به معبد شائولین چند برابر خواهد شد اگر بتوانید با یکی از اساتید این معبد تعامل داشته باشید. در این مقاله با تاریخچه این معبد، نکاتی در مورد بازدید از آن و آموزش کونگ فو در معبد شائولین آشنا می شویم. با خبرنگاران همراه باشید.

معبد شائولین، زادگاه کونگ فو

معبد شائولین در کوه شائوشی (Shaoshi) در غرب رشته کوه سونگشان (Songshan) در شهر دنگ فنگ (Dengfeng) استان هنان (Henan) چین واقع شده است. این معبد با جنگل ها و تپه های متعدد احاطه شده است. مجموعه معبد شائولین به همراه جنگل پاگودا (Pagoda Forest) اخیرا به عنوان میراث جهانی یونسکو نیز برگزیده شده اند.

بازدید از معبد شائولین، زادگاه شائولین کونگ فو

بیشتر غربی ها شائولین را از فیلم های رزمی می شناسند و می دانند که این معبد، زادگاه شائولین کونگ فو است. اما این معبد را در آسیا بیشتر با عنوان زادگاه مکتب ذن می شناسند. بازدیدکنندگان برای یادگیری کونگ فو، مراقبه در محیط های دنج و آرام اطراف یا لذت بردن از تماشای یک مکان تاریخی که شاید بسکمک از مسافران چین از آن چشم پوشی کنند، به دیدن معبد شائولین می روند. فرقی نمی کند برای کدام یک از این دلایل به این منطقه سفر کنید، قطعا بازدید از معبد شائولین خالی از لطف نیست.

مکان دقیق معبد شائولین

این معبد در دامنه های رشته کوه سونگ شان واقع شده که تنها 15 دقیقه با شهر دنگ فنگ و دو ساعت با شهر ژنگژو (Zhengzhou) مرکز استان هنان فاصله دارد. از ژنگژو و لوئویانگ (Luoyang) یکی دیگر از شهرهای بزرگ استان هنان، اتوبوس هایی به مقصد دنگ فنگ وجود دارد. اگر در شهرهای ژنگژو یا لوئویانگ اقامت دارید، با تورهای یک روزه از هتل محل اقامتتان می توانید خود را به دنگ فنگ برسانید.

تاریخچه

معبد شائولین توسط یک راهب هندی به نام Buddhabhadra ساخته شد که برای گسترش آیین بودایی 1500 سال پیش به این کشور رفته بود. چندی پس از گشایش این معبد، راهب بودایی دیگری از هند به این منطقه سفر کرد و معبد شائولین را به مرکز مکتب ذن در چین تبدیل کرد. اما تنها چند سال بعد درهای معبد به دلیل سیاست های ضد بودایی دربار آن زمان، بسته شد. این معبد در طول تاریخ 1500 ساله خود بارها توسط فرماروایان متعدد هم حمایت شده و هم گاهی از فعالیتش ممانعت به عمل آمده است. در ادامه با مختصری از تاریخچه این معبد بیشتر آشنا می شویم.

قسمت های مختلف معبد

مجموعه معبد شائولین از سه قسمت عمده تشکیل شده است. گردشگران از طریق یک دروازه اصلی وارد مجموعه می شوند. این جا جایی است که اتوبوس های تورها توقف می کنند و بازدیدکنندگان می توانند بلیط ورودی تهیه کنند. این منطقه به نحوی بازسازی شده که جوابگوی جمعیت زیاد گردشگران باشد. میدان گاهی وجود دارد که دو طرف آن را فروشنده های سوغاتی و محصولات یادگاری احاطه کرده اند. برای خرید عجله نکنید چرا که راه زیادی در پیش دارید و باز هم با این فروشندگان روبرو خواهید شد.

بخش اول، محل نمایش کونگ فو

پس از ورود به مجموعه، بعد از ده دقیقه پیاده روی به تالار نمایش کونگ فو می رسید. اگر برنامه بازدیدتان را طوری تنظیم کنید که صبح زود به اینجا برسید می توانید شاگردان زیادی را از سن و سال های مختلف ببینید که در زمین های چمن اطراف محل عبورتان، به تمرین مشغول هستند. این تالار برای گردشگران تجهیز شده است و دارای چراغ های چشمک زن و گوینده ای است که با میکروفون توضیحاتی ارائه می کند. اجرای حرکات ورزشی شاگردان جوان بسیار تماشایی است. مهارت و تمرکز آن ها بسیار دیدنی و جالب توجه است. این نمایش ورزشی را در بازدید از معبد شائولین به هیچ عنوان نباید از دست بدهید.

بخش دوم، معبد شائولین

پس از مشاهده نمایش کونگ فو می توانید با استفاده از ماشین های برقی، یا 15 تا 20 دقیقه پیاده روی به خود معبد شائولین برسید. معبد در قسمت کوهستانی واقع شده است. گردشگران از پایین کوه وارد معبد می شوند و پس از گذشتن از چندین تالار به بالا می رسند. ساختمان ها شرایط خوبی دارند. به دلیل شهرت و محبوبیت این معبد در بین گردشگران، هزینه هایی که از طریق ورود گردشگران به معبد جمع آوری می شود و هزینه هایی که شاگردان برای آموزش در معبد پرداخت می کنند، باعث شده که منابع مالی لازم برای بازسازی های مورد نیاز معبد تامین شود.

مجموعه معبد روی یک محور شمالی جنوبی قرار گرفته و از چندین ساختمان و تالار تشکیل شده است. دو نمونه از جالب توجه ترین آن ها یکی تالار هزار بودا است که تالار تعلیم نیز نامیده می شود و دیگری تالار سنگ سایه است.

بخش سوم، جنگل پاگودا

اگر نیم کیلومتر دیگر یک جهت چوبی را ادامه دهید به جنگل پاگودا می رسید. جایی که در آن تعداد زیادی پاگودای سنگی و آجری متعلق به دودمان های مختلف چین مشاهده می شود. پاگودا سازه ای برج مانند با بام چند لا است. جنگل پاگودا بخشی از معبد شائولین است که به مجموعه ای از پاگوداهای سنگی یا آجری گفته می شود. اگر بتوانید به سادگی از کنار دستفروشان متعددی که اصرار دارند به شما تسبیح بفروشند عبور کنید، قدم زدن در این مکان دیدنی بسیار لذت بخش خواهد بود.

راه های رسیدن به معبد

بیشتر بازدیدکنندگان برای یک تور یک روزه به معبد شائولین، شهر ژنگژو را انتخاب می کنند. بیشتر تورهای روزانه بازدید از معبد در هتل ها ارائه می شوند و این مطمئن ترین و آسان ترین راه برای بازدید از معبد است. هتل ها معمولا وسیله نقلیه و راهنمای تور مجرب در اختیار دارند. در غیر این صورت می توانید از طریق یک ایستگاه اتوبوس در ژنگژو خود را به شهر دنگ فنگ و معبد برسانید و از آنجا خودتان باقی جهت را برای بازدید از معبد طی کنید.

اطلاعات ضروری برای بازدید از معبد شائولین

ساعات بازگشایی

هر روز در تمام طول سال از 8 صبح تا 7 بعدازظهر

زمان مورد نیاز برای بازدید

کمترین زمان مورد نیاز برای بازدید از مجموعه، نصف روز است. اگر برایتان امکان پذیر است می توانید یک روز کامل را به بازدید از این مجموعه اختصاص دهید. در این صورت زمان کافی برای بالارفتن از تپه ها و بازدید از غار Bodhidharma را در اختیار دارید.

نکات مهم

برای جابه جایی بین بخش های مختلف مجموعه، ماشین برقی موجود است اما بهتر است راه رفت را پیاده طی کنید و هنگام برگشت با ماشین خود را به پارکینگ برسانید.

ناهار

رستوران های متعددی در روستاهای کوچک پیرامون این مجموعه وجود دارند. دستفروشان مختلف نیز غرفه های متعددی برای ارائه غذا دارند. برای انتخاب و خرید غذا از راهنمای تور کمک بگیرید. سعی کنید از خوردن غذاهایی که نمی شناسید اجتناب کنید. یک رستوران گیاهی نیز در مجموعه وجود دارد که توسط راهبه های شائولین اداره می شود. این رستوران بهترین انتخاب برای خوردن ناهار است.

تاریخچه مختصری از معبد شائولین

نقل است که یک راهب بودایی به نام Buddhabhadra که به زبان چینی Ba Tuo نیز نامیده می شود در دوران امپراطوری دودمان Northern Wei در سال 495 بعد از میلاد از هند به چین رفت. امپراطور به این راهب علاقه داشت و به وی پیشنهاد کرد تا در دربار به تعلیم آموزه های بودایی بپردازد ولی راهب این پیشنهاد را رد کرد. زمینی در کوه سونگ به وی داده شد تا معبدی بسازد. به این ترتیب معبد شائولین پایه گذاری شد.

ورود مکتب ذن به معبد شائولین

سی سال بعد از ساخت معبد، یک راهب بودایی دیگر به نام بودی دارما (Bodhidharma) از هند به چین رفت تا آیین ذن را تعلیم دهد. او در سراسر چین سفر کرد و در نهایت به معبد شائولین رسید.

9 سال مراقبه

راهب بزرگ معبد، فانگ چانگ وی را نپذیرفت. او از کوه ها بالا رفت تا به غاری رسید و در آنجا مدت 9 سال به مراقبه مشغول بود.

نقل است که او بیشتر این مدت زمان را رو به دیواری در غار می نشست تا اینکه سایه او روی دیواره غار حک شد. اکنون این غار به عنوان یک مکان مقدس در نظر گرفته می شود و سنگی که سایه بودی دارما بر آن حک شده از غار منتقل شده و در مجموعه معبد نگهداری می شود و شما در طول بازدید خود می توانید این سنگ را نیز مشاهده کنید.

پس از 9 سال در نهایت راهب بزرگ، بودی دارما را در معبد پذیرفت.

شروع هنرهای رزمی یا کونگ فوی شائولین

بودی دارما زمانی که در غار به سر می برد برای حفظ سلامت جسمانی به تمریناتی می پرداخت. زمانی که وارد معبد شد متوجه شد که راهبان معبد نیز چندان به سلامت جسمانی خود اهمیت نمی دهند. در نهایت او مجموعه ای از تمرین های ورزشی را تدارک دید که پایه و اساس هنرهای رزمی شائولین را تشکیل می دادند. البته هنرهای رزمی پیش از نیز در چین گسترش یافته بود و بسکمک از راهبان معبد در واقع سربازان بازنشسته بودند. بنابراین هنرهای رزمی موجود، با آموزه های بودی دارما ادغام شدند و کونگ فوی شائولین را تشکیل دادند.

راهبان مبارز

کونگ فو که در اصل تمریناتی برای حفظ سلامت جسمانی بود به ناگزیر برای دفاع در برابر مهاجمان به معبد نیز استفاده می شد. در نهایت شائولین به راهبان مبارزش که در کونگ فو مهارت تمام داشتند، مشهور شد. این راهبان بودایی به رعایت اصولی تحت عنوان اخلاق رزمی مقید بودند. این اصول شامل ممنوعیت هایی از جمله خیانت نکردن به استاد و مبارزه نکردن برای اهداف بی فایده بود. همچنین هشت قانون برای ضربه زدن یا ضربه نزدن به برخی از نواحی بود به نحوی که حریف، دچار آسیب و جراحات شدید نشود.

ممنوعیت آیین بودایی

مدت زیادی از ورود بودی دارما به شائولین نگذشته بود که امپراتور وو، آیین بودایی را ممنوع گفت و معبد شائولین تخریب شد. بعدها در زمان امپراطوری Jingwen آیین بودایی دوباره جان گرفت و معبد شائولین دوباره ساخته شد.

دوران طلایی شائولین

در زمان آشوب های ابتدای فرمانروایی دودمان تانگ، سیزده راهب جنگجوی معبد به امپراطور کمک کردند تا جان پسرش Li Shimin را در برابر حمله ارتشی که به دنبال سرنگونی این دودمان بودند، نجات دهد. Li Shimin به محض این که به حکومت رسید در پاسخ به کمک این راهبان، معبد شائولین را معبد برتر در تمام چین نامید و آموزش، یادگیری و مبادله بین دربار، ارتش و راهبان شائولین را تقویت کرد. در طول چند قرن آینده، تا زمانی که وفاداران به مینگ از معبد شائولین به عنوان پناهگاه استفاده کردند، این معبد در دوران اوج شکوفایی خود به سر برد.

زوال شائولین

از آن جایی که این معبد به بهشتی برای طرفداران دودمان مینگ تبدیل شده بود، فرمانروایان دودمان چینگ، در نهایت معبد را تخریب کردند و آن را به همراه گنجینه ها و متون مقدسی که در آنجا نگهداری می شد سوزاندند. شائولین کونگ فو غیرقانونی اعلام شد و راهبان و پیروان آن ها در سراسر چین پراکنده شدند و تعدادی از آن ها به معابدی رفتند که آموزه های شائولین را دنبال می کردند. صد سال بعد، مجددا اجازه بازسازی معبد شائولین داده شد اما فرمانروایان همچنان نسبت به شائولین کونگ فو و قدرتی که به دنبال کنندگان آن می داد، بدگمان بودند. در قرن های آینده نیز این معبد بارها سوزانده و مجددا بازسازی شد.

شائولین در عصر حاضر

امروزه شائولین معبدی بودایی است که در آن هنرهای رزمی مختلفی آموزش داده می شود که منشاء آن ها شائولین کونگ فو است. طبق برخی منابع، شائولین کونگ فوی اصلی به قدری قدرتمند بود که با هنرهای رزمی غیرتهاجمی مانند ووشو جایگزین شده است. به هرحال این معبد فارغ از آنچه که در آن آموزش داده می شود، مکانی برای تعلیم و تمرین است. اکنون بیش از 80 مدرسه کونگ فو در اطراف کوه سونگ وجود دارد که در آن هزاران کودک چینی از سن پنج سالگی آموزش می بینند.

آموزش کونگ فو در معبد شائولین

اگر دوست دارید تا کونگ فو را در مهد و زادگاه این هنر رزمی یاد بگیرید باید جغرافیای منطقه را به خوبی بشناسید. نزدیک ترین شهر به معبد شائولین شهر دنگ فنگ است. مدارس کونگ فوی متعددی در این شهر وجود دارند که می توانید در آن ها ثبت نام کنید. قبل از رزرو و ثبت نام تمام جوانب را در نظر بگیرید و اطلاعات دقیق و کافی در مورد محل تمرین و محل اقامتتان کسب کنید.

طبق اطلاعات سایت bookmartialarts.com، مدرسه کونگ فوی معبد شائولین تنها مدرسه ای است که اجازه دارد در محوطه معبد به آموزش شاگردان بپردازد. هزینه یک ماه آموزش در این مدرسه در حدود 1000 دلار آمریکا است.

مدت زمان اقامت

مدت زمان اقامت و آموزش کاملا به خودتان بستگی دارد. افرادی که جدی و پیگیر هستند می توانند یک سال و حتی بیشتر آموزش ببینند. آموزش ها کاملا انعطاف پذیر هستند و شما می توانید هر چقدر که خواستید دوره آموزشی خود را افزایش دهید.

حتی آموزش های یک روزه مخصوص گردشگران نیز وجود دارد.

تمرینات و آموزش ها

تمرینات بسیار سختی برای شاگردان جدی در نظر گرفته شده است. برنامه روزانه از ساعت 5 و 50 دقیقه شروع می شود. تمرین ها و آموزش های متعددی در طول روز ارائه می شود. علاوه بر این ها، کلاس های آموزش زبان ماندارین و طب سوزنی نیز برگزار می شود.

در طول این آموزش ها بدنتان خسته و ذهنتان درگیر خواهد شد اما تجربه بی نظیری برای آشنایی بیشتر با فرهنگ چین و هنرهای رزمی چینی خواهد بود.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: کجارو / gochina.about.com / gochina.about.com / bookmartialarts.com / shaolintraining.com / gochina.about.com
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 3747

به "معبد شائولین، زادگاه کونگ فو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معبد شائولین، زادگاه کونگ فو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید