میرطاهر: آمریکا می خواهد منافذ مالی تعامل ایران با جهان را به طور کامل مسدود کند

به گزارش جعبه مهر، یک کارشناس مسایل استراتژیک گفت: اعمال تحریم های گسترده اخیر با این هدف انجام می شود که تا قبل از 3 نوامبر، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ترامپ بتواند از قبل تعامل و مذاکره با ایران دستاوردی کسب کند.

میرطاهر: آمریکا می خواهد منافذ مالی تعامل ایران با جهان را به طور کامل مسدود کند

سیدرضا میرطاهر در گفت وگو با خبرنگاران درباره اهداف آمریکا از تحریم های اخیر آمریکا که 18 بانک و نهاد اقتصادی ایران را هدف قرار داده است در حالی که این بانک ها و نهادهای اقتصادی قبلا نیز از سوی آمریکا تحریم شده اند؟ گفت: رییس جمهور آمریکا از وقتی روی کار آمد در ژانویه 2017 رویکرد خصمانه ای را علیه ایران در پیش گرفت و بعد از آن در می 2018 از برجام خارج شد و تحریم های یک جانبه علیه ایران را در دو مرحله اعمال کرد که مهم ترین آن تحریم نفت بود اما در چارچوب سیاست فشار حداکثری تحریم و فشار به ایران ادامه داشت و در یک سال گذشته و نیز ماه های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، این فشارها با این هدف که ایران به پذیرش شروط 12 گانه مایک پمپئو تن دهد، ادامه داشته است و به همین دلیل شاهد اعمال تحریم ها از منافذ و مجاری مختلف علیه ایران هستیم.

وی با اشاره به تحریم وزارت خزانه داری آمریکا که روز پنجشنبه هفته گذشته علیه 18 شرکت و بانک ایرانی اعمال شد گفت: این تحریم ها در راستای تشدید فشار به داخل ایران است. آمریکا در تلاش است منافذ اقتصادی و اقتصادی تعامل ایران با جهان حتی در بخش های انسانی و دارویی را هم به طور کامل مسدود سازد. بهانه آمریکا برای اعمال این تحریم ها این است که مدعی هستند می خواهند دسترسی ایران به دلار برای اهداف نظامی را مسدود و محدود کنند، در حالی که تحریم جدید بخش هایی را محدود می کند که دست اندر کار تامین نیازهای اساسی و دارویی و غذا در ایران هستند و مسلما این تحریم ها دشواری های زیای را برای این بخش ها به ویژه در شرایطی که کشور با بحران کرونا درگیر است، ایجاد خواهد کرد.

میرطاهر با اشاره به واکنش وزیر امور خارجه کشورمان به اعمال این تحریم ها از سوی آمریکا اظهار کرد: همان طور که آقای ظریف اعلام کردند این تحریم ها تلاش برای انهدام کانال های باقی مانده پرداخت ایران است به ویژه در بخش غذا و دارو که متاثر از بحران کرونا هستند و این کار، جنایت علیه بشریت است.

وی ادامه داد: البته آمریکا مدعی است که این تحریم جدید واردات غذا و دارو را تحت تاثیر قرار نمی دهد اما ما می دانیم که این مساله با دشواری های بیشتر در آینده روبرو خواهد شد. یک مقام وزارت بهداشت ایران اعلام کرده است که آمریکا فشار زیادی به طرف ها و شرکت های خارجی برای عدم ارایه دارو به ایران انجام می دهد که اقدامی ضد انسانی است و به قیمت جان انسان های بیگناه تمام خواهد شد.

این کارشناس مسایل بین الملل درباره هدف آمریکا از اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران گفت: ترامپ بر سیاست فشار حداکثری علیه ایران اصرار دارد و آن را با این هدف انجام می دهد که تا قبل از 3 نوامبر که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می شود بتواند از قبل تعامل و مذاکره با ایران دستاوردی را به دست آورد.

میرطاهر در پاسخ به این که ایران چه اقدامی می تواند به لحاظ بین المللی در مقابله با این اقدامات آمریکا انجام دهد گفت: وزارت خارجه ایران وظیفه دارد تا مواضع ایران را در مسایل مختلف تبیین کند از جمله در رابطه با فشارهای آمریکا علیه ایران که علاوه بر بخش های اقتصادی و سیاسی به بخش های انسانی نیز رسوخ کرده است و جامعه بین الملل در این باره ساکت است. ایران باید تلاش خود را برای افشای اقدامات و اهداف ایران در این رابطه از مجامع بین المللی، شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل و نیز با رایزنی با مقامات کشورهای مختلف به کار بگیرد و تبعات غیرانسانی تحریم های آمریکا بر مردم ایران و تاثیر آن بر کمبود دارو به ویژه داروی بیماران خاص را بیان کند و یک نوع همدردی بین المللی ایجاد کند.

وی با اشاره به اهداف غیررسمی و پنهان آمریکا که البته بعضا برخی مقامات به روشنی از آن صحبت می کنند ادامه داد: قانون گذاران آمریکایی اعلام کرده اند که هدف آنها از اعمال این تحریم ها در نهایت کشاندن فضای داخلی ایران به ایجاد نارضایتی است. آنها بر این تصورند که با تشدید فشارها زمینه فشار و ناآرامی و در نهایت پروژه براندازی دنبال می شود، این درحالی است که با وجود فشارهای گسترده و همه جانبه در یکی دو سال اخیر به شکلی که دیگر حتی یک بشکه نفت ایران به فروش نمی رود و پولی انتقال پیدا نمی کند، مقاومت ایران و مردم ادامه دارد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 7805

به "میرطاهر: آمریکا می خواهد منافذ مالی تعامل ایران با جهان را به طور کامل مسدود کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میرطاهر: آمریکا می خواهد منافذ مالی تعامل ایران با جهان را به طور کامل مسدود کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید