معرفی 15 محصول نانویی در صنعت نساجی

به گزارش جعبه مهر، خبرنگاران-گروه دانش و فناوری، میترا سعیدی کیا: فناوری نانو دانشِ فراوری و به کارگیری مواد بسیار کوچک است که امکان ایجاد خصوصیات ویژه و کاربردهای جدید را در محصول نهایی فراهم می آورد. در حال حاضر 220 شرکت دانش بنیان در کشور 610 محصول را با همین فناوری فراوری و به بازار عرضه نموده اند. این محصولات در حوزه های دارو، سلامت و بهداشت، پوشاک و صنعت نساجی، خودرو، کالاهای خانگی، کالاهای صنعتی و... هستند.

معرفی 15 محصول نانویی در صنعت نساجی

بر اساس آخرین آمار، بازار سال گذشته محصولات نانو برابر 1400 میلیارد تومان بوده است و دستیابی به بازار یک میلیارد دلار در حوزه صادرات بخش های مختلف تا 1404 از جمله اهداف در این حوزه به شمار می رود.

در میان صنایع مختلف، صنعت نساجی و پوشاک یکی از حوزه های اصلی با پتانسیل بالا برای بهره برداری از فناوری نانو است که استفاده از این فناوری ویژگیهای کاربردی ضدآب و لک، ضد باکتری و قارچ، خنک نمایندگی، سوپرجاذب و... را برای محصولات متداول نساجی مهیا می نماید. همچنین از آنجایی که منسوجات محل مناسبی برای رشد قارچ ها و باکتری ها هستند و وجود آلاینده ها، رطوبت و حرارت، موجب ایجاد بوی بد و قارچ در لباس ها و به دنبال آن عفونت و بیماری ها می گردد درصدد برآمدیم تا از منظر نانو به صنعتِ سنتی نساجی بنگریم و علاوه بر ارائه آمارهایی در زمینه فعالیت شرکتهای دانش بنیان و فراوریات نانویی در حوزه نساجی، در ادامه محصولات فراوری شده این بخش که دستاورد محققان کشور محسوب می گردد را معرفی کنیم.

رسوخ نانو در نسوج یک صنعت سنتی

سپهر آذرشب، مدیر صنعت و بازار نساجی و پوشاک ستاد توسعه فناوری نانو در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر 25شرکت نساجی، پوشاک و نانو الیاف از ستاد توسعه فناوری نانو گواهی تایید نانو مقیاس دارند که بتوانند محصولات نانو فراوری نمایند.

وی با بیان اینکه محصولات 17 شرکت هم اکنون در بازار موجود است، بیان نمود: تعداد زیادی از محصولات در حوزه نساجی و نانو در حال طی کردن فرآیند ارائه محصول به بازار هستند که پیش بینی می گردد تا انتها سال تعداد بیشتری از شرکت های نانویی وارد بازار شوند.

مدیر صنعت و بازار نساجی و پوشاک ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر اینکه این منسوجات نانو علاوه بر بازار داخل به کشورهای دیگر صادر شده اند، خاطر نشان کرد: صادرات منسوجات نانویی در قالب پوشاک آنتی باکتریال به کشورهای روسیه، ترکیه، آذربایجان و عراق صورت گرفته و از سوی دیگر دستگاه الکتروریسی و ماسک های نانویی از جمله دستگاههایی هستند که تاکنون به چین و تایوان صادر شده است.

آذرشب تاکید نمود: صنعت نساجی جزء صنایع سنتی محسوب می گردد و ارتباط بین فضای فناوری و شرکتهای دانش بنیان سخت و زمانبر است به همین دلیل در ستاد توسعه فناوری نانو در صدد برآمدیم ارتباطی بین شرکتهای دانش بنیان و شرکتهای بزرگ صنعتی برقرار کنیم. این اقدام در قالب شبکه تبادل فناوری صورت می گیرد و بدین واسطه شرکتهای دانش بنیان به شرکتهای فعال در صنعت نساجی و شرکتهای بزرگ و کارخانجات متصل می شوند.

وی با تاکید بر اینکه نتیجه اقدامات ستاد در سالهای گذشته منجر به عقد قراردادهایی بین شرکتهای دانش بنیان وصنعتی شده است، خاطر نشان کرد: فناوری نانو در بخش های لباسهای کار و صنعتی، لباس زیر ، البسه رایج و کلاسیک و لباس های هوشمند رسوخ پیدا نموده است.

برای بکارگیری موادنانوساختار در صنعت نساجی، دو روش اصلی وجود دارد. روش نخست بر مبنای آغشته سازی و تثبیت نانوساختار است که به دلیل داشتن الیاف طبیعی، امکان ایجاد خواص نانویی در آنها وجود ندارد. بدیهی است این روش علیرغم داشتن مزایایی نظیر لطافت و حس خوب الیاف طبیعی، دوام خوبی در حفظ خواص نانو نداشته و این منسوجات پس از شستشو خواص خود را از دست می دهند. اما در روش دوم از الیاف مصنوعی حاوی نانوذرات در ساختار منسوجات استفاده می گردد؛ به این ترتیب دوام خواص نانویی کاملا حفظ شده و با شستشو یا استفاده مکرر از بین نمی رود. در حال حاضر از هر دو روش در فراوری منسوجات نانو در کشور استفاده می گردد.

از آنجایی که منسوجات علاوه بر مهیا کردن محیط مناسب رشد و تکثیر میکروب ها می توانند سبب انتقال و شیوع انواع بیماری ها شوند، تحقیقات زیادی برای فراوری الیاف و منسوجات ضدمیکروب صورت گرفته است. استفاده از مواد آنتی باکتریال در بافت یا مراحل تکمیلی دوخت انواع البسه می تواند یاری شایانی به جلوگیری از انتشار میکروارگانیزم ها و باکتری ها کند.

منسوجات نانو معمولا خواصی همچون آنتی باکتریال، ضد حساسیت، ضد عرق، ضد بو، آبگریز، ضد لک، نسوز، ضد چروک، خنک نماینده، ضد چروک و الکتریسیته و... دارند که هر کدام از این خواص در نسوج خاصی به کار می روند.

فراوری نخ تا فراوری پوشاک ورزشی، لباس زیر و زیرپوش، کفش و ملزومات، تاپ و تیشرت، چادر و پوشش اسلامی، پتوهای نسوز، کالاهای خواب، منسوجات بیمارستانی، فرش، پارچه های هوشمند ضد اشعه ایکس، البسه کلاسیک مردانه و زنانه، ماسک نانو و ... از جمله محصولاتی هستند که با یاری نانو تاکنون در کشور در حوزه نساجی به فراوری رسیده اند.

به همین دلیل به معرفی محصولات نانوی کاربردی در حوزه پوشاک می پردازیم. این محصولات به تازگی در دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو ارائه شدند و در معرض دید بازدیدنمایندگان نیز نهاده شدند.

*نخ های نانویی ضدباکتری

استفاده از نخ های ضد باکتری نانویی در فراوری منسوجات به خصوص لباسهای زیر و جوراب مانع رشد باکتری و قارچ شده و مسائل بوی بد، بیماریهای پوستی و حساسیت را در پی نخواهد داشت.

به دلیل شکل الیاف و استفاده از نانو ذرات، این نخ، عرق را در سطح وسیع تری از لباس پخش می نماید و پخش وسیع تر موجب تبخیر سریع تر عرق از سطح لباس می گردد. از آنجا که حرارت لازم برای تبخیر عرق بدن از پوست انسان تامین می گردد تبخیر بیشتر عرق موجب احساس خنکی و راحتی انسان نیز می گردد.

این نخ که در حال حاضر توسط یکی از شرکتهای دانش بنیان فراوری می گردد در لباس های ورزشی، لباسهای نظامی، لباس کار، لباس راحتی، لباس زیر، لباس خواب و جوارب و ...قابل استفاده خواهد بود.

*فراوری چادرهای نانویی خنک نماینده و آبگریز نانو

بهار ناصرالملکی مدیر اجرایی شرکت دانش بنیان فراوری نماینده پوشاک و ملزومات اسلامی نانو به خبرنگاران گفت: در گذشته فناوری نانو را روی منسوجات پیاده سازی می کردیم که این قیمت محصول نهایی را افزایش می داد اما امروز توانستیم فناوری نانو را روی محصول نهایی اعمال کنیم که این هزینه ها را کاهش داده است. یکی از فراوریات این شرکت چادرهای نانویی است که خاصیت آنتی باکتریالی، آبگریزی، خنک نمایندگی، ضد رطوبت، ضد چروک و الکتریسیته دارد.

وی ادامه داد: همچنین این پارچه های چادری از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و نسبت به نمونه های مشابه سبک تر و دارای لطافت بیشتری هستند. ماندگاری خاصیت نانویی این پارچه ها با توجه به نانومواد به کار گرفته شده در آن بالا است.

وی با بیان اینکه این فراوریات تاییدیه نانو مقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو دارد، بیان نمود: تاکنون فراوری این محصول با استقبال زیادی روبرو شده است.

ناصرالملکی با بیان اینکه چادر ضد آب و لک مختص روزهای بارانی طراحی شده است، اظهار کرد : به واسطه فناوری نانو، خاصیت آبگریزی در چادرها در نظرگرفته شده است؛ همچنین خاصیت خنک نمایندگی در این چادرها به واسطه نانو اضافه شده که برای شهرهای جنوبی بسیار مناسب است.

به گفته وی، دو خاصیت مهم دیگر ضدالکتریسته ساکن و آنتی باکتریال از دیگر ویژگی های این چادرها محسوب می گردد.

*پیراهن های نانویی ضد لک

ناصرالملکی در ادامه با اشاره به فراوری پیراهن های مردانه نانو گفت: همچنین در این شرکت پیراهن های مردانه ای فراوری می کنیم که یقه و سرآستین آن با فناوری نانو، خاصیت ضد آب و لکی دارد. همچنین در ناحیه زیر بغل این پیراهن ها، خاصیت آنتی باکتریال و ضد عرقی وجود دارد که بعد از عرق کردن، عرق، به زودی جذب می گردد و اثری از خیس شدگی در لباس باقی نمی ماند. در فراوری پیراهن های مردانه از پارچه های کاملا ایرانی استفاده می کنیم؛ همچنین خاصیت آبگریزی در این پیراهن ها وجود دارد. میزان کثیف شدن این البسه نسبت به البسه معمولی نصف می گردد از این رو میزان شستشو کمتر خواهد شد.

وی با اشاره به فراوریات دیگر در این شرکت گفت: شلوارهای مردانه از دیگر فراوریات در دسته منسوجات نانو هستند؛ فناوری نانو طوری در این شلوارها اعمال شده که در نواحی پُرسایش، سایش رخ نمی دهد.

مدیر اجرایی این شرکت گفت: ارگانها، سازمانها، لباسهای فرم مدارس، بیمارستانها،هتل ها، رستوران ها و .... خواهان فراوری این لباس ها هستند.

*فراوری پارچه های جاذب اشعه ایکس با فناوری نانو

علیرضا کاظمی، رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان فراوری نماینده منسوجات نانو نیز به خبرنگاران اظهار کرد: منسوجات رسانا، ضد امواج، ضد امواج الکترومغناطیس و جاذب اشعه ایکس و گاما محصولات این شرکت هستند.

وی با بیان اینکه منسوجات جاذب اشعه ایکس و گاما از آخرین محصولاتی به شمار می رود که با تاییدیه ها به فراوری رسیده است، بیان نمود: درحال حاضر برای جذب اشعه ایکس و گاما، از آپرون های کامپوزیتی حاوی فلز سرب استفاده می گردد؛ این آپرون ها یا صفحات سربی، وارداتی بوده و علاوه بر اینها سنگین و غیر منعطف هستند. آپرون ها دو برابر این منسوجاتی که فراوری نموده ایم وزن دارند.

کاظمی ادامه داد: از این رو محققان در سراسر دنیا برای غلبه بر خواص نامطلوب حفاظ های فلزی و لاستیکی کوشش می نمایند تا انواع مختلفی از مواد را به عنوان حفاظ های بهتر برای آپرون ها جایگزین نمایند. یکی از پیشنهادها مربوط به مواد محافظ برپایه منسوجات است که نسبت به فلزات، سبک تر، منعطف تر و ارزان تر هستند.

این محقق با بیان اینکه پارچه های جاذب اشعه ایکس را در این شرکت به عنوان جایگزینی برای آپرون ها فراوری کردیم، بیان نمود:صفحات سربی و آپرون ها برای جذب اشعه ایکس استفاده می گردد ولی این محصولی که فراوری کردیم با فناوری نانو بوده و قیمت و وزنی نصف این آپرون ها دارد.

وی با تاکید بر اینکه در این راستا از منسوجاتی استفاده کردیم که به صورت همزمان امواج ایکس و گاما را جذب می نماید، اضافه کرد: این پارچه ها همزمان امواج الکترومغناطیس را برمی گردانند، در صورتیکه آپرون ها اصلا اینکار را انجام نمی دهد.

کاظمی ادامه داد: برای تهیه این پارچه های ضداشعه از نانو ذرات نیمه رسانا استفاده شده است؛ برای فراوری این محصول آزمایشهایی انجام گرفت و نتایج به دست آمده نشان دادند که با استفاده از نانوذرات نیمه رسانا با اندازه متوسط 20 نانومتر امکان دستیابی به خواص ضداشعه با وزن کمتر 40-60 درصد در مقایسه با آپرون های سربی وجود دارد.

کاظمی با اشاره به کاربردهای این محصول گفت: فراوری انواع روپوشهای سربی، جلیقه و دامن آنژیوگرافی، تیروئید بند، گناد3تکه، دستکش، ایزولاسیون مراکز پرتوتشخیصی، پاراون ها و دیوارها، دربهای ضد اشعه، مارکر فیلم رادیولوژی از جمله موارد استفاده از این محصول به شمار می روند.

*کاور بالش ضد حساسیت/ فناوری نانو باکتریها را به دام می اندازد

نیکی دادگری نماینده یک شرکت دانش بنیان در دوازدهمین نمایشگاه نانو در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه با تکنولوژی نانو دو ویژگی مهم کالاهای خواب را بهبود بخشیدیم اظهار کرد: راندمان به دام اندازی حساسیت ها (که شامل آلرژن، گردوغبار و باکتری و قارچ هستند) و تنفس پذیری دو ویژگی هستند که آنها را در کالاهای خواب با فناوری نانو در نظر گرفته ایم.

وی گفت: به دلیل اینکه کالاهای خواب به دلیل فشردگی عبور و گذر هوا را کند می نماید از این رو در صدد برآمدیم تا با فناوری نانو بحث ورود عوامل حساسیت زا و تنفس پذیری را در این بالش ها مرتفع کنیم.

دادگری با بیان اینکه این کاور بالش ضد حساسیت از سه لایه تشکیل شده است، بیان نمود: این کاورهای بالش که تاییدیه های خود را دریافت نموده از لایه درونی، لایه نانوالیاف، لایه بیرونی تشکیل شده است.

وی ادامه داد: لایه درونی متشکل از یک لایه پارچه اسپان باند، لایه نانوالیاف برای به دام اندازی تمام عوامل حساسیت زا (گرد و غبار، آلرژن، باکتری ها و قارچ ها)و لایه بیرونی که شامل یک لایه پارچه اسپان باند می گردد، تشکیل شده است.

دادگری با بیان اینکه استفاده از کالای خواب مبتنی بر فناوری نانو الیاف، احتیاجهای اصلی مصرف نمایندگان را برطرف می نماید، بیان نمود: در این کاورهای بالش از نانوالیافی استفاده کردیم که لایه نانو الیاف بین دو لایه پارچه رایج و یک کاور بالش قرار می گیرد.

وی تاکید نمود: تست ها و آزمایش های این الیاف در کاور بالش انجام گرفته است و گرد و غبار، آلرژن ها، باکتری ها و قارچ ها را به دام می اندازد. همچنین کاورهای بالش ضد حساسیت، تنفس پذیری و راحتی مطلوب زیادی دارند.

*ماسک زیبایی صورت نانوالیافی/ سرعت در جذب ماده موثره برای شادابی پوست

همچنین یک شرکت دانش بنیان ایرانی که دستگاه الکتروریسی را در اختیار دارد و تاکنون توانسته ماسک های نانویی را به بازار عرضه کند در نمایشگاه نانوی سال جاری حضور داشت و ماسک های زیبایی خود را به نمایش گذاشته بود.

به گفته مسئول این شرکت، ماسک هایی در این شرکت فراوری می شوند که با استفاده از نانو الیاف و فرایند الکتروریسی مواد موثره را در کمترین زمان ممکن به پوست فرد منتقل می نماید.

ماسک های صورت پارچه ای بستری از نانو الیاف هستند که داروی موثره دارند. استفاده از ماسک های معمولی 20 تا30 دقیقه زمان می برد ولی استفاده از این ماسکهای نانو 8الی 10 دقیقه به طول می انجامد و در این مدت زمان ماده موثره را رها نموده و جذب پوست می گردد. این ماسکهای نانویی مرطوب نماینده و آبرسان هستند که موجب شادابی پوست می شوند.

*فراوری الیاف پنبه ای ضد چروک ماندگار

مینا شاکری، نماینده مرکز صنعتی سازی فناوریهای کاربردی ستاد توسعه فناوری نانو (آیکن) در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: عدم ثبات ابعادی و چروک پذیری منسوجات پنبه ای، یکی از مسائل و معایب این الیاف است که همیشه مصرف نمایندگان با آن روبرو هستند. استفاده از رزین های فرمالدهید و پلی کربوکسیلیک اسیدها از روش هایی هستند که در این زمینه استفاده می گردد. چالش اصلی این روش ها، رها سازی ترکیبات سمی و مضر و همچنین کاهش استحکام پارچه های پنبه ای است. از طرفی ماندگاری این روش ها کوتاه مدت بوده و بعد از چند سیکل شست و شو از بین می رود. در حال حاضر پارچه های پنبه ای تحت پردازش پلاسما نهاده شدند و بعد نانوموادی به آنها اعمال شد که علاوه بر ضد چروک بودن، آنتی باکتریال نیز هست.

وی ادامه داد: این پارچه های پنبه ای تحت پلاسما قرار می گیرند که خاصیت ضد چروکی و آنتی باکتریالی به صورت ماندگار در پارچه حفظ گردد.

شاکری با اشاره به ویژگی های این منسوجات گفت: ماندگاری طولانی مدت خاصیت ضد چروک پارچه پنبه ای، استفاده از مواد زیست سازگار، افزایش خواص آنتی باکتریالی پارچه پنبه ای و پایداری خاصیت ایجاد شده بعد از 10 چرخه شست و شو طبق استاندارد ملی 7664 از ویژگی های این پارچه ها هستند.

*محافظت از قلب دوم با جورابهای آنتی باکتریال

در حال حاضر شرکتهای دانش بنیان زیادی در حال فراوری جوراب های نانو هستند و این میزان روز به روز در حال افزایش است؛ در واقع شاید اولین منسوجات نانو، در حوزه فراوری جوراب نانو بوده است.

این جورابها با ایجاد خاصیت خنک شوندگی، بوی ناخوشایند پا را از بین می برند که این احتیاج به شستشو را کمتر می نماید. ضد میکروب بودن و در نتیجه دوام بیشتر، مراجعه کمتر به پزشک پوست به علت جلوگیری از رشد باکتری بر روی پوست و تنفس بهتر پوست، محافظت مصرف نماینده در برابر عوامل بیماری زا و بوی ناخوشایند از ویژگی های این جورابهای نانویی به شمار می روند.

در الیاف این جورابها از فناوری نانو و نانومواد استفاده شده که چنین خاصیت هایی را فراهم می آورد. یکی از شرکتهای دانش بنیان جورابهای نانویی را برای دیابتی ها نیز فراوری نموده است. این جوراب از انعطاف بسیار بالایی برخوردار است و به پای بیمار فشاری وارد نمی نماید.

در قسمت هایی از پای بیماران زخم هایی ایجاد و یا اغلب پوسته پوسته می گردد که محل تجمع باکتری ها و قارچ هاست و دیر التیام می یابد از این رو استفاده از این جوراب با اضافه کردن نخ نانو آنتی باکتریال باعث می گردد قارچ ها و باکتری ها را از بین برود، از افزایش زخم ها جلوگیری کند و به التیام زخم پای دیابتی می پردازد.

*فراوری حوله های آنتی باکتریال سوپرجاذب

یک شرکت دانش بنیان دیگر پیروز به فراوری حوله های آنتی باکتریال و سوپر جاذب شده که اکنون در بازار نیز موجود هستند. جلوگیری از انتقال و رشد باکتری ها، قارچ ها و میکرو -ارگانیسم های بیماری زا ، کاهش بوی بد ناشی از تجزیه یا فساد میکروبی، جلوگیری از آسیب یا افت خصوصیات منسوج به وسیله پیشگیری از حمله میکرو ارگانیسم ها به لیف منسوج، ایمنی برای مصرف نماینده و سازگار با پوست و جلوگیری از عفونت های پوستی و قدرت جذب آب بالا از ویژگی های این حوله ها به شمار می رود.

*لباس نانویی که تب نوزاد را نشان می دهد

رحیم حجتی کارشناس نساجی و فراوری نماینده منسوجات هوشمند با فناوری نانو به خبرنگاران گفت: در این شرکت پیروز به فراوری لباسی برای نوزاد شدیم که تب را با تغییر رنگ نشان می دهد. برای فراوری این لباس از فناوری نانو استفاده کردیم.

وی با تاکید بر اینکه همیشه فراوری این لباس ها برای بچه هایی که در معرض خطرات ناشی از بیماری و تب قرار دارند ضروری است، بیان نمود: رنگ لباس های تب نما زمانی که دمای بدن کودک آغاز به بالا رفتن می نماید، عوض می گردد. رنگ این لباس ها زمانی که دمای بدن کودک از 37 درجه سانتیگراد آغاز به بالاتر رفتن و سفید شدن می نماید و زمانی که دمای بدن نوزاد به بالاتر از 38 درجه سانتیگراد که دمای خطرناکی برای نوزاد است برسد، کاملاً سفید می گردد.

وی ادامه داد: پس از مصرف دارو و برطرف خطر، تغییر رنگ لباس به حالت اولیه به والدین نشان می دهد که شرایط کودک به حالت طبیعی برگشته است.

حجتی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه تب در نوزادان باید جدی گرفته گردد فراوری این لباس برای هشدار به والدین ضروری است؛ این لباس تب نما نمونه خارجی ندارد و با توجه به اینکه فناوری نانو روی این محصول پیاده شده تنها 20 درصد نسبت به لباس های معمولی نوزاد گران تر است.

*فراوری لباس های کار نسوز

همچنین یک شرکت دیگر در زمینه فراوری لباس های کار، فناوری نانو را در راستای نسوز بودن به کار گرفته است. طبق گفته فراورینمایندگان این لباسها وزن سبک پارچه در کنار استحکام مناسب و آزادی عمل مناسبی دارد. همچنین ثبات شستشویی، نوری و سایشی، راحتی و آزادی لباس از دیگر ویژگی های این محصول به شمار می روند.

کاربرد اصلی پارچه دیرسوز، استفاده در لباس کار پرسنل واحدهای فولادسازی، مس، آلومینیوم، روی، ریخته گری فلزات، ماشین سازی، نفت، گاز، پتروشیمی و ... است.

دیگر کاربرد این پارچه ها در دکوراسیون ساختمان ها و سالن های بزرگ و وسایل نقلیه عمومی برای افزایش ایمنی محیط در برابر حوادث آتش سوزی است. این پارچه ها در مجاورت شعله ذوب نمی شوند و چکه نمی نمایند.

*پتوهای هواپیما هم نانویی شد

اکثر قریب به اتفاق پتوهایی که در خطوط هواپیمایی استفاده می شوند، شسته و مجددا استفاده می شوند. در بعضی موارد این پتوها از مواد قابل بازیافت نیز ساخته شده و بعد از مصرف برای بازیافت فرستاده می شوند اما اغلب بعد از استفاده از پتوهای خطوط هوایی، آن­ها در یک سیستم خشکشویی صنعتی شسته می شوند. این پتوهای سبک که اغلب قابلیت گرم نمایندگی مناسبی دارند معمولا از پارچه هایی با جنس مرغوب بافته می شوند چرا که ضروری است بارها و بارها شسته شوند.

این پتوها ممکن است در حین استفاده توسط مسافرین، باکتری و میکروب­ هایی جذب نمایند که در حین شستشو از بین نرفته و موجب ایجاد بیماری در مسافران بعدی شوند. در این راستا یکی از شرکتهای ایرانی پتوهای نانویی را برای برطرف انتقال میکروب به افراد فراوری نموده و در اختیار یک شرکت هواپیمایی قرار داده است.

محصول حاضر برای برطرف این مشکل از پارچه پلی استر- اکریلیک و حاوی نانوذراتی است که منجر به ایجاد خاصیت ضدمیکروبی در این پارچه­ ها شده است. در واقع حضور این نانوذرات که سطح فعال زیادی نسبت به حجمشان دارند با باکتری ها واکنش داده و آن ها را غیر فعال می نمایند. باکتری ­ها از یک آنزیم برای جذب اکسیژن و زنده ماندن استفاده می­ نمایند. استفاده از این نانوذرات، باعث غیبرطرفال شدن عملکرد این آنزیم و در نتیجه دریافت اکسیژن می گردد.

*فرشها چگونه نانویی می شوند

در جریان برگزاری نمایشگاه چندین قرارداد بین شرکتهای دانش بنیان و شرکتهای صنعتی منعقد شد که 3 قرارداد فراوری فرش های آنتی باکتریال، دستکش و لباس های ورزشی مربوط به حوزه نساجی بود.

سیامک سلیمی مدیرشرکت دانش بنیان فراورینماینده فرش های نانو با بیان اینکه پیروز به فراوری فرشهای ماشینی آکریلیک شدیم، گفت: در تاروپود این فرش از فناوری نانو استفاده شده که منجر به ایجاد خاصیت آنتی باکتریال و کاهش چشمگیر فراوری و تکثیر عوامل بیماری زا می گردد.

وی باتاکید بر اینکه در حال حاضر با قراردادی که منعقد کردیم درصدد فراوری انبوه هستیم، بیان نمود: با توجه به اینکه فرش احتیاج به خواص ضد حساسیت، ضد بو و آنتی باکتریالی دارد در این فرش با فناوری نانو این خواص اعمال شده است؛ از فرش ها می توان برای مساجد، فرش های کاربردی که در ارتباط مستقیم با بچه ها است استفاده گردد.

سلیمی با اشاره به روشهای اعمال نانو و خواص ویژه در فرش ها گفت: ایجاد خواص نانو در دو مرحله صورت می گیرد؛ در مرحله رنگرزی آنتی باکتریال روی نخ پیاده سازی می گردد و در مرحله دوم به صورت پوشش روی فرش اعمال می گردد که در این صورت فرش دارای خواص ضد حساسیت، ضد بو و آنتی باکتریالی می گردد.

وی با بیان اینکه این فرشها بر اساس استاندارهای نانو فراوری شده است، بیان نمود: در صدد هستیم علاوه بر این ویژگی ها، خواص کندسوز و ضد آتش را هم به فرش اضافه کنیم. این پروسه جدید است که به زودی در این زمینه به خروجی صنعتی می رسیم.

سلیمی در خصوص قیمت تمام شده محصول گفت:اگر قیمت فرشهای نانو با قیمت بالایی عرضه شوند خریدار ندارد؛ به همین دلیل قیمت تمام شده کمتر از 50هزار تومان با فرشهای معمولی فرق دارد.

وی درخصوص نحوه تشخیص فرش معمولی از فرشهای نانویی فراوری شده در این شرکت گفت: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو لوگویی برای آنتی باکتریالی و مستندات آزمایشات نانو در پشت فرش درج می نماید.

*البسه های توانبخشی با کاربرد در فیزیوتراپی

در ادامه لاله ملک نیا مدیر طرح فراوری نماینده البسه های توانبخشی کاربردی در فیزیوتراپی نانویی به خبرنگاران گفت: ما پیروز شدیم قراردادی برای فراوری البسه های توانبخشی مورد استفاده در فیزیوتراپی منعقد کنیم؛ این البسه به بیماران دچار معلولیت و کسانی که به دنبال ایجاد ماهیچه هستند، یاری می نماید.

وی خاطر نشان کرد: در واقع این منسوجات جایگزین پدهای فیزیوتراپی هستند که با انتشار امواجی با طول موج خاص، منجر به تحریک بافت شده و عملکرد درمانی دارند.

ملک نیا با بیان اینکه این لباسهای نانویی می تواند فرصت ماهیچه سازی را برای فرد فراهم سازد، بیان نمود: با فراوری این البسه، پدهای فیزیوتراپی حذف می گردد و لباسی برای منقبض و منبسط کردن ماهیچه بیمار از جنس پارچه مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه این البسه آزمایش های میدانی خود را طی نموده است، بیان نمود: این البسه با نمونه های آلمانی برابری می نماید که قرار است آن را به فراوری انبوه برسانیم.

*فراوری انبوه دستکشهای نانویی

شاهین آسان مدیر شرکت دانش بنیان فراوری نماینده مواد نانو به خبرنگاران گفت: ما محلولی را فراوری کردیم که در آنتی باکتریال کردن دستکش های صنعتی و خانگی، ساختمان و ... به کار می رود.

وی با بیان اینکه قراردادی با یک شرکت فراوریی منعقد کردیم که با استفاده از این محلول، دستکش ها را نانویی کند، بیان نمود: با استفاده از این محلول دستکش ها آنتی باکتریال می گردد و با قیمت پایینی به بازار عرضه خواهد شد.

تدوین استانداردهای نانویی در صنعت نساجی

دکتر علی بیت اللهی، دبیر کارگروه استاندارد ستاد توسعه فناوری نانو نیز به خبرنگاران گفت: تاکنون این ستاد توانسته 100 استاندارد در حوزه نانو تدوین کند تا محصولاتی که در داخل کشور فراوری می شوند با پشتوانه استانداردهای لازم در بازار داخل و حتی در بازارهای بین المللی عرضه شوند.

وی اضافه کرد: با توجه به گستردگی محصولات نانو، باید استانداردهای مرتبطی تدوین گردد و ما در این زمینه شاخص هایی داریم که استاندارد برای محصولات تجاری سازی شده باشد از این رو ملاک ما برای تدوین استانداردها وجود بازار است. برای فروش محصولات حوزه نانو باید محصولات با ویژگی های مندرج در استانداردها منطبق باشند.

وی با بیان اینکه 3 استاندارد بین المللی دیگر را در دستور داریم گفت:یکی از این حوزه، صنعت نساجی است؛ با توسعه استفاده از منسوجات آنتی باکتریال، موضوع تدوین استاندارد این نوع محصولات به منظور ارزیابی خصوصیات آنتی باکتریال آنها و رهایش نانوذرات حین شستشو و تماس با بدن در کمیته فنی استاندارهای فناوری نانو در اولویت نهاده شد و در اجلاس کمیته فنی نانو ایزو به صورت یک پیشنهاد ارائه شد. به نحویکه بازخوردهای ارائه شده توسط کشورها در خصوص این استاندارد مثبت بوده است. در حال حاضر استاندارد صنعت نساجی در حال working draft قرار گرفته است.

نانوی تقلبی نخریم!

یکی از چالش های این حوزه، وجود محصولات تقلبی و فیک به بازار است. محصولاتی که هنوز مرحله آزمایش های نانو را طی ننموده اند و در بازار با قیمتهای پایین تر موجود هستند. در این بین افراد سودجو با استفاده از عناوینی همچون نانو در عرضه کالاهای تقلبی سوء استفاده می نمایند اما اصلی ترین راه تشخیص محصولات تایید شده مبتنی بر فناوری نانو از محصولات تقلبی، نشان نانومقیاس است. این نشان توسط ستاد توسعه فناوری نانو صادر شده و صرفا به شرکتهایی تعلق می گیرد که محصولات آنها توسط آزمایشگاههای وزارت بهداشت مورد تایید قرار بگیرند.

در واقع محصولات دارای اصالت و تاییدیه نانو را می توان به وسیله ستاد توسعه فناوری نانو با نشان نانومقیاس شناخت تا از مصرف کالاهای تقلبی با عنوان نانو جلوگیری گردد.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 3668

به "معرفی 15 محصول نانویی در صنعت نساجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی 15 محصول نانویی در صنعت نساجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید